Nationale unie van de sluikpers

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jojo12
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2012 07:57

Nationale unie van de sluikpers

Bericht door jojo12 »

Hallo,

Wie kan me wat info verschaffen over deze medaille?

Er is weinig tot geen info over deze medaille te verkrijgen.

Is het een officiële medaille en wanneer werd ze uitgereikt?

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Nationale unie van de sluikpers

Bericht door canadian2nd »

Jef ?
en bedankt. Lint goed aangekomen. Vloeibare vergoeding ?
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Nationale unie van de sluikpers

Bericht door jef »

Is een van die vele niet-officiële medailles waarvan ik niet veel weet. Wanneer je het inbrengt in google vind je een heleboel hits onder andere deze
http://www.ethesis.net/antwerpen_sluikp ... inhoud.htm en bv deze http://www.liberaalarchief.be/archieven ... -poma.html maar er zijn er nog veel meer.
Ik heb de medaille ook nog gezien met een rozet op het lint, dus eerste klasse. Naar alle waarschijnlijkheid een erkentelijkheidsmedaille van deze veteranenorganisatie voor anciënniteit van zijn aangesloten leden oud -weerstanders.
jef
belgoman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mar 2012 18:16

Re: Nationale unie van de sluikpers

Bericht door belgoman »

Hallo, de Nationale Unie der Sluikpers (Union Nationale de la Presse Clandestine) werd opgericht na de 2de oorlog voor de leden van de sluikpers die tijdens de 2de oorlog blaadjes drukten voor de weerstand en andere vaderlandslievende organisaties en kranten. Zij kregen ook een legitimatie kaart "kaart van de weerstander door de sluikpers" volgens wet van 1 september 1948 en uitgegeven door het Ministerie van Openbare Werken en Wederopbouw.
De Unie verleende aan haar leden een bronze kruis in verschillende klassen : ridder (gewoon lint), officier (lint met rozet), commandeur (lint met zilveren balk onder de rozet, groot officier (zilveren en gouden balk onder de rozet) en groot kruis (gouden balk onder de rozet).

Dus mmar één kruis maar lint met verschillende items.

Met vfriendelijke groeten
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”