Vraagje over de kraagspiegels

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Vraagje over de kraagspiegels

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 05 Aug 2010 23:40
Snaaip schreef:Hoe worden kraagspiegels bevestigd aan de kragen?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vraagje over de kraagspiegels

Bericht door Paddy »

Snaaip schreef:
Paddy schreef:met naald & draad.
Ook op het uitgangstenue? Want mijn ma is naaister van beroep en ook zij weet niet hoe ze die kraagspiegels eraan hangen, want er is geen draad te zien. Het is net of de spiegels eraan gelijmd zijn ofzo. Er zijn enkel twee draadjes zichtbaar en meer niet, terwijl de spiegels compleet vast hangen.

Afbeelding

Er zijn uniformen die idd met naald en draad werden eraan genaaid, maar sommige uniformen hebben zelfs geen draden.
Snaaip schreef:
Guy schreef:Is dit geen dubbele laag stof ?
Dat wel. Ik ma denk ook dat ze die laag verwijderd hebben om nadien terug dicht te naaien. Maar wat me ook opviel is dat sommige uniformen dikkere kraagspiegels hebben.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vraagje over de kraagspiegels

Bericht door Paddy »

Guy schreef:Dikkere kraagspiegels hangt er af van wat ze erin geplaatst hebben.

Sommige hebben als basis (pasvorm) een dun stukje karton, andere weer een dikker stuk en dan zijn er ook met een plastieke vorm waarom de stof is vastgemaakt. Ook heb je er natuurlijk waar geen pasvorm in zit en dit zijn de dunste
Dit verklaart de dikke van de kraagspiegel

Gewoonlijk werden de emblemen en de kraagspiegels op de eerste laag stof vastgemaakt, daarna een tweede laag stof erover om de draden te beschermen en zo langer mee te gaan
marcbrans schreef:Een beetje buiten de kwestie misschien maar ik heb een kleermaker gekend die zulke dingen er op kon naaien door slechts door één stuk stof te gaan, de steken waren aan de achterzijde (van de binnenste lap dus) niet zichtbaar.
Kunstenaar....

Marc
Guy schreef:Hallo Marc,

Deze steek heeft een speciale naam hoor.

Ik heb deze geweten, maar misschien kan user "oudgidske" ons bij de naam van die steek helpen. Hij kent daar meer van via zijn vader.
Ik dacht dat hij me dat eens verteld heeft bij een van mijn bezoeken.

Vooral bij de oudere uniformen werden verschillende soorten speciale steken gebruikt door de toenmalige kleermakers. Dat waren nog mensen met feeling voor hun beroep
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vraagje over de kraagspiegels

Bericht door Paddy »

Guy schreef:
Exjager schreef:
Guy schreef:Is dit geen dubbele laag stof ?
Kan dat ook enkele laag stof zijn, zodoende men de draad wel ziet aan de binnenzijde?
Volgens mij wel.

Guy
Paddy schreef:Een Battle Dress 1967

Afbeelding

Een Service Dress 1977

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
eduard
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:08

Re: Vraagje over de kraagspiegels

Bericht door eduard »

Ik merk overigens op, dat die kraagstukken bij jullie voorheen van vilt waren, voor zover het geen fluweel was. Dat hing af van graad en dienstvak.
In Nederland dragen wij nog steeds kraagspiegels, maar die zijn van laken, ook wel "edelvilt" genoemd.
De stof ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit, maar laken is geweven; er zit een schering en een inslag in...
Het naait ook gemakkelijker, want vilt is geperst. Je trekt het vlugger stuk. Met laken is dat niet zo.
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot nu - jusque présent”