ontbrekende medailles... statement ?

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Echobravo »

Kennen jullie dit gebruik ?

Op de foto hieronder zou men kunnen vaststellen dat de medailles van overwinning en herinnering, moedwillig door de drager werden verwijderd en enkel de bevestiging met een deel van het lint zichtbaar bleven.
Het is alsof de drager duidelijk wil maken dat de oorlog voor hem niet voorbij is.

Is het te ver gezocht als ik zou stellen dat hij misschien deel uit maakte van het Rijnleger ? En dat wat hem betreft zolang deze bezetting duurde, het gevaar niet geweken was ?

Mvg


Eric B
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Bram1940 »

Eric,

Zou het er niet eerder op kunnen duiden dat de militair op de foto het oorlogskruis hoger inschat (misschien omdat hij het ereteken al tijdens de oorlog verdiend heeft aan het front)?

Groeten,
Bram
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Of om gewicht te besparen?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Echobravo »

[quote="Bram1940"]Zou het er niet eerder op kunnen duiden dat de militair op de foto het oorlogskruis hoger inschat (misschien omdat hij het ereteken al tijdens de oorlog verdiend heeft aan het front)?/quote]

Mmm ja, maar indien hij enkel het oorlogskruis hoog achtte, dan zou hij toch geen andere medailles willen dragen ?
Waarom dan toch die verknipte lintjes zonder medaille opspelden ?

Laten we aannemen dat de ontbrekende medailles die van overwinning en herinnering zijn, medailles welke verwijzen naar het einde van de oorlog. Er naar verwijzen maar toch niet ten volle dragen is betekenisvol.

Hij is trots ze hebben verkregen, maar door ze op dergelijke wijze op te spelden, lijkt het wel dat hij 'ons' iets duidelijk wil maken.
Na de wapenstilstand werden nog fitte soldaten, na een korte rustpauze thuis, opgeroepen om zich te vervoegen bij het ' Rijnleger '. Dus voor hen kon er 'nog' geen sprake zijn van volledige overwinning of herinnering aan.

@ Yente : drie medailles lijken me qua gewicht nogal dragelijk.

Grts



Eric B
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Ik herken trouwens die foto ergens van. Staat deze op het internet of op ebay?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Bram1940 »

Niet onmiddellijk bij stilgestaan, maar zou het lint van het oorlogskruis met het sieraad niet achteraf op de foto gemonteerd geweest zijn?

Groeten,
Bram
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Echobravo »

Bram1940 schreef:...maar zou het lint van het oorlogskruis met het sieraad niet achteraf op de foto gemonteerd geweest zijn? Bram
Op het origineel van de foto kon ik geen ' achteraf '-montage van het oorlogskruis vaststellen.

@ Yente
Op uitdrukkelijk verzoek van de bezitter van de foto, mag ik de gehele foto (nog) niet publiceren :|
Maar misschien met verloop van de tijd... enfin, daar wordt aan gewerkt ;)

De algemene sfeer op de foto is er één van trots en strijdvaardigheid. Een soldaat, borst vooruit, gekruiste armen en met open en speelse blik naar de camera.

De manier van dragen van medailles, de volgorde bvb is zwaar beladen met symboliek.

Het verknippen van de lintjes kan natuurlijk ook een eenmansactie zijn geweest.
Of niet, en misschien is de reden overgeleverd in de kringen van de oud-strijders en weten de jongste oud-strijders meer over dit gebruik door hun ' anciens ' ?

Grts


Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Dan denk ik dat ik zo'n foto ben tegen gekomen in mijn eigen collectie.
Ik kijk het dit weekend na!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Bram1940 »

Eric,

Zonder het gehele plaatje te zien (en dus zonder mogelijk extra aanwijzingen), blijft het uiteraard gissen. Op het eerste zicht draagt die man een "Amerikaans" vestje. Staan er bv frontstrepen op de mouw?

Groeten,
Bram
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Ik wist dat ik het al eens eerder gezien had. Zie de eerste foto. Op de tweede foto staat er ook 1 afgeknipt lint op denk ik. De derde foto is volgens mij gewoon een miniatuur (oorlogskruis?) met een ribbon. Zou het ook niet kunnen dat de personen geen ribbons hadden en daarom een stukje stof van de medailles knipten? Of waren de ribbons wel gemakkelijk te verkrijgen toen?

Excuses voor de soms wat slechte kwaliteit.
P1120131.JPG
P1120133.JPG
P1120134.JPG
Mvg Yente
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door jef »

Hallo allemaal,
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom ze de linten zouden afknippen? Men kwam uit een oorlog met al zijn miserie. Ik denk dat men fier was op zijn medailles.
Gaat het niet om het type dienstlint?
In bijlage het algemeen gekende een type dienstlint. Het middelste is echter maar een gedeelte, ik heb er hier ergens een liggen met een streepje lint aan, maar vind het natuurlijk niet terug. Ten slotte, een fulll size medaille die de manier van bevestigen toont.
Ik hou het hierbij, maar ik kan verkeerd zijn.
groeten,
Jef
overw. med.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Zonder afbreuk te willen doen aan de creatieve hersenspinsels over het hoe en waarom van deze manier van dragen van medailles en lintjes voel ik mij verplicht om te reageren...

=> Ik ga maw volledig mee met wat Jef hierboven schrijft... Dit is heel gewoon één van de manieren van het dragen van medailles waar heel gemakkelijk kan geswitcht worden naar de lintjes en vice-versa...
Zeg nu zelf, de wijze waarop Belgische medailles afgeleverd worden ttz met de speld, niet echt practisch om te dragen...
Als je titularis bent van enkele medailles en je dient die te dragen dan opteer je toch voor een iets gebruiksvriendelijker oplossing waarbij je keurig voor de dag komt... Dit was één van de eerste manieren, naderhand zijn nog andere manieren gekomen...

=> Meer is er echt niet aan hoor...

=> Ik heb de wijze van dragen inzonderheid enkel het oorlogskruis als full-size medaille reeds meerdere malen gezien op oude foto's. Heeft echt niets te zien met het maken van een of ander statement...

=> Op oude uniformen merk je dat er heel vaak ahw 'brugjes' genaaid zijn in iets dikkere draad om deze staafjes door te schuiven (rare zin)...

=> Hieronder een foto:

- bovenste baret van een officier, heel mooi en zorgvuldig afgewerkt
- tweede baret identiek aan de wijze die getoond werd bij het openen van dit topic, dit zijn geen afgeknipte lintjes doch heel zorgvuldig genaaid
- herinneringsmedaille in iets minder brede uitvoering
- naast de herinneringsmedaille ligt vermoedelijk een Frans exemplaar
- daaronder een staafje in zilver of verzilverde uitvoering
- daaronder een geopend staafje

Van harte,

Nick



Afbeelding
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Echobravo »

nick schreef:=> Zonder afbreuk te willen doen aan de creatieve hersenspinsels over het hoe en waarom van deze manier van dragen
:D 't was dan toch een leuke gedachtegang, hé ;)
Ik was effe aan het zweven, maar sta ondertussen terug met beide voeten op de grond :lol:

Bedankt voor ieders inbreng...

Mvg


Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Bedankt voor de informatie Nick! Maar waarom droegen ze dan soms het oorlogskruis in zijn geheel en niet bijvoorbeeld het vuurkruis? Veel soldaten waren op hun vuurkruis heel trots. Deze lintjes werden dan door de soldaat zelf afgesneden van de medaille? Hoe zat dat dan als men nog eens de volledige medailles wou dragen, gewoon dragen met een korter lint?

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door VC89 »

Yente schreef:Bedankt voor de informatie Nick! Maar waarom droegen ze dan soms het oorlogskruis in zijn geheel en niet bijvoorbeeld het vuurkruis? Veel soldaten waren op hun vuurkruis heel trots.

Mvg Yente
Vermits er ook geen lintje te zien is van het Vuurkruis vermoed ik dat deze foto's dateren van voor 1934 (ofwel voldeed hij niet aan de vereiste om het Vuurkruis te bekomen).

Wat mij ook opvalt is dat er nergens een ereteken uit een Nationale Orde (Leopoldsorde of Orde van Leopold II) te zien zijn.

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door Yente »

Hierbij ook een mooie foto die momenteel op ebay staat, ze dragen allemaal de korte lintjes.

Mvg Yente
$_57.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
detlev
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: ontbrekende medailles... statement ?

Bericht door detlev »

Op het militaire tenue dient niet altijd de volledige medaille gedragen te worden.
Soms wordt opgedragen de staafjes der eervolle onderscheidingen te dragen (diminutieven), dat hangt af van de gelegenheid.
Nu bestaan die diminutiefjes op schuifbaretjes, vroeger werd er eigenhandig een stukje van de originele medaille afgesneden en op een hardkartonnen stukje geplakt en zo op de tenue bevestigd, of zoals op de foto, op een staafje bevestigd.
Bij de uitreiking van een nieuwe medaille is het nu de gewoonte dat alle medailles van de tenue moeten.
Misschien werd destijds toegelaten de diminutiefjes te blijven dragen en de nieuwe medaille in fullsize ernaast op te spelden, wat zou kunnen verklaren dat er een volledige medaille hangt én de diminutiefjes ernaast ...
D.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”