Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door VC89 »

Ik heb recent dit kruis gekocht waarbij een papier zat met de naam van de persoon aan wie het ereteken verleend werd (volgens de verkoper, die het op zijn beurt van een verkoper had).

Nu wil ik graag nagaan of deze persoon effectief dit kruis heeft verkregen en/of meer informatie over hem vinden. Heeft er iemand weet van lijsten van vrijwilligers van 1830, of waar ik deze kan terugvinden?

Ik heb wel een naslagwerk gevonden van Werner Van Brempt over dit ereteken (http://www.vereniging-medec.be/index.php/nieuws) maar dit is helaas niet in mijn bezit. Mocht iemand dit werk bezitten: staat er bij de lijst van gedecoreerden ook verdere info over deze personen of is het enkel een namenlijst?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank bij voorbaat,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door jef »

Vincent,
Ik heb hier het werkje voor me liggen. Er staan een tiental lijsten in. Debanterlé Adolphe imprimeur a Schaerbeekis de naam die er meest op gelijkt. Maar dat is het niet. Kun je misschien dat kaartje eens vergroten aub? Kan het niet zo goed lezen. Zal nog eens overlopen.
Jef
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door VC89 »

@Jef

Alvast bedankt voor de moeite. Normaal als je op de foto drukt opent een nieuw tabblad met grote foto (bij mij toch).

Dit is wat er op staat:

Pierre-Nicolas De Banterlé
Croix Commémorative des Volontaires de 1830
dèlivrè par A.R. du 23/1/1879

Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door jef »

Oei, inderdaad .... :oops: Beeld wordt groter :oops: :oops:
Zal eens kijken of ik die Pierre-Nicolas vind.
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door jef »

Van de 28 lijsten is er enkel een Adolph Debanterlé vermeld. Schrijfwijze aan elkaar.
Mooie vondst. Proficiat.
Jef
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Herinneringskruis der Oorlogsvrijwilliger van 1830 met naam

Bericht door VC89 »

@Jef: Toch bedankt voor het opzoekingswerk.

Vermits Van Brempt aangeeft dat er mogelijk nog lijsten bestaan vrees ik dat ik het KB zal moeten opzoeken :( . Heeft er iemand een idee hoe je een Koninklijk Besluit kunt terugvinden zonder de publicatiedatum te kennen?

Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”