Zaklampen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Zaklampen

Bericht door fre »

Kan iemand me vertellen vanaf wanneer de zaklamp onderdeel is beginnen uitmaken van de individuele uitrusting en over welk(e) model(len) het dan ging? Wat in de jaren '50 en '60?
Ik heb hierover nog maar weinig informatie gevonden. Het lijkt wel of ze vroeger alles op de tast deden.

Bedankt alvast!

Fré
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Zaklampen

Bericht door canadian2nd »

Ik weet ook niet juist vanaf wanneer Fre, maar ik weet wel dat de Duitsers (foto 1) en Amerikanen (foto 2) in WO II reeds over een individuele zaklamp beschikten. Het Amerikaanse type werd nadien overgenomen door de Belgen.
Misschien weet Piot1940 meer over de vooroorlogse periode ?
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Zaklampen

Bericht door wolf »

Ze zijn daarna dan toch terug afgeschaft: ik heb er nooit één gehad of gezien tijdens mijn dienst bij 2Codo.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Walesha »

Voor zover ik weet behoort een zaklamp niet tot de basisuitrusting van een Belgische militair. Bij meerdaagse en nachtoefeningen werden ze uitgereikt waarna ze nadien terug moesten worden ingeleverd. Wachtposten en MP's beschikte wel continue over een zaklamp.
De ABL had ook platte zaklampen zoals op de eerste foto... deze kon je in de jaren '60-'70 massaal voor een prikje kopen in de Amerikaanse stockhuizen. Dat de ABL ook het Amerikaanse model had/heeft weet ik niet maar ik sluit het niet uit.
Mijn dochter eens vragen welk soort of model zaklamp zij nu hebben in haar eenheid.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Zaklampen

Bericht door bupi »

482_001 (2).jpg
Zaklamp officier AB-BL met z'n bijhorende batterij (groter of AA batterij ) .
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Zaklampen

Bericht door bupi »

lamp.png
Gordellip van zo'n Amerikaans hoektype .
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: Zaklampen

Bericht door Krt »

Voor zover ik weet was de TL122 toch standaard uitrusting (in de jaren '90 in ieder geval).
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Zaklampen

Bericht door one_O_five »

De platte zaklamp was inderdaad in gebruik, o.a. als boorduitrusting op sommige voertuigen, ik had er zo eentje op mijn Leopard, de TL122 US model is later in gebruik genomen, die was korpsuitrusting voor Off en OOff.
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Re: Zaklampen

Bericht door fre »

En heeft er iemand een fotootje van zo'n "platte zaklamp"? Waren die ABL gemarkeerd of recht uit de burgerij aangekocht?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door piot1940 »

Misschien weet Piot1940 meer over de vooroorlogse periode ?


Piot1940 taste evenzeer in het duister. ;)
Ik heb enkel een kleine zaklamp voor officier en buiten de informatie die ooit in AMI nr 9 staat heb ik helaas geen verdere gegevens of stukken.


m vr gr,Jean
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Walesha »

fre schreef:En heeft er iemand een fotootje van zo'n "platte zaklamp"? Waren die ABL gemarkeerd of recht uit de burgerij aangekocht?
Foto heb ik niet maar als ik het me goed herinner waren het simpele dingen: het lijkt op de eerste foto hier bovenaan het topic maar enkel met een aan-uit schakelaar, de mijne was groen maar er lagen ook zwarte tussen. Het werkte met een platte batterij van 4.5V (die nu niet meer bestaan) en achteraan zat een riemclip. Ik kocht er ooit zo eentje in het Amerikaans stockhuis, nu toch weer zo'n 45 jaar geleden.
Mijn vader zaliger, beroepsmilitair tot aan zijn pensioen, vertelde me dat hij er toen "in zijne tijd in het begin" ook zo één had, dus ja... "in zijne tijd", dat moet dan zo ergens jaren '50-'60 zijn geweest, hij deed zijn legerdienst in 1947.
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Re: Zaklampen

Bericht door fre »

Walesha schreef:Foto heb ik niet maar als ik het me goed herinner waren het simpele dingen: het lijkt op de eerste foto hier bovenaan het topic maar enkel met een aan-uit schakelaar, de mijne was groen maar er lagen ook zwarte tussen. Het werkte met een platte batterij van 4.5V (die nu niet meer bestaan) en achteraan zat een riemclip.
Had de lamp voorzieningen voor blackout of ingebouwde kleurenfilters?
Bedoel je van die blokvormige batterijen met twee kopen lamelletjes voor de + en de -? Ik denk dat die nog wel vrij courant verkrijgbaar zijn, niet?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Walesha »

Het was gewoon wit licht, of je daar filters op kon zetten weet ik niet. Die zaten er in ieder geval niet bij en mijn vader zaliger heeft daar ook nooit iets over gezegd. Mss waren er verschillende uitvoeringen van?
Die platte batterijen bedoel ik ja maar die heb ik al lange tijd niet meer gezien, althans niet bij ons, voor zover ik weet worden die niet meer gemaakt en die dikke, ronde batterijen die in die staaflamp zitten vind je ook niet meer zo gemakkelijk. :roll:
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Zaklampen

Bericht door tsjokke »

Die platte batterijen bedoel ik ja maar die heb ik al lange tijd niet meer gezien, althans niet bij ons, voor zover ik weet worden die niet meer gemaakt en die dikke, ronde batterijen die in die staaflamp zitten vind je ook niet meer zo gemakkelijk. :roll:[/quote]

Hoeveel zou je er willen?Ook die dikke batterijen R20 (D)zijn nog volop verkrijgbaar ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Walesha »

Tja, mss oude voorraad? Enfin, hier bij ons vind je ze niet... in woon in een kleine landelijke gemeente en voor die dikke batterijen moet ik dan al naar A'pen, Mol of Geel en dan ook nog in speciaalzaken. Tegenwoordig zijn het allemaal 9V batterijen of die kleine AA en AAA's.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door piot1940 »

Je kan zo'n platte 4,5 V batterij vervangen door een setje van 3 AA in serie te plaatsen.
Er bestaan daar houdertjes voor:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/0775 ... archDetail


m vr gr, Jean
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Zaklampen

Bericht door Patric »

Die platte zaklamp was, volgens mij, (ook /nog) in gebruik bij de NMBS spoorwegen in de 60'er jaren.

Patric
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door piot1940 »

hm,

bij de NMBS, die gebruiken wel eens meer oud materiaal...

J
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”