Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door popo_fireman »

Vrienden,

ik zit met een paar zéér specifieke vragen voor jullie:

Wie kan me meer vertellen over de gasmaskers in gebruik bij de eenheden van het Belgische Leger...

Ik kwam toevallig op deze foto uit:

http://www2.kamp-vogelsang.be/interacti ... en/lh1.jpg

Dit zouden Cyclisten zijn die in 1961-'62 !!! nog steeds Engelse respirators in gebruik gehad hebben...Ongeloofelijk! De M51 (Licentiebouw van het Franse GIAT) was toch al lang in productie toen...

* Zou het gaan om de MK V (met rubberen gelaatsstuk) ipv de vroegere MK IV (die nog met tricotstof overtrokken was)?

* En wie zou me kunnen vertellen of het nu ging om Engelse stocks of al dan niet stocks die van de Canadezen kwam (zoals het vroegere model battledress)...
Britse maskers dragen dan sowieso de "broad arrow" pijl, terwijl Canadese een pijl hadden met een grote C er rondom.

* Waren vroege handleidingen die bij de tas hoorden in het Engels, of gedupliceerd in het Nederlands/Frans?

* Heeft iemand nog foto's die hier gepost mogen worden van soldaten, NA laten we zeggen 1960, die nog steeds van die oudere gasmaskers dragen?
Misschien zelfs heren die zo'n masker werkelijk op het gelaat dragen?

Een gasmaskerverzamelaar groet jullie,

popo_fireman
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

Hallo Popo,

In plaats van een antwoord een bijkomende vraag. Ook dit is Engels WO2 maar we zien ABL militairen.

We zullen eens zoeken als we misschien wel een antwoord hebben.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door popo_fireman »

Hoi Larotje,

Wederom dank vanwege de samenwerking, dit is een mooi schoolvoorbeeld van Belgische militairen die een "Lightweight Service Respirator" dragen (van het 2de model dat ongeveer vanaf 1943 in zwang kwam).

Het eerste model verschilde gewoon van "uitademingsdeksel" dat in het midden nog een extra verhoging had.

Allemaal zéér interessant...(voor mij dan toch)...hèhè

Liefhebbers kunnen natuurlijk altijd naar mijn blog gaan kijken naar mijn collectie op:

http://mygasmaskcollection.blogspot.be/ ... ction.html

Veel leesgenot!!! ;-)

Groeten,
popo_fireman
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door one_O_five »

Nu was ik dienstplichtige in 68/69 en toen hadden we ook nog Engels materiaal in gebruik, zo droegen we al wel de bekende groene linnen broek maar daar op de Engelse BD vest, die met de puntkraag, onze "goede" BD was dan het model met de beruchte plooien.
Na de overgang van het Engels op het US model organisatie is er nog lange tijd Engels materiaal in gebruik gebleven tot het uiteindelijk vervangen werd.
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door ABL »

dat klopt.

ik heb mijn opleiding gehad maand maart 1984 te Lombardsijde.

wij waren toen de laatsten die nog met de Britse webbing mochten rond lopen. de kledij was kaki met smoke vest.
die van de maand na ons, kregen het USA materiaal
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

Nog ne leuke uit de oude doos.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door popo_fireman »

Hey Larotje,

Wederom dankjewel voor de moeite en de tijd die je er allemaal in steekt!
Dus we gaan er nu van uit dat er tenminste 2 soorten gasmaskers na-oorlogs in gebruik geweest zijn.
* De Mk V met rubberen slang en grote borsttas.
* De Lightweight Service Respirator met filter direct aan het gelaatsstuk.

Zijn er nog meerdere modellen in gebruik geweest???

Ik vraag me af of iemand me kan verklaren aan de hand van documentatie wanneer dan het M51 gasmasker (geproduceerd door het Franse GIAT) precies in gebruik genomen is.
De firma CBB (Compagnie Bergougnan Belge) bouwde deze in België in licentie voor het ABL. Deze firma produceerde reeds (militaire) gasmaskers voor WO2.

Groeten,
popo_fireman
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

Het ANP51 gasmasker,

De CBB markeringen de datering is 1953 en 1956 in het voorbeeld, er zullen ook wel met andere markeringen zijn. Volgens het museum van 3Para in Tielen zou het ANP51 gasmasker vanaf 1965 in gebruik zijn. Of deze bewering juist is laten we in het midden maar het zou goed kunnen dat dat voor 3Para correct is. Hoe zit dat voor de andere eenheden.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

De draagtas voor het ANP51 gasmasker,

De meeste exemplaren zijn van 1959 met ABL markering, de vroegere 1956 of 1958 is met de pijl van de luchtmacht voorzien.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

De filters ANP51,

We nemen aan dat oude modellen FE55 (Filter Einsatz 1955) pas in de jaren 70 in gebruik werden genomen, voorbeelden uit 1974 en 1975. Het originele type is dan weer 1951 gemaakt en 1953 gemarkeerd.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

Hallo,

Welk type tas is dit en is dit voor een gasmasker of voor een detectiepomp? De tassen zijn midden jaren 50 gedateerd. Wij weten het niet, misschien dat iemand nog een toelichting kan geven. Is er iemand die handleidingen of een beschrijving heeft?

In de tas zijn verschillende vakjes een ronde aluminium plaat en in het midden een grote aluminium ring.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door larotje »

Hallo,

Ivm het ANP 51 gasmasker het volgende gevonden in een oude handleiding van 1 Opl.C.Inf.(CROO) Gent, helaas zonder datering.

In dezelfde handleiding worden wapens zoals de Sten-Gun, de Vigneron, de AFN, de Mi.30, de Mi.50, de BAR D .30, getrokken ATk kanon, de 2” mortier (de 3 soorten), Mor 81mm, 4”2 mortier, de Mills 36 granaat, de M50 OF granaat, de 75 Mk II granaat/mijn. Men spreekt nog over ABC ipv NBC of CBRN.

De combinatie van dit alles laat concluderen dat het toch ergens uit de jaren 50 dateert.

Vergeet niet dat er geen plaats is voor boterhammekes in de gasmaskertas. Raadgeving nr 7. :lol:

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Engelse gasmaksers in gebruik bij de/het ABL...

Bericht door popo_fireman »

Beste Larotje,

Nogmaals dank voor de tijd die je erin gestoken hebt!
Over die specifieke tas kan ik helaas ook (nog) geen uitsluitsel brengen...helaas.

Ik ga nog wat verder zoeken en hoop hier een uitkomst te kunnen posten...

Nogmaals dank dank dank :)

Groeten,
popo_fireman
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”