Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Bericht door SignalH »

Bij toeval gevonden via Ebay, volgens de verkoper was dit een Duits Feldbluse model '44 :lol: .
Ik had hem er nochtans op gewezen maar hij wist wel beter ...

Dit is dus één van de Belgische BD's, gebaseerd op de Britse Pattern '37, gemaakt eind '44 van achtergebleven Duitse stock's. Echt alles is Duits, de wol (Erzats), de binnenvoering tot zelfs de knopen toe (blijkbaar geperst karton). Volgens mij is zelfs de kraag integraal Duits (dus al een geprefabriceerd onderdeel, dat gewoon gekleurd is). Zoals beschreven in het boek van Lucien Champion "La chronique des 53.000" werd bij gebrek aan beter, de beschikbare Duitse stof khaki gekleurd en verwerkt in 1.500 (!) stuks. Dus zeker een zeldzaam beestje :D .

In dat boek wordt als reden aangehaald dat een schip met bevoorrading voor het Belgisch leger (waaronder dus uniformen) gezonken is in het Kanaal.
Heeft iemand daar misschien meer informatie over?

Vriendelijke groeten,


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Bericht door Stef »

Deze BD heb ik ook gezien op ebay, en ik wist eigenlijk niet wat ik ervan moest denken :lol:
ik dacht eerder aan een soort prive aanmaak voor een officier vanwege de glanzende, zachte stof aan de binnenkant.
Maar nu weet ik wat het is :) Bedankt voor de informatie!

Bestaan er trouwens ook "passende" broeken in deze stoffen?
Fidelitas et Superbia
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Bericht door SignalH »

Stef schreef:Bestaan er trouwens ook "passende" broeken in deze stoffen?
Stef,

Ik denk dat deze in sets gemaakt werden, dus in princiepe zouden er ook een broeken moeten van bestaan.
Maar die ben ik nog niet tegengekomen. Broeken blijven een lastig iets, ongeacht hoe en wanneer ze gemaakt werden...

Vriendelijke groeten,
arty gunner
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2011 18:31

Re: Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Bericht door arty gunner »

Over dat gezonken schip waarover je spreekt, heb ik eens een oud-strijder geinterviewd en hij was voor de oorlog milicien bij de Genie.
Na de bevrijding zijn deze mannen opgeroepen geweest of hebben zich gemeld om de Belgische kust e.d. te ontmijnen.
Hij sprak toen ook over een schip waar "hun" uniformen op zaten, en dat dit gekeldert was. Hij heeft dus die ontmijningen gedaan in burger blijkbaar. :o
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Allereerste Belgisch fabrikaat Battle Dress

Bericht door homefront »

Deze BD's hebben blijkbaar dezelfde voering en stof als de Belgische jassen zonder voering, gemaakt voor de krijgsgevangenen ter vervanging van versleten uniformen. Zie: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/AB ... ameset.htm

Waarschijnlijk stof uit dezelfde stock!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”