Bertje,
In tegenstelling tot andere eenheden had de Logistiek, vanaf een bepaald jaar, een algemeen kenteken voor alle Logistieke eenheden, inclusief het 18de Bataljon Logistiek. Tot een bepaald jaar werd het onderstaande mutskenteken gedragen op een kaki muts op een kobaltblauw schildje. Het juiste jaar ontgaat mij maar op zeker moment werd deze muts vervangen door een kobalblauwe muts en werd het kenteken rechtstreeks op de muts gedragen zonder schildje. De kleur van het mutskenteken was afhankelijk van de categorie : koperkleurig - Troep, zilverkleurig - Onderofficier, goudkleurig - Officier.
Met het huidige leger ben ik niet meer mee gezien ik Onderofficier van het actief kader was in de jaren '80. Hoe kon men bij de Logistiek dan weten tot welke eenheid een militair behoorde? Enerzijds door de borsthanger
Anderzijds het cijfer 18 in koper, zilver of goud op de schouderstukken van de service dress voorafgegaan door het volgende kenteken in koper, zilver of goud. Het kenteken hieronder afgebeeld werd tevens op de kepie gedragen.
Wat ik tegenwoordig merk is dat de muts nog steeds gedragen wordt. De schouder- en kepiekentekens zijn echter verdwenen alsook de kraagspiegels die vervangen werden door pins en waar er ook een specifieke pin voor de Logistiek bestaat. Op de schouderstukken worden de graadkentekens gedragen. Het kenteken op de kepie werd vervangen door een algemeen kenteken hetzij voor het Land-, Lucht-, Marine- of Medisch Component. Tegenwoordig, voor zover nog gedragen, kan men enkel een militair, qua eenheid, plaatsen via de borsthanger.