Baret MP

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Baret MP

Bericht door Michel Mol »

Ik heb een kleine vraag: Is de MP baret altijd al rood geweest, of is dit vanaf een bepaalde periode? Deze vraag omdat er iemand is die een uniform van een MP wil samenstellen van rond de jaren 70-80, maar in de knoei zit met de baretkleur.
En moet er een bepaald kenteken op, met of zonder achterschildje, zo ja, welke kleur en vorm? Komt er nog bij dat er twijfel is of er ook een kepie bijhoort..

een hele boterham,ja....
Maar toch bedankt allemaal voor evt nuttige info.

Michel
Re-enactment is keeping history alive!!
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Baret MP

Bericht door BPS10 »

Dag Michel,

Tot begin 90 als ik mij niet vergis, was de mutskleur voor de MP's kakhi, rood schildje, bronzen, zilveren of gouden MP kenteken. De kleur van de muts is toen gewijzigd naar rood, zonder schildje, bronzen, zilveren of gouden MP kenteken. Qua kepie zijn er ook verschillen tussen de oude en de nieuwe stadstenue. Op de oude stadstenue hadden de MP's een kakhi kepie die qua model toch enige verschillen toonde ten opzichte van de standaard kepie van het Landmacht personeel. De stormband verschillend tevens met die van de overige Landmacht collega's. Bij de kepie was bovendien een rode hoes voorzien die over de kepie gedragen werd als een MP zijn officiële dienst uitvoerde. Het kenteken op kepie was hetzelfde als hetgeen op de muts namelijk de typische MP granaat en afhankelijk van de categorie in het brons, zilver of goud. Bij de invoering van de nieuwe stadstenue is de kleur, vorm en kenteken eveneens gewijzigd. De kepie heeft dezelfde kleur als de kleur van de stadtenue. De granaat op de kepie heeft nu plaatsgemaakt voor het algemeen kenteken van het Landcomponent (kenteken afhankelijk van de categorie militair). De rode hoes is nog wel gebleven. Wat bovendien typisch was aan een MP uniform en ik dacht dat het nog steeds zo is is de zwarte armband met witte letters MP. Bij ceremoniële opdrachten wordt op het uniform tevens de witte riem, witte getten en witte pistooltas gedragen. Waar ik niet meer zeker van ben is of de MP's bij officiële MP opdrachten en / of ceremoniële opdrachten eveneens een vuurkoord droegen. Last but not least hadden MP's vroeger voor bepaalde opdrachten de witte helm, voorzien van de letters "MP" gevolgd door een brede band. Bij de invoer van de nieuwe uniformen weet ik niet of dit nog van toepassing is?

Hier een foto van de nieuwe uniformen in verschillende uitvoeringen

Afbeelding

en eentje van het oude uniform :

Afbeelding
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Baret MP

Bericht door nick »

Hallo,

=> De exacte datum van de invoering van de rode mutsen ken ik niet, hieronder een kaki muts uit 1986.

Afbeelding

=> Verder nog een rode muts uit 1991, ik heb nog twee rode mutsen uit 1990 en 1998.

Afbeelding

=> Ik heb nog een foto van een MP rond 1950, hij draagt een baret met MP-granaat doch zonder schildje.

Voorlopig besluit: In 1986 nog kaki, in 1990 reeds rood.

Mvg,

Nick
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Baret MP

Bericht door mava105 »

In 1966-67 was het in ieder geval nog een kaki baret met granaat, maar zonder rood schildje achter.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Baret MP

Bericht door RSMCI »

BPS10 schreef:...Waar ik niet meer zeker van ben is of de MP's bij officiële MP opdrachten en / of ceremoniële opdrachten eveneens een vuurkoord droegen.....
De witte koord kan niet als "vuurkoord" beschouwd worden.
De witte koord was het uiterlijk kenteken van MP, zoals het gebruikelijk was om als onderrichter de kakikoord te dragen.
Een MP stamde oorspronkelijk uit de infanterie(vandaar ook de rode kraagspiegels) met een verdergezette speciale opleiding als Militaire Politie.
Enkel na het slagen mocht de witte koord worden gedragen.

W.
RES NON VERBA
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Baret MP

Bericht door Patric »

RSMCI schreef:[quote="BPS10
Een MP stamde oorspronkelijk uit de infanterie(vandaar ook de rode kraagspiegels) met een verdergezette speciale opleiding als Militaire Politie.
W.
Indien mijn geheugen mij niet in de steek laat dan was de schuine bovenboord van de kraagspiegels bij de MP's in het wit. De infanterie had dezelfde spiegelkleur maar een andere kleur van afboording.

Grts
Patric
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Baret MP

Bericht door BPS10 »

Dat was inderdaad het geval Patric bij de MP's rode kraagspiegels met wit biesje. Bij de infanterie was dit echter niet altijd het geval. Het gros van de Infanterie eenheden hadden rode kraagspiegels met een blauw biesje. Sommige infantie eenheden hadden groene kraagspiegels met een geel of rood biesje (Jagers te voet, Ardeense Jagers, Karabiniers, Cyclisten..). Dit geldde eveneens voor het mutsschildje dat ofwel rood of groen was. Volgens verhalen zou dit maken hebben met eenheden die ofwel uit de tradities van de Grenadiers of de Jagers te Voet ontstaan zijn. De mutsen van de infanterie is dan ook weer een verhaal op zich. De Ardeense Jagers hadden hun typische groene muts, sommige infanterie eenheden hadden een zwarte muts, andere hadden de typische donkerbruine muts en in sommige gevallen de gewone kakhi muts zoals de MP's.
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Baret MP

Bericht door Michel Mol »

Amai mannen, da's gene boterham maar een heel brood.
ik heb de berichtjes doorgestuurd naar de persoon in kwestie, namens hem allemaal bedankt voor de info.

Gtx
Michel
Re-enactment is keeping history alive!!
Piet 32
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2014 13:21

Re: Baret MP

Bericht door Piet 32 »

Ook de R.P. 's (Regiments Politie) droegen een witte (schouder)koord.

Piet 32
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baret MP

Bericht door canadian2nd »

Zo eentje dus ...
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
knoepken
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2011 15:33

Re: Baret MP

Bericht door knoepken »

:roll: Heb dienst gedaan als CQMS van de 6è cie MP te AARLEN.(infanterieschool) iN 1969 droegen de MP s een bruine baret met rood schildje en granaat(werkkledij)
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”