GOUDEN FRONTSTREEP

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door browneyes »

Sinds gisteren (19/2/16) heb ik een gouden frontstreep in mijn bezit. Deze moet op de Herinneringsmedaille 1914-1918 van mijn grootvader komen. Hij had recht op 6 frontstrepen; 1 gouden + 1 zilveren dus. Kan iemand mij vertellen waar de gouden frontstreep moet komen. Boven of onder de zilveren. Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door piot1940 »

De voorziening was "une barette en argent de 2 mm de hauteur et de la largeur du ruban,par chevron de front. Cinq barrettes en argent étant remplacées par une barrette en vermeil"
Vermeil is ofwel rouge vif ofwel argent doré, dit laatste dus

Hij heeft dus in totaal 6 frontstrepen verdiend.


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door jef »

Browneyes,
Heb zitten zoeken in de "bijbel" van Borné en het werk van Henri Quinot, maar ik heb geen plaatsbepaling gevonden waar de goudkleurige baret zich moet bevinden, onder of boven de zilverkleurige staafjes.
jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door canadian2nd »

De logica zegt mij dat de "gouden" van boven moet staan met daaronder de "zilveren".
Kan echter niets vinden om dit te staven.
Ik denk (en dat zal Jef zeker weten) dat de "vermeldingen" ook in volgorde van gebeurtenis (de eerste van boven) geplaatst werden.
Op dit forum ook :

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=2334

Ik denk trouwens dat er daar eentje staat (goud en zilver) boven elkaar.
Of heb ik het mis ?

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door jef »

Ik weet het niet Jan. Wat lint-kentekentjes betreft, ik heb al van alles gezien. Soms is logica ver te zoeken.... :?:
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door jef »

Een artikel in het Medec tijdschrift van november 2015 behandelt het aanbrengen van insignes op het lint. Er zijn specifieke plaatsen voorbehouden voor bepaalde insignes ( zilveren, gouden kroontjes....). Ook de staafjes zijn aangeduid, maar de gebruikte afbeelding vermeldt niet of het gouden staafje langs onder of boven de zilveren staafjes ( in geval van 6 tot 8 frontstrepen) moet aangebracht worden.
Ik moet jullie dus opnieuw het antwoord schuldig blijven.
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door piot1940 »

Ik heb er twee met telkens de gouden baret bovenaan en drie zilveren eronder.
Een andere heeft een gouden onderaan en een zilveren bovenaan.


m vr gr Jean
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door browneyes »

Iedereen al heel erg bedankt voor de opzoekingen. Je zou toch denken dat dit ergens beschreven zou staan. Tegenwoordig heb je voor alles wat je op uw uniform mag/moet dragen richtlijnen...op hoeveel graden en waar de graden op uw mouw moeten staan, hoever onder de schoudernaad de eenheidsbadge moet komen en waar de behaalde brevetten, aan welke kant het naamplaatje enz enz. Ik ga dit onderwerp nog even laten staan...wie weet komen we (jullie dus) er wel uit. Nogmaals bedankt voor de hulp...
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door jef »

Medaille is ingesteld met een KB op 21 juli 1919. Als het ergens moet staan dan is het in het Staatsblad met betrekking op dat KB.
Jef
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door love4history »

De integrale teksten van de Koninklijke Besluiten verschijnen ook in de boeken van Peter Roets én laat de KB's van 1919 nu net af zijn.... ;)
detlev
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door detlev »

mijn vermoeden is, althans als ik mijn logica volg, de gouden onderaan....
ik leg uit : de eerste frontstreep, 2e, 3e, 4e, 5e.... (nu wordt deze vervangen door een vergulde), 6e.......
correct me if I'm wrong....
D.
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door browneyes »

Allemaal bedankt voor de info. Ik denk dat ik Detlev 'moet' volgen omdat ik die redenering ook had. Je hebt 5 zilveren strepen en vervangt die door een gouden; alles wat er daarna bijkomt komt boven de gouden streep... Klinkt logisch maar ja...in mijn (bijna) 38 jaar bij het leger heb ik ondervonden dat logica en leger niet altijd samen gaan ;) Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door guerramundial1 »

Onlangs tegengekomen bij een opzoeking:
Bijlage nr. 3 - KB 26 Januari 1920 betreffende de dienstkleding van Officieren en Onderofficieren

Ambtelijk blad Belgisch Congo 1920:

Afbeelding

De tekening in het middel duidt aan dat de vergulde frontstreep onderaan staat.

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: GOUDEN FRONTSTREEP

Bericht door jef »

Dank U Wim. Dat weten we nu ook weeral. Een pagina om te bewaren.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”