"Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

"Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Bericht door Herr Fritzkopf »

yo,

Ik ben sinds mijn vorig bezoek aan Hangar 42 in het bezit van een zilveren medaille in de Orde van Leopold II. Ik heb er wel al zo een, maar het bijzondere aan dit exemplaar vind ik dat het ook echt uit zilver gemaakt is. Het klinkt voor mij namelijk een beetje ongewoon dat deze toch wel lage klasse in de des betreffende orde uit een edelmetaal vervaardigt is, terwijl ik dat vooral bij hogere klassen -zoals commandeur- wel al gezien heb. Ieder antwoord dat dit mysterie kan ophelderen is welkom ;) ! bedankt !

Afbeelding
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: "Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Bericht door marcbrans »

Op zich is dat niet zo heel ongewoon hoor.
Ik heb in mijn collectie verguld zilveren Burgerlijke Eretekens voor Dienstjaren bvb.
Het is maar wat de verkrijger er aan wil geven in de winkel, als hij tevreden is met een "gewoon" model of hij liever wat meer besteedt aan een luxeversie (een aan twee kanten geëmailleerd en verguld zilveren Speciaal Ereteken (Onderlinge Bijstand of Voorzienigheid of...).
Denk ook aan de miniaturen luxeversie in edelmetaal en/of met "steentjes".
Het is altijd wel leuk om zulke zilver gemerkte stukken in de schuif te hebben liggen, is toch altijd wat "meer" dan een "gewoon" model.

Is de stempel van de maker leesbaar? Of staat er enkel A900 of 950 of zo?
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: "Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Bericht door Herr Fritzkopf »

De ring is met A800 of 900 gestempeld, ik kan het niet zo goed onderscheiden van elkaar. daarnaast is er ook nog een ander stempeltje dat eerder weg heeft van een liggende X
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: "Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Bericht door marcbrans »

Herr Fritzkopf schreef:De ring is met A800 of 900 gestempeld, ik kan het niet zo goed onderscheiden van elkaar. daarnaast is er ook nog een ander stempeltje dat eerder weg heeft van een liggende X
Die X zou iets moeten zijn dat lijkt op twee knotsen en dan is het het merkteken van de firma Walravens.

Ter zijde: de platen van grootofficier en grootkruis zijn altijd en nog steeds in zilver vervaardigd.
Tevens valt het me nu op dat uw exemplaar een eentalig Nederlandse medaille is, wat dus niet conform het KB is. Maar ze bestaan wel degelijk en met dit merkteken zijn ze zelfs te identificeren!
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: "Zilveren medaille in de Orde van Leopold II" in zilver

Bericht door Herr Fritzkopf »

het zijn inderdaad twee gekruiste knotsen ;)
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”