ABL smock...of toch niet?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

ABL smock...of toch niet?

Bericht door popo_fireman »

Beste vrienden,

Ik zit weer met een vraag...

Deze smock is me in handen gevallen overlaatst bij de aankoop van een oud-milicien zijn kitbag.
Periode zo omstreeks '58-'62...

Er zijn geen sporen van ingenaaide etiketten te vinden op de smock, dus mijn vraag is al dadelijk...
Is dit een ABL verstrekt artikel of toch civiel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand me verder helpen aub?

Alvast bedankt!

Groeten,
popo-fireman
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door mava105 »

Denk niet dat het ABL is. ABL had gewoonlijk het patroon JIGSAW in gebruik in die periode
http://www.airsoftdb.nl/2013/06/18/de-v ... epatronen/
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door BPS10 »

mava105 schreef:Denk niet dat het ABL is. ABL had gewoonlijk het patroon JIGSAW in gebruik in die periode
Dag Mava,

Dat patroon is pas later gekomen en zeker niet in de periode vermeld door popo_fireman. Ik herinner dat mijn broer zaliger een identieke smokevest, cfr. foto, in zijn bezit had. Ik meen hierin een label ABL gezien te hebben met vermelding van een jaartal eind jaren 50. Spijtig genoeg weet ik niet wat er met die vest gebeurd is anders had ik er een foto van genomen. Ik zal het bij gelegenheid eens aan mijn vader vragen die in de jaren 50 beroeps was bij de Commando's.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door LEO »

Jigsaw kwam inderdaad later. Zie topic " Rijkswachter in moeilijke tijden ", er staat een foto van mij tussen met een smock in 1965.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door larotje »

Hallo Christophe,

De snit is juist voor een model uit 1954, die is dan wel gemarkeerd in de rug ter hoogte van de nek. Die vest heeft ook een naad van nek tot kont (sorry voor de woorden) en is aan de binnenzijde ook gecamoufleerd. De camouflage komt inderdaad commercieel over maar heeft wel die typische gele ABL knopen. Het model camouflage is ergens midden jaren 70 nog eens geproduceerd.

Inderdaad de jigsaw (puzzeltjescamouflage) is uit de peiode vanaf 1958 (vroegst gedateerde gezien), maar kan je niet vergelijken. De oudere modellen werden nog verder gebruikt op terrein en niet enkel door para-commando's.

Mvg,
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door larotje »

Hallo Christophe,

De snit is juist voor een model uit 1954, die is dan wel gemarkeerd in de rug ter hoogte van de nek. Die vest heeft ook een naad van nek tot kont (sorry voor de woorden) en is aan de binnenzijde ook gecamoufleerd. De camouflage komt inderdaad commercieel over maar heeft wel die typische gele ABL knopen. Het model camouflage is ergens midden jaren 70 nog eens geproduceerd.

Inderdaad de jigsaw (puzzeltjescamouflage) is uit de peiode vanaf 1958 (vroegst gedateerde gezien), maar kan je niet vergelijken. De oudere modellen en puzzeltjesmodellen werden nog verder gebruikt op terrein en niet enkel door para-commando's.

Mvg,
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: ABL smock...of toch niet?

Bericht door popo_fireman »

Bedankt iedereen voor de input!

@ Larotje:

Het verhaal van de smock model 54 klopt inderdaad.
Nu moet ik zeggen dat, na rondstruinen op andere fora, er ook smock's bestonden die GEEN label of doorlopende rugnaad in het midden hadden...

Een mailtje naar de vorige eigenaar (70+'er) bevestigt uiteindelijk het verhaal...standaard geleverd ABL-item...bedeeld tijdens manoeuvres en uiteindelijk "zomaar" in z'n kitzak beland... Ik neem aan dat hij geen fabeltjes vertelt.

Info van een onafhankelijke camouflage-uniformen verzamelaar en kenner (website kan aan mij gevraagd worden), bevestigt nogmaals...

Een schoon stukske geschiedenis blijkbaar... :-)

Groeten,
popo-fireman
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”