De "martinet"

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

De "martinet"

Bericht door Paddy »

De martinet, sorry maar een degelijk Nederlands woord vind ik hier niet voor, was een gebruiksvoorwerp dat de soldaten overhandigd kregen om stof en modder van hun kleding te kloppen. Ondertussen heb ik twee exemplaren maar zijn ze Belgisch? Uit welke periode? kortom, alle info qua datering is meer dan welkom. Alsook foto's waarop dit artikel gebruikt wordt.

Exemplaar 1:
Lengte van de steel: 295 mm.
Lengte van het leder: 300 mm.
Aantal riempjes: 7

Het leder is (vermoedelijk) varkensleder.
De markering 7269 komt tweemaal voor.

Exemplaar 2
Lengte van de steel: 295 mm.
Lengte van het leder: 320 mm.
Aantal riempjes: 8

Het leder is (vermoedelijk) rundsleder.
De eerste markering lijk verwijderd te zijn en vervangen door S2587 (S voor Grenadiers na 1874-1921 of 1 Lansiers 1836-1873)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De "martinet"

Bericht door canadian2nd »

Jawadde Patje ...
Ik ben geboren in 1958 en thuis in Elverdinge bij Ieper had mijn moeder ook een "martinet" - bij ons uitgesproken als "martinée".
Toen was het nog een heel andere tijd dan nu en werden er thuis nog "lijfstraffen" gegeven wanneer je iets mispeuterd had.
Toen we "betrapt" werden op al dan niet grof kattekwaad en er moest een straf volgen, dan gebood moeder : "haal maar ne keer de martinée !"
Dit was een stokje zoals op je foto's met lederen riempjes eraan bevestigd. De uiteinden van die riempjes waren geknoopt zodat er een bolletje ontstond om het effect nog duidelijker te laten voelen. Wanneer dit bevel klonkt, begonnen we steevast al te huilen omdat we zeer goed wisten wat de gevolgen waren : een nijpende slag tegen je billen met de martinée !
Het levensverhaal voor onze martinée eindigde op een dag toen ons moeder eens naar onze billen uithaalde en zij ons miste, met als gevolg dat zij tegen haar eigen benen sloeg. Zij had last van spataderen en de gevolgen waren niet mals ....
Onze martinée belandde in de Leuvense stoof en er is nooit een vervanger gevolgd.
Ik wist niet dat dit werkelijk een militair uitrustingsstuk was voor het verwijderen van stof op kledij. En mijn moeder wist dat heel zeker ook niet.

bedankt voor de info

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De "martinet"

Bericht door Paddy »

Dat is dan waarschijnlijk de reden waarom dit "onschuldig" stuk soldatengerief aangeboden wordt als geselwerktuig :D
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: De "martinet"

Bericht door jef »

Hallo,
Ben van '53 en ken het verhaal van canadian maar al te goed. .... tot mijn broer en ik het spul in de beerput gekieperd hebben. Jan, ik hoop dat je er geen trauma van overgehouden hebt.
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De "martinet"

Bericht door canadian2nd »

Nee nee Jef ! Al dedeze die ik van mijn ma en pa heb gekregen heb ik dubbel en dik verdiend. Moesten ze weten - 45 jaar na datum - wat ik nog allemaal heb uitgespookt, verdiende ik er zeker nog een hele kluts !
Vroeger was het de "orde van de dag" maar de tijden veranderen hé ?
Ikzelf heb nu nog een zoontje van 4 jaar - onze Lowie - en ik ben ook tegen het "afrossen" van vroeger. Een "pedagogische tik" ? ja, maar dan een heel kleintje. .. je moet het gewoon uitleggen aan de kleintjes wat wel en niet mag. En er zijn andere straffen dan een billenkoek....
In onze tijd staken we ook veel ergere dingen uit dan dat de kwajongens van tegenwoordig nog durven (en mogen) doen.
Wij klommen stiekem op de kerktoren; staken een strobbelstik in brand - geen brandweer of politie kwamen eraan te pas ! - kapten gewoonweg een boom om, om een beek te kunnen oversteken ... enz enz ...
Nu mogen de jonge gasten niets meer doen ... misschien ook beter, want wat wij allemaal uitgestoken hebben ! ? ...

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De "martinet"

Bericht door Paddy »

Laat het ons bij het militaire gebruik van de martinet houden ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot nu - jusque présent”