Opvragen toekenning nationale ordes

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Dag heren (en/of dames?)

Ik weet dat er een officiële instanties is waar je de gegevens van een ontvanger van een nationale orde kan opvragen. Heb er destijds zelfs eens een vraagje naar gestuurd en ook netjes antwoord gekregen. Nu vind ik echter voor geen geld nog de contactgegevens/emailadres terug. Kan iemand mij helpen a.u.b.?
Bedankt
Mvg
Roel
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door jef »

Roel,
Stuur een mailtje met uw vraag naar Rita Vander Zwalmen

e-mail: rita.vanderzwalmen@diplobel.fed.be en alles komt in orde.
Jef
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Bedankt Jef! Is gebeurd! (en nu ik haar naam weet zie ik ook weer dat het inderdaad naar haar was dat ik een mailtje stuurde in 2011 :)

Ik onderzoek momenteel deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door guerramundial1 »

Dat is een mooie collectie.

Maar dat zijn zwaarden voor 14-18 op de OLII?

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door canadian2nd »

Beste,
kan je ze eens losmaken van de baar en ze volledig zichtbaar naast elkaar fotograferen aub ? We zien te weinig ...
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door canadian2nd »

Eventjes een beetje opzoekingswerk voor je gedaan.
De verkrijger van deze baar was geen gewone jongen ...

Van links naar rechts
- Ridder in de Orde Leopold II met zwaarden
- medaille van de militaire strijder in de oorlog 1940 1945
- Medaille van krijgsgevangene 1940-1945
- Herinneringsmedaille van de Oorlog 1940-1945
- 1939-1945 Star
Awarded for service in operations from 3 September 1939 to 15 August 1945. The qualifying conditions were six months service afloat in the Royal Navy, six months in the Army and two months for the RAF in areas of active operations. A bar inscribed “battle of Britain” was granted to those aircrew engaged in this battle between 1 July and 31 October 1940
- Atlantic Star
awarded in commemoration of the Battle of the Atlantic it was necessary to complete six months service afloat for members of the Royal Navy and Merchant Navy, and two months service in active operations for RAF aircrew. If a recipient also qualified for the France and Germany Star or Air Crew Europe Star then a bar with that title would be worn on the ribbon.
- Africa Star.
Awarded to the Armed Forces and the Merchant Navy for entry into an operational area in North Africa between 10 June 1940 and 12 May 1943. Also for service in Abyssinia, Somaliland, Eritrea and Malta. Service with the Eighth or First Armies, or in the operational area of North Africa 1942-43 entitled recipients to wear the appropriate bar on the ribbon.
- Defence Medal :
awarded for three years service at home or six months serviced overseas in areas subjected to enemy air attack or closely threatened
- War Medal 1939-45
Awarded to personnel of the Armed Services wherever they served during the War. The qualifying time being twenty-eight days service either
operational or non-operational. A bronze oakleaf emblem signifying a Mention in Despatches is worn on the ribbon.


iemand die de 18 daagse veldtocht heeft meegemaakt, krijgsgevangen werd genomen, waarschijnlijk de oversteek naar Gr Brittannië heeft gemaakt en daar meegevochten heeft tot het einde van WO II als RAF air crew of in de Royal (merchant) Navy ?
Faut le faire !

Persoonlijk denk ik Royal Merchant Navy ...

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Hoi

Kan de medailles niet losmaken van de baar, zijn behoorlijk solide "court-mounted". Tofste aan deze groep is eigenlijk het papierwerk, een behoorlijk stapeltje moet ik zeggen. Ben er al een paar uur zoet mee geweest en zal er nog wel wat plezier aan beleven!

This is what I'm talking about:
Afbeelding

@Wim: bedankt voor de tip over de zwaarden. Ik heb een mailtje gestuurd om info over zijn recht op de orde van Leo II. Hopelijk zit er daar ook nog wat in over de attachments. Moet zeggen dat betrokkene eind jaren 50 naar Engeland verhuisd is en zelfs genaturaliseerd tot Brit. Dat verklaart meteen de Britse opmaak van de baar en een paar zaken die niet 100% correct zijn, zoals de zwaarden wellicht.

Wat betreft militaire carriere zat Canadian er dicht bij: Mei 40 als milicien, POW, daarna naar Engeland en bij de Belgian Forces in de UK. Eind 1944 gedemobiliseerd wegens medische redenen en aangemonsterd bij de Merchant Marine.

Er zijn nog zaken die eigenaardig zijn aan de groep. Wie vind ze? Alle opmerkingen en ideeën welkom. Beschouw het als een study-case voor de verlening van onderscheidingen WOII :)

Grts
l4h
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door canadian2nd »

De "France and Germany" baar op het lint van zijn Atlantic Star ?
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Die is wellicht correct.. Ik vind in zijn dossier de aanvraag terug voor de F&G Star. Voor wat betreft de effectieve verlening is er (naast de andere medailles) sprake van de Atlantic Star with "one rose".

en uit Haywayrd, Birch and Bishop, British Battles and Medals, London, 2006 haal ik: Those who qualified for the Atlantic Star and who, in addition, qualified for the Air Crew Europe Star and/or France and Germany Star were entitled to wear one bar denoting service for which the second Star would have been awarded. When the riband alone was worn, a silver rose emblem was affixed to denote the award of a bar. Only one bar could be awarded to the Atlantic Star.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door canadian2nd »

Ja, dat had ik ook al door maar wat is er nog loos met deze groep?
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Wel, bij een veteraan van mei 40 die POW was en daarna in Engeland terechtkwam zou je normaal een Cross des évadés/Kruis der ontsnapten verwachten, niet?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door canadian2nd »

Dat denk ik niet zo meteen. De Vlamingen werden in juli 1940 vrijgelaten zonder dat ze moesten ontsnappen. Mijn grootvader zaliger was er één van.
Als ik mis ben moet je het maar zeggen.
Een hele mooie grouping met een verhaal eraan vast. Dit is "geschiedenis" in de ware zin van het woord. Love it !
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Het Kruis voor Ontsnapten moet in ruimere zin gezien worden. Niet specifiek als ontsnapping uit een kamp. Werd toegekend aan degenen die ontsnapten uit bezet gebied. Dus na vrijlating uit een krijgsgevangenenkamp (door de Flamenpolitik vb) moesten de mannen die zich (opnieuw) wilden aansluiten bij de Belgische strijdkrachten nog steeds "ontsnappen" uit bezet gebied.

Bij deze baar was er dus twijfel: Mei 40 en krijgsgevangen en daarna toch gevochten in het regulier leger... de man moest dus wel ontsnapt zijn en een Croix des evades hebben. Het antwoord lag ook in zijn dossier. Hij was een "stoute jongen" geweest en liep een serieuze straf op. Zijn Croix des évadés,dat hem wel degelijk verleend werd, werd nadien weer ingetrokken.....

grts
l4h
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door jef »

Hij was een "stoute jongen" geweest en liep een serieuze straf op. Zijn Croix des évadés,dat hem wel degelijk verleend werd, werd nadien weer ingetrokken.....


Heb al meermaals zulke verhalen gehoord .... Mensen die info kwamen vragen in IFF ( ivm WOI) . Hun familielid, een dapper soldaat, met een stoere volle borst onderscheidingen..... Bij navraag, militair dossier enz.... bleek de dappere soldaat een stoute soldaat, in den bak gezeten om een of andere reden, nationale orden ingetrokken. .... Hoe moet je dit dan expliceren aan de familie?
Misschien moet je jezelf dan inbeelden hoe ze tijdens WOI geleefd hebben, jaren als beesten geleefd in de loopgraven, tijdens een raid mekaar de kop ingeslagen met een "skuppe" enz....je wist van niets anders meer. In welke staat moet je dan terug naar het burgerleven...tenminste als je het overleefd hebt.
Jef
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Klopt Jef. Soms komen er bij research delicate zaken boven. Gelukkig is deze niet voor familie maar voor mezelf.
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door Dragonder »

hey Lovestory,
ben nog steeds jouw medailles aan het ontleden en er zijn hiaten.... je krijgt één dezer mijn email
mvg Dragonder
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door love4history »

Perfect, bedankt. Neem je tijd, de medailles gaan nergens naartoe.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door jef »

Dragonder schreef:hey Lovestory,
ben nog steeds jouw medailles aan het ontleden en er zijn hiaten.... je krijgt één dezer mijn email
mvg Dragonder
Lovestory :lol: :lol:
Beste dragonder, mogen we meeluisteren naar uw bevindingen...
Dank,
Jef
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door Dragonder »

:P oeps had mijn bril niet op

mvg Dragonder
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Opvragen toekenning nationale ordes

Bericht door nick »

jef schreef: 24 feb 2017 17:20
Dragonder schreef:hey Lovestory,
ben nog steeds jouw medailles aan het ontleden en er zijn hiaten.... je krijgt één dezer mijn email
mvg Dragonder
Lovestory :lol: :lol:
Beste dragonder, mogen we meeluisteren naar uw bevindingen...
Dank,
Jef
Blijkbaar niet dus... Jammer...

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”