Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Selstin
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2017 19:25

Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door Selstin »

Beste,

Ik ben al even bezig volgende eretekens te identificeren, op de drie eerste van de onderste balk na denk ik ongeveer wel goed te zitten. Kan iemand mijn bevindingen bevestigen/aanvullen?

Volgens mij (van links naar rechts, van bovenste rij naar onderste rij):
1) officier in de kroonorde / ridder in de leopoldsorde / burgerlijk ereteken (?)
2) vrijwilligersmedaille '40-'45 / gewapende weerstandsmedaille / herinneringsmedaille '40-'45 (met kroontje, dus oorlogsvrijwilliger)
3) ? / ? / ? / Congo Diensster (met een ster?)

Wat vertellen deze onderscheidingen over de persoon in kwestie? De man was kapt-cdt. Ik heb geen informatie over de drager maar het geheel is gemonteerd op een Belgische battledress van 1964. Het kroontje op de herinneringsmedaille, duidt dat op de Belgen die in Engeland zich hebben aangesloten bij de geallieerden?

Alvast hartelijk bedankt!

Selstin

Afbeelding
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door nick »

Hallo,

1° rij: klopt, burgerlijk lint kan kruis eerste of tweede klasse, medaille eerste, tweede of derde klasse zijn

2° rij: klopt, kroon op de herinneringsmedaille = oorlogsvrijwilliger, dit wil niet noodzakelijk zeggen in UK, oorlogsvrijwilliger dienst genomen voor V-day

3° rij: a = niet-officieel / b = niet-officieel = unie bezettingslegers / c = niet-officieel veteranen Leopold III / d = officieel = dienstster Belgisch Congo

De Commandant nam wel een loopje met de voorschriften, niet-officiële medailles mogen niet gedragen worden.

Mvg,

Nick
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door VC89 »

Bij deze een foto van de twee door Nick vermelde medailles.

De voorlaatste (met gekruiste sabels) heet "officieel" het "kruis der veteranen van Koning Leopold III" en werd uitgegeven door het Nationaal Verbond der Veteranen van Koning Leopold III.

Afbeelding
Afbeelding

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Selstin
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2017 19:25

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door Selstin »

Dank, heren!

Op de battledress zijn originele (oorlogse) para emblemen gemonteerd. Zou het kunnen dat de drager in kwestie een reservist was? Of zou men van een actief para officier in die tijd gedoogd hebben dat de protocollaire draagwijze van eretekens als oorlogsveteraan niet helemaal tot op de letter werd nageleefd?

Wat betreft het kroontje op de herinneringsmedaille: als oorlogsvrijwilliger dienst nemen voor V-day, dat is dus ook in dienst treden bij de geallieerden in pakweg september '45? Ik weet dat er een Belgische parachutisteneenheid is geweest (SAS). Kan onze man hier iets mee te maken hebben gehad in de oorlog? Na de oorlog dan mogelijk militair gebleven?

De Congo Dienstster: werd deze ook uitgereikt aan militairen die hebben deelgenomen aan operaties in de voormalige kolonie? Ik heb gelezen dat hier wat onduidelijkheid over is.

Mijn excuses voor de vele vragen!

Enorm bedankt!
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door VC89 »

De eerste medaille van de laatste rij is een medaille van de bezetting van het rijnland (zie: http://www.medal-medaille.com/sold/prod ... ts_id=1610)

@ Selstin

Het is door vragen te stellen dat we bijleren :-)

Misschien is het makkelijker als antwoorden als je foto's van het volledig uniform en kentekens kunt posten. Zelf ben ik hierin geen kenner maar vermoed dat deze hier wel op het forum zitten.

België is niet echt sterk in het correct dragen van eretekens. Mede omdat de buiten de nationale orden er geen echt duidelijke hiërarchie is gepubliceerd. Op het forum "Gentleman's Military Interest Club" was er een topic van een Belgische generaal waarbij de eretekens (volgens mij) ook niet in correcte volgorde aangebracht waren. Zie: http://gmic.co.uk/topic/70244-belgian-general-jacket/. Voor de juiste draagwijze kan je (o.a.) eens deze webpagina lezen: http://www.orderofleopold.be/nl/deco01.php.

Het kroontje, volgens Borné zo'n 6mm, zou toegekend zijn aan oorlogsvrijwilligers en aan agenten van de Inlichtings- en Actidiensten ("agents des service de renseignements et d'action"). Toeval of niet, de Medaille van Gewapende Weerstander werd ook aan deze agenten verleend.

Vermits er geen gekruiste sabels op de herinneringsmedaille aanwezig zijn heeft hij dus (in theorie) niet gediend tijdens de 18-daagse veldtocht.

Dus een theorie:

1) Vrijwillig in dienst gegaan als inlichting-en actie agent.
2) Lid van het verzet en nadien (voor 8 mei 1945) in het leger gegaan.

Na de oorlog als bezettingsmacht in het Rijnland gezeten.

Burgerlijke Medaille/Kruis voor trouwe dienst aan de Administratie kon voor of na de oorlog verleend worden, net zoals de Dienstster.


Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Selstin
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2017 19:25

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door Selstin »

Het ontbreken van die gekruiste sabels was mij ook al opgevallen. Mijn theorie is derhalve de volgende (thinking out loud): drager heeft de 18-daagse niet meegedaan maar was tijdens de oorlog verzetsman. Na de bevrijding heeft hij zich aangesloten bij de Belgische SAS. De oorlogse "parawings" is hij na de oorlog blijven dragen. Van een oorlogsvrijwilliger die bv. bij de Brigade Piron heeft gediend lijkt het immers minder logisch na de oorlog in een para eenheid dienst te nemen. Qua leeftijd zou dit ook nog kunnen kloppen. Het uniform is van 1964: als de persoon in kwestie in 1924 geboren zou zijn was hij in 1945 21 jaar en in 1964 op 40-jarige leeftijd kapt.-cdt.

In volgend topic werd een uniform gepost waar naast een oorlogse SAS-wing ook een onofficiële wing van een aero-club in de BSD op is gemonteerd: http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=38&t=6397 Er werd dus inderdaad nogal een loopje genomen met de officiële voorschriften.

(@moderators: Indien ik beter een nieuw topic aanmaak in een ander subforum om deze discussie verder te zetten, let me know)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door Stef »

Pegasus lijkt mij niet het Britse oorlogse model.
Fidelitas et Superbia
belgoman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mar 2012 18:16

Re: Identificatie eretekens oorlogsvrijwilliger

Bericht door belgoman »

hoi beste vrienden, de wings waarvan sprake is niet van een aeroclub in de BSD maar wel deze voor de piloten verkenning en verbinding (reconnaissance et liaison in het Frans) gedragen van 1952 tot 1956 door de officieren (piloten) van de infanterie en van de cavalerie in gouddraad en zilver voor de onderofficieren met dezelfde kwalificatie.
met vriendelijke groeten
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”