Koken in 't veld

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Koken in 't veld

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 09 Jun 2010 23:52
Grenadier schreef:Diegenen die mij kennen, weten dat ik in de levende geschiedenis groep van Fort Liezele zo een beetje de "kok van dienst" ben. Niet dat mijn culinaire kunsten zo groot zijn :oops: , maar we trekken onze plan! Hierbij maak ik gebruik van enkele oude vuurtjes, oa een oud exemplaar dat met 3 grote wieken werkt (van rond 1900) en een Primus vuurtje van voor 1911. Dit ter intro, mijn eigenlijke bedoeling is, te weten te komen wat er in het AB-BL ter beschikking stond van de soldaten om hun prakje op te warmen! In de bunkers van de K-W linie had men de beschikking over een Coleman vuur, een N°387 zijnde een 3-pits vuur werkend op benzine. Als noodverlichting had men Coleman lantarens N°237a . Vlak na WO2 heeft het ABL een aantal Britse N°3 vuren overgenomen (2-pits vuur, ook werkend op benzine) en de hierbij behorende opzet oven. Rond diezelfde periode gebruikte men de Coleman N°238b lantaren. Tijdens mijn legerdienst hadden we de fameuze Esbitt vuurtjes met brandstof tabletten. Kent er iemand nog andere draagbare vuurtjes die door ons leger werden gebruikt? Dus niet de veldkeukens op wielen, maar al wat door 1 man kan gedragen worden. Ook de druk-lantarens (dus niet degene die met een wiek werken, maar deze die op druk moeten gepompt worden).

Voilà, wie hier entwat meer over weet, laat maar horen! :wink:

Groeten,

Wim2
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot nu - jusque présent”