Belgische eretekens WO1

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Belgische eretekens WO1

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Ik wist dat het vuurkruismedaille al werd nagemaakt, maar na een beetje opzoekingswerk op het internet, vond ik ook een namaak medaille kruis van de ijzer. Deze verkoper is eerlijk en zegt dat het gaat om een replica, maar ze zijn niet allemaal zo!!

http://www.ebay.co.uk/itm/Replica-Copy- ... udRRknwgbw

Foto wordt vnvd toegevoegd als ik thuis ben

MVG

David
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Belgische eretekens WO1

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Eff tijdens mijn middagpauze toch de tijd genomen om de foto te posten. Kijk maar eens duidelijk naar het email. YSER en A, zeer slecht afgewerkt. Zijn er volgens de kenners nog elementen waarop te letten?


MVG

David
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische eretekens WO1

Bericht door Bram1940 »

guerramundial1 schreef: 01 mei 2012 20:00 Twee exemplaren van de Maritime Decoratie 1914-1918. Let op de verschillende ophanging en de letter A in het medallon.

Afbeelding
Dag Wim,

Heb jij een idee wanneer iemand recht had op de maritieme decoratie en wanneer op het maritieme kruis? Hoe zat dat met die klassen?

Was de uitreiking een gevolg van de graad van de betrokkene tijdens de oorlog of van zijn bevorderingen na de oorlog? Speelde het feit of de betrokkene na november 1918 nog in effectieve dienst was en rol of niet?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Belgische eretekens WO1

Bericht door guerramundial1 »

Hallo Bram:

De Maritieme Decoratie 1914-1918 werd uitgereikt aan Belgische zeelieden die gedurende de oorlog onder Belgische vlag hadden gevaren. Het ereteken werd verleend aan schippers en zeelieden van de visserij alsmede aan zeelieden van de koopvaardij, die gedurende méér dan één jaar hadden gevaren tijdens de vijandelijkheden op zee, ofwel getorpedeerd of gevangen werden genomen vooraleer tenvolle één jaar te hebben gevaren.

Ik moet nog uitzoeken wanneer een Kruis of een medaille werd uitgereikt, veel schippers en stuurmannen hadden recht op een Kruis, maar er zijn voorbeelden van zelfs leerlingen die er recht op hadden.

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische eretekens WO1

Bericht door Bram1940 »

Dag Wim,

Ik kijk uit naar je bevindingen over de toekenningsvoorwaarden van het kruis.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”