Battledress

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Battledress

Bericht door js1 »

Hallo allemaal

Graag had ik jullie opinie willen weten over de volgende battledress van een Belg vrijwilliger (belgische medailles witte koord ,service stripes van belgische makelij 44-45). Ik plaats de foto's hier met goedkeuring van de eigenaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bedankt
Johan
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Battledress

Bericht door SignalH »

Hallo,

Ik ben niet volledig overtuigd, de sergeantstripes (die trouwens Canadees zijn en er zelf ook een beetje vreemd uitzien) wijzen op een BD uit de Engelse periode maar dan verwacht je toch een vlaggetje of een titel (al heb ik er al gezien die één van beide ontbreken). Of zijn er nog sporen van.
Maar vooraleer iets te besluiten misschien eerst afwachten wat de anderen ervan vinden (heb die wijsheid niet in pacht).

De BD zelf is 100% goed zonder twijfel.

Vriendelijke groeten,
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Re: Battledress

Bericht door js1 »

Bedankt voor de info SignalH

Ik hoop er ooit zo eentje te vinden met papieren / naam.

groeten
Johan
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Battledress

Bericht door canadian2nd »

Hallo Johan.
Goeie battle dress jas maar .... 't is eentje gemaakt in Nieuw Zeeland. (West Auckland). Alle knopen moeten in plastiek zijn en vier gaatjes hebben. Ook is er maar één binnenzak aanwezig. Is een 1940 pattern blouse.
Weinig waarschijnlijk dat dit door een Belgische vrijwilliger gedragen werd.

mvg

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Battledress

Bericht door SignalH »

Jan,

Regel 1 laat je nooit misleiden door het etiket :!:

Zelfs zonder deze BD ooit in handen gehad te hebben weet ik dat dit is wel degelijk een goeie Britse aanmaak BD is !
Wat het "Serge etiket" betreft, dit werd nog lang na het invoeren van de P40 doorgebruikt. Ik heb in mijn collectie trouwens weinig etiketten die overeenstemmen met het type. De vroege P4O hadden trouwens nog twee binnenzakken, maar deze zal er maar één hebben.
De knopen komen ook perfect overeen met deze BD.

En tot slot google eens op google maps West Auckland Great Britain 8-)

Maar dit staat los van de vraag of deze door een Belgische vrijwilliger werd gedragen.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Battledress

Bericht door canadian2nd »

Beste SignalH

als je hem niet in je handen hebt gehad en er niet aan hebt gevoeld en geroken KAN je niet weten dat dit een echte of een valse is. Dus ...
dit is wel degelijk een 1940 pattern.
Het etiket kan inderdaad vervangen zijn geweest maar dat moet je dan ook werkelijk zien.
En .... West Auckland ligt in Gr Brit in de County Durham waar naar ik verneem geen enkele kledijnijverheid is noch was tijdens de oorlog.

Zonder in discussie te willen treden...

Dit lijkt me toch een goeie "aangepaste" Nieuw Zeelandse BD met de graden, kentekens en medaillelintjes er achteraf opgenaaid.

Beste groeten

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Battledress

Bericht door SignalH »

SignalH schreef:Wat het "Serge etiket" betreft, dit werd nog lang na het invoeren van de P40 doorgebruikt.
Jan,

Eigenlijk zeggen we hetzelfde, dit is inderdaad een P40. Maar men is de bestaande stock van etiketten gewoon blijven doorgebruiken (ik heb zelfs handmatige en met stempels aangepaste etiketten in m'n collectie zitten).
Maar het "verkeerde" etiket kwam zéér vaak voor. In bijlage een mooi (weliswaar naoorlogs) voorbeeld.
P40 1953 gedateerd.jpg
En wat "West Auckland" betreft, er hoefde zelfs geen kledingnijverheid te zijn om te produceren voor het leger. Een van de "subdivisies" van m'n verzameling zijn de in 1944 & '45 in België geproduceerde BD's voor het Britse leger. Zo heb ik enkele jaren geleden een gesprek gehad met de eigenaar van een kledingzaak met toendertijd een klein naaiatelier. En die heeft ook BD's gefabriceerd weliswaar op kleine schaal dus van een echte kledingnijverheid was in die streek ook geen sprake.
En als het dan toch Nieuw Zeeland zou zijn verwacht ik eerder een N/|\Z Broad Arrow dan een /|\.

Maar nu zijn we al ver van het oorspronkelijke onderwerp aan het uitweiden ;)

Vriendelijke groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Battledress

Bericht door homefront »

Deze battledress KAN volledig ok en origineel zijn. Belgische vrijwilligers droegen allerlei oude en nieuwe stock door elkaar, ook wat betreft kentekens. Regels werden vaak niet of onvolledig toegepast.
Of alles origineel gemonteerd is kan je alleen zien als je ze in de hand hebt gehad. En dan nog, 100% zeker weet je het pas als het een BD is met een gekende geschiedenis op naam.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Battledress

Bericht door patrouilleur »

homefront schreef:Deze battledress KAN volledig ok en origineel zijn. Belgische vrijwilligers droegen allerlei oude en nieuwe stock door elkaar, ook wat betreft kentekens. Regels werden vaak niet of onvolledig toegepast.
Of alles origineel gemonteerd is kan je alleen zien als je ze in de hand hebt gehad. En dan nog, 100% zeker weet je het pas als het een BD is met een gekende geschiedenis op naam.
Klopt!
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Battledress

Bericht door patrouilleur »

Een trukje
neem de BD doe hem open en kijk in het licht naar de binnenzijde van de mouw soms zie je restanden ( Gaatjes) van oude emblemen die er opgezeten hebben.
Vele veteranen/ familieleden haalden sommige emblemen er af om bv in een kadertje te plaatsen.....
Graden, ik heb in de verzameling vele varianten op BD s die van veteranen zelf komen......
Mvg kris
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”