Spoorembleem

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:49
Locatie: Kaulille

Spoorembleem

Bericht door Bibke »

Iemand een idee wat dit precies is?
wasda.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
etappe gent
Berichten: 77
Lid geworden op: 11 jun 2011 16:20

Re: Spoorembleem

Bericht door etappe gent »

Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Spoorembleem

Bericht door canadian2nd »

OK. Spoorwegtroepen.
Maar waarom op een tri colore armband ? Door wie gedragen ?
Jean of Nick of Brecht ?

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Spoorembleem

Bericht door nick »

=> Betreft de armband van "controlepersoneel van de militaire spoorwegen".
=> Waarom een tricolore armband ? Simpel, omdat dit voorzien was in het reglement.
=> Door wie gedragen ? Door het controlepersoneel van de militaire spoorwegen.
=> Het ouder model weerhouden in het reglement van 1939 droeg dit insigne niet doch de letters CFT wat staat voor chemins de fer, télégraphie sans fil, téléphonie (als ik me goed herinner, ik heb de armband noch het reglement hier bij mij). Als je de banden goed bekijkt zie je meestal de ghostmarks en gaatjes van de letters CFT.

Groeten,

Nick
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Spoorembleem

Bericht door eaw458 »

Het gaat in het geval van "CFT" om het Speciaal Korps der Spoorwegen, Telegraaf en Telefoon dat personeelsleden van de NMBS, NMVB, RTT, enz bij een vijandelijke inval onder militair gezag plaatste (in de hoop dat ze dan niet zouden gaan lopen!). Er was een beperkt militair kader, maar de gemilitariseerde (niet: gemobiliseerde) burgerkrachten werkten gewoon verder in burgerkledij, met armband met de letters CFT. Zie http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... n+Telefoon

Het militaire controlepersoneel is een andere formatie en heette de Militaire Dienst der Spoorwegen. Dit waren wel allen militairen, in uniform, met armband met gevleugeld wiel. Zie http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... Spoorwegen

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
marlena
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2016 20:02

Re: Spoorembleem

Bericht door marlena »

hallo ik ben nieuw op dit forum, mijn hobby is rond gaan met de metaaldetector. ik heb knopen gevonden met het embleem op van de spoorweg politie. Nu is mijn vraag zijn deze knopen van de militaire spoorwegpolitie of zijn het burger knopen. op de knoop staat BRUXELOIS TRAM(ways) Ik weet niet waar ik een foto kan plaatsen :oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Spoorembleem

Bericht door one_O_five »

Een foto plaatsen zal niet nodig zijn, BRUXELOIS TRAM(ways) is de tramlijn van Brussel, om in de toekomst een foto bij te voegen op de ruiter Bijlagen klikken en de instructies volgen.
Vermits dit geen militair onderwerp is vermoed ik dat ge er hier geen verdere antwoorden zult op krijgen.
Bij dergelijke vragen in de toekomst ook een nieuw topc starten in Algemene Chat a.u.b.

meer info over de Brusselse trramlijn ...
https://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Bruxelles
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Spoorembleem

Bericht door Bram1940 »

nick schreef: 01 sep 2016 22:33 => Door wie gedragen ? Door het controlepersoneel van de militaire spoorwegen.
=> Het ouder model weerhouden in het reglement van 1939 droeg dit insigne niet doch de letters CFT wat staat voor chemins de fer, télégraphie sans fil, téléphonie (als ik me goed herinner, ik heb de armband noch het reglement hier bij mij). Als je de banden goed bekijkt zie je meestal de ghostmarks en gaatjes van de letters CFT.

Groeten,

Nick
Nick,

Even een oudere post oprakelen. Vanaf welke datum moesten de letters vervangen worden door het gevleugelde rad op de armband? Tot wanneer was deze armband in gebruik?

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”