hulp gevraagd

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jojo12
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2012 07:57

hulp gevraagd

Bericht door jojo12 »

Hallo,

Wie kan me een beetje uitleg geven over deze medaille,aub.
Er is bijna niets over te vinden op het net. Ik vermoed dat het een niet officieel veteranen kruis is?

Ik heb de kans om er eentje te kopen voor 15 euro. Is dit te veel voor dit toch mooie stukje?

Alvast bedankt.

Mvg Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: hulp gevraagd

Bericht door VC89 »

Inderdaad een niet-officiële medaille van het "Nationaal Verbond der Veteranen van Koning Albert 1e" (opgericht op 8 juni 1948). Sinds 1973 is deze erkend als Koninklijke vereniging en nog later, 2005, werd de benaming "Koninklijk Verbond der Veteranen en Sympathisanten van Koning Albert 1e" aangenomen.

Waarom deze werd verleend kan ik niet zeggen maar als we naar de afkorting op de medaille (KVVKA1) kijken zou ik zeggen dat deze tussen 1973 en 2005 is uitgereikt.

Meer info: www.Albert1.eu
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Chiefke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2011 14:13
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door Chiefke »

Heb een vroegere uitvoering met certificaat, er wel duidelijk verschil met latere exemplaren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: hulp gevraagd

Bericht door jef »

Dag jojo,
Eventjes oude koeien uit de gracht halen en een antwoord geven op uw vraag. De medaille waarvan je de afbeelding toont is het Kruis van Trouw en werd sedert 1971 uitgereikt ( heb een brevet gezien) .
Zoals VC89 reeds aanhaalde werd de NVVKA in 1948 opgericht en werd in 1973 een Koninklijk verbond ( KVVKA).Van die eerste periode vond ik het kruis de veteranen met eventueel palmen voor jaren lidmaatschap en het erkentelijkheidskruis in goud , zilver of brons. Van de periode KVVKA werd in 1973 een medaille van trouw uitgereikt met een staafje "steeds trouw".
Er bestonden verschillende versies van het "Kruis van Trouw", onderaan de afbeelding zie je twee versies. Het is zeker niet uitgesloten dat er nog versies bestaan. Van de kleinste medaille ( uw post) wordt Albert I vermeld, deze zal mi uitgereikt zijn na 9/08/1993 wanneer Albert II op de troon kwam.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: hulp gevraagd

Bericht door jef »

Hierbij de foto's.
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: hulp gevraagd

Bericht door jef »

jef schreef:Dag jojo,
Eventjes oude koeien uit de gracht halen en een antwoord geven op uw vraag. De medaille waarvan je de afbeelding toont is het Kruis van Trouw en werd sedert 1971 uitgereikt ( heb een brevet gezien) .
Zoals VC89 reeds aanhaalde werd de NVVKA in 1948 opgericht en werd in 1973 een Koninklijk verbond ( KVVKA).Van die eerste periode vond ik het kruis de veteranen met eventueel palmen voor jaren lidmaatschap en het erkentelijkheidskruis in goud , zilver of brons. Van de periode KVVKA werd in 1973 een medaille van trouw uitgereikt met een staafje "steeds trouw".
Er bestonden verschillende versies van het "Kruis van Trouw", onderaan de afbeelding zie je twee versies. Het is zeker niet uitgesloten dat er nog versies bestaan.
groeten,
Jef
Heb gepoogd iets recht te zetten....Op verschillende medailles is Albert I en niet enkel Albert vermeld. Het is dus niet zeker dat de medaille na 1993 werd uitgereikt.
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: hulp gevraagd

Bericht door jef »

Twee medailles gespot mogelijk uit dezelfde familie. De zilveren uitvoering KVVKA behoort daar zeker toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: hulp gevraagd

Bericht door jef »

Deze medaille blijft een vraagteken. Het medaillon lijkt dezelfde als die van de andere medailles, dit geeft echter geen zekerheid. Met niet- officiële medailles blijft het soms gissen als men de begeleidende documenten mist.
1280-210.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”