Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
artyw
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 21:03

Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door artyw »

Beste,

Onlangs vond ik een bundel foto's van een mogelijk oud familielid.
Ik heb al een heleboel kunnen achterhalen, maar zou graag een completer beeld krijgen.

Ik weet dat hij in 1940 'afstudeerde' als soldaat, en heb een foto met uniform en insignias. hierover zou ik graag wat expertise willen aanwenden.
Welke functie had hij? Zijn er medailles of badges die wijzen op bepaalde functies of ervaringen/daden?

Alvast bedankt!
artyw
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 21:03

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door artyw »

De bijlage wou niet laden omdat deze te groot was, maar aan het maximum dat ik kan uploaden hier is hij bijna niet zichtbaar. Dus heb ik hem hier geupload:
https://imgur.com/a/VRuua
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door one_O_five »

Volgens mij heeft deze foto geen enkele aanwijzing naar een militaire graad of functie, ik vermoed dat ge in het studentenleven moet verder zoeken.
artyw
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 21:03

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door artyw »

Dat is wel bizar (en jammer, betwijfel dat er een oud-Belgisch studenten historie forum gaat zijn :lol: )

De foto's zaten namelijk samen bij deze gegroepeerd (https://imgur.com/a/TDOwA).
Een (Amerikaans?) vliegtuig, een vriend die hij in het leger heeft gemaakt en een foto van de legerkazerne.
Die leren jas leek me dan meer op een pilotenjas, ook aangezien hij doorheen de decenia altijd gekleed is in pak en nergens anders een leren jas droeg.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door Stef »

Is inderdaad een studentenmuts
Fidelitas et Superbia
artyw
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 21:03

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door artyw »

Stef schreef:Is inderdaad een studentenmuts
Dan weet ik toch al iets meer. Toevallig een idee waar ik hierover meer zou kunnen te weten komen?
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door geert45 »

Ik heb een aangetrouwde neef gehad, spijtig genoeg is hij overleden, toen die een jaar of 15 was, werd die naar en college in Nijvel gestuurd op internaat.Wanneer hij naar huis kwam, droeg hij een dergelijke muts.
Mvg,
Geert
artyw
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 21:03

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door artyw »

geert45 schreef:Ik heb een aangetrouwde neef gehad, spijtig genoeg is hij overleden, toen die een jaar of 15 was, werd die naar en college in Nijvel gestuurd op internaat.Wanneer hij naar huis kwam, droeg hij een dergelijke muts.
Mvg,
Geert
15. Dus het hoeft geen 'afstudeermuts' oid te zijn. hij is idd wel heel erg jong op die foto. Dankje wel, Geert!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door canadian2nd »

Het vliegtuig op de foto is denk ik een Martin B26 Marauder, te herkennen aan het neuswiel, als die foto tenminste tijden WO II werd genomen.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Oud familie lid, militair uniform achterhalen

Bericht door BPS10 »

Het is volgens mij al zeker geen militair hoofddeksel maar zoals reeds gezegd denk ik hierbij eerder aan een studentenmuts. Ik zie twee sterren wat in principe voor een student zijn academiejaar aangeeft. Een dubbele rij sterren geeft aan dat de student één of meerdere jaren gedubbeld heeft (wat hier niet het geval is). De gekruiste linten kan een weergave zijn van zijn fraterniteit aka studentenclub. De kruising der linten kan ook aangeven dat de student tweemaal gedoopt werd. De overige insignes kunnen een verwijziging zijn naar eventuele titels die hij binnen zijn fraterniteit behaald heeft (bijvoorbeeld bierkoning of deelname aan bepaalde andere studentenactiviteiten).

Het model van muts doet mij denken aan een universiteit in het Brussel of Waals-Brabant. Sommige studentenclubs in deze regio's dragen ten andere nog steeds een model van muts dat veel weg heeft van het model in de foto. In mijn regio dragen studenten eerder een pet met een heel grote klep. Op de schouder wordt vaak een miniatuur van deze muts aangebracht bij bepaalde activiteiten van de studenclub waaraan de student(e) is aangesloten.

Het was bovendien niet uitzonderlijk dat studenten in het verleden, zelfs in het lager- en middelbaar onderwijs, een uniform droegen met of zonder pet. Mijn oudste broer liep destijds school aan het Scheppersinstituut. Toen hij op de lagere school zat moest hij naast een voorgeschreven blauw uniform met een lange of korte broek bovendien zo'n soort blauwe schipperspet dragen. Per geslaagd schooljaar kwam daar een ster bij.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”