Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Een onderluitenant van de Genie, 1955

Afbeelding

Het etiket heeft nog de afkorting A.B. - B.L.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder insignes, 1964.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een BD, gemaakt in 1967 en 2 jaar later uitgereikt aan een milicien bij de 30ste Compagnie Logistiek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:deze is uit 1952; tenzij die stempel onderaan 1957-1 ook een jaartal aanduidt natuurlijk, wat ik wel vermoed.

Afbeelding

Afbeelding

Vest is gebruikt geweest maar alle insignes zijn er af.

deze is uit 1956, administratie 2de Lansiers, 1ste Divisie:

Afbeelding

Afbeelding


Marc
Snaaip schreef:Waren er twee soorten broeken? Want als ik de volgende foto's bekijk, en trouwens mijn broek, zie ik dat de ene broek onderaan een versmalling heeft terwijl de andere en ook mijn broek dit niet hebben.

Afbeelding

Afbeelding
recce schreef:
Gepard schreef:Op de bovenste foto heeft de soldaat getten aan, op de onderste niet.
]Die soldaat was niet in kledij :x ,normaal moest lage schoenen aan hebben.zeker die hoge schoenen??
Of met de beenstukken,ik denk dat de foto genomen is in de kazerne "Houthulst" in Werl BSD ,hij was Sdt van het 4de regiment lansiers +- 1971 nadien zijn ze verhuist naar Soest.
Paddy schreef:
Gepard schreef:Op de bovenste foto heeft de soldaat getten aan, op de onderste niet.
Getten (of beenstukken) van het model hier getoond:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=38&t=323
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
Paddy schreef:
Snaaip schreef:Hebben de uniformen ook een "model" aanduiding zoals de helmen? Zo ja, wat is wat?
Het in dit topic besproken uniform wordt Battle Dress genoemd, zonder verdere typering.
Ik mij hier onmiddellijk tegenspreken :oops:
In het eindwerk KMS van Maarten Verburgh vind ik:

3. BATTLE DRESS MOD ’50

Na de oorlog vormde de Battle Dress nog steeds de basis van de Belgische gevechtskledij. Maar zoals reeds vermeld was de uniformiteit van de uniformen, door bovenvermelde redenen ver zoek. De nieuwe Battle Dress zou naar het Engelse model worden gemaakt, maar van Belgische fabricage, met aan de basis eenzelfde weefsel gebruikt voor alle exemplaren en eenduidig vastgelegd door technische specificaties. Zo zou het mogelijk zijn eenieder met een zelfde tenue uit te rusten. Ondertussen kon men van de gelegenheid gebruik maken om een aantal minieme wijzigingen aan te brengen aan het originele model.
Het zat de Belgische officieren en adjudanten al langer dwars dat de vest van de Britse Battle Dress niet was ontworpen om met een open kraag gedragen te worden. Dit was immers een traditie in het Belgische leger, waar het Engelse model geen rekening mee hield. Het resultaat hiervan was dat de boord van de kraag nooit helemaal plat lag en dit een doorn in het oog was van menig officier. De Battle Dress werd dus ontworpen met een open kraag. Dit stelde echter een nieuw probleem. Soldaten en onderofficieren mochten enkel met open kraag rondlopen in uitgangskledij. Buiten deze kledij moest de kraag gesloten worden. Aangezien de kraag van de vest hiervoor niet was ontworpen (men had immers de bovenste knop van de vest weggelaten), kon ze zeer moeilijk worden gesloten. Dit euvel werd opgelost door in de kraag een haakje en een oogje te naaien, welke het mogelijk maakten de kraag min of meer te sluiten. Om de zaken verder te vergemakkelijken, werd besloten dat de troep en onderofficieren de kraag open mochten laten tijdens parades en erediensten .
Een andere traditie waaraan niet meer kon worden voldaan, was de dracht van de spiegels met distinctieve kleuren en de graden door de officieren en adjudanten. Deze spiegels hadden hun plaats op de tippen van de kraag. In Groot-Brittannië vormde dit geen probleem aangezien men de “stripes” gebruikte in plaats van de spiegels en de graden of “pipes” op de schouders werden gedragen. Hierdoor waren de tippen van de kraag niet voorzien om spiegels te dragen (ze eindigden in een gepunte vorm, daar waar een rechte snit beter was geweest voor de plaatsing van de Belgische graden). Het nieuw ontwerp bood de mogelijkheid om ook dit gebrek uit de wereld te helpen. Zo ontstonden er dus twee soorten kragen, het zogenaamde model officier (gedragen door adjudanten en officieren) en de kraag model troep (gedragen door de troep en lagere onderofficieren). Het eerste model was recht afgesneden, zodanig dat de spiegels met de graden konden worden gedragen. Het tweede model verschilde niet met het Britse, buiten het feit natuurlijk dat hij de bovenste knop miste.
Een laatste wijziging was die van de gebruikte stof. Deze was minder zwaar en jeukte minder.
De Battle Dress bestond uit een broek en vest, met een aantal specifieke details op vlak van confectie.
De vest had volgende details :
- twee grote borstzakken met een plooi in het midden en met zakklep
- twee binnenzakken
- de naad werd samengenomen in het midden van de rug
- de kraag in punt vorm voor de troep en recht afgesneden voor officieren en adjudanten
- de sluiting van de kraag bestond uit haken (onzichtbaar geplaatst aan de rechterkant van de revers) en oogjes (links geplaatst van de revers) in messing
- op de schouders bevonden zich de schouderkleppen, bevestigd door een bronzen knop met daarop de Belgische leeuw
- de sluiting onderaan gebeurde met een flap en een gesp aan de rechterkant van de vest

De broek had volgende details :
- de broek had een rechte vorm
- links en rechts zijn er zijzakken ter hoogte van het bovenbeen
- een zak voor het verbandzakje was gestikt op de rechterpijp rechts van de zijzak
- grote zak met klep op de linkerpijp geplaatst op de zijnaad van de broek
- achterzak geplaatst aan de rechterkant

Het geheel was vervaardigd uit vilt op basis van zuivere wol en goed gereinigd (zonder harde haren of plantaardige onreinheden) en gevoerd met kleermakerslinnen lijnwaad of katoen met een aangepaste kleur. De confectie voor de officieren en adjudanten was “bijzonder verzorgd” .

BATTLE DRESS MOD ’62

De Battle Dress Mod 50 was ongeveer tien jaar oud en gedurende deze periode bleken er een aantal details onnodig en in onbruik. Vermits de Battle Dress geen deel meer uitmaakte van de gevechtskledij, waren de zijzakken op de broek onnodig. De verschillen tussen de kraag troep en officier, hadden totaal geen nut, aangezien bij de uitgangstenue alle militairen de kraag open droegen.
Omwille van voornamelijk economische redenen (al deze kleine confectieverschillen kostten geld en moeite zonder enig praktisch nu te hebben) werd de nieuwe Battle Dress ingevoerd. Deze Battle Dress werd vanaf 30 januari 1962 uitgedeeld, toch moesten de stocks van het oude model eerst uitgeput zijn.
Zoals reeds aangehaald was de nieuwe Battle Dress van een enkel type voor officieren, onderofficieren en troep. Hij verschilde met het oude model in stof en vorm. Het nieuwe weefsel was een combinatie van kamwol, nylon en fybraan welke een fijnere structuur heeft. De open kraag is het model officier met schildje bij de Landmacht. De sluiting van de vest van werd aangepast. Deze werd nu gesloten door een kleine flap onder de sluiting van de vest, en werd zelf met twee knopen gesloten. De opgenaaide broekzakken werden verwijderd.
Snaaip schreef:Interessant stuk! Bedankt. Zeker het verschil tussen het Britse en Belgische. Kan iemand een foto nemen van het haakje bij zijn model? Mijn moeder denkt dat er bij mij een foutje is begaan. Dat het oogje en haakje anders moeten.

Afbeelding
Snaaip schreef:Zit ook een verschil in.

Afbeelding
Afbeelding
Paddy schreef:De BD was sinds de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij het Belgische leger, voor de ingebruikname van het mod.50 werden er naast de resterende Britse BD-stock, ook ter aanvulling BD's aangekocht in Canada, wat de uniformiteit van het leger zeker niet ten goede kwam.
Het was pas sinds de ingebruikname van het mod.50 dat er een zekere mate van uniformiteit ontstond in het ABL.
Eén ding mag men niet vergeten, de levering van Brits materiaal was geen "goodwill" maar puur zakelijk. De heroprichting van het Belgische leger in Groot-Brittannië (1940-1946) koste de Belgische Staat geld. Vanaf de ingebruikname van het "Belgische" model 1950 beschikte de Belgische staat terug over de mogelijkheden om zijn leger via eigen middelen te voorzien qua kledij en zodoende niet meer afhankelijk te zijn van dure leveringen uit het buitenland.
Paddy schreef:
Guy schreef:Paddy,

Laat mij nu toch niet lachen hé.
Of denk je dat een Gen Maj met een proto type zou rondlopen ?

De bd die ik hier toonde is gelijk aan de meeste van de BD die in de jaren 50 werden gedragen
Maar wel gemaakt en gedragen in het jaar 1949 (blijkt ook uit het dossier van deze generaal). Dit is zeker geen privé aankoop want dan zou de titel AB BL er zeker niet instaan.
ABBL toont op een massa produktie dus stel ik het Mod 50 zeker met volle reden in vraag.

Het gezever van de Canadese en de Engelse is allemaal wel juist, maar heb deze nog NOOIT gezien met een Belgisch label in en waren wel degelijk verschillend van model met deze van het jaar 1949.

Verklaar U dan het jaar 1949 eens ?

succes

Guy
Het lijkt mij niet evident om het uniform van een generaal-majoor te vergelijken met dat van een dienstplichtige. Voor men de dienstplichtigen een degelijk uniform kon verschaffen was het materiaal in België reeds aanwezig maar had de overheid nog niet de financiële middelen om een grote bestelling te plaatsen. Officieren, die hun uniform zelf moesten bekostigen, konden dit echter wel. De bestelling van 1 op maat gemaakt uniform, met contante betaling, is niet te vergelijken met die van 50.000 uniformen in verschillende maten.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Vandaag op de kop kunnen tikken: een BD mod.1950, gemaakt in 1954 en toegekend aan een soldaat van het 5é Linie, 16é Pantserbrigade.
Brigade emblemen op beide mouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paddy schreef:Idem als hier boven maar met wat details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paddy schreef:Toen ik de BD uit 1952 van JanH bekeek dacht ik met een poseur te maken te hebben maar blijkbaar waren de vesten van dit model allen voorzien van schoudervullingen.

[link2]Zie,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=38&t=389[/link2]

Afbeelding
Paddy schreef:Ter vergelijk:
onderaan de BD uit 1954 er bovenop een exemplaar uit 1964.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Frans schreef:1959 A.B.L PLUYM Lier

Afbeelding

1962 BEGETEX SPRL

Afbeelding

1971 A.B.L MONETEX Lendelede

Afbeelding
Paddy schreef:Kraag (-spiegels) van een soldaat infanterie 1954, en idem van een officier genie 1955

Afbeelding
Paddy schreef:Een korporaal BV van de Gidsen uit 1968:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Epaulet met zilverkleurige (ipv koperen Leeuwtje) regimentsknoop

Afbeelding

- 16é Pantserdivisie
- anciënniteitstrepen (1 per vier jaar dienst?)
- chauffeur
- commando-B
- Korporaal

Afbeelding

- para-B
ikke1234 schreef:wat betekend de kleur op de kragen
eaw458 schreef:Dit is een overzicht van alle kraagspiegels uit het reglement van 1950:

Afbeelding

1. Opperofficieren der Wapens.
2. Linie-infanterie en Grenadiers.
3. Karabiniers en Jagers te voet.
4. Ardeense Jagers.
5. Secties Veiligheid.
6. Commando's.
7. Parachutisten.
8. Gidsen.
9. Lansiers.
10. Jagers te paard.
11. Artillerie - Koninklijke Militaire School - Cadettenschool.
12. Genie.
13. Transmissietroepen.
14. RASC.
15. REME.
16. Militaire Politie.
17. Gezondheidsdienst : Geneesheren
18. Gezondheidsdienst : Apothekers
19. Gezondheidsdienst : Stomatologen
20. Gezondheidsdienst : Dierenartsen
21. RAOC.
22. Administratieve dienst.
23. Militaire Justitie.
24. Lager personeel van de Gezondheidsdienst

Tot aan het invoeren van het huidige uniform is aan die lijst periodiek gesleuteld - bij het samenvoegen van de RASC, REME en ROAC tot het korps der Logistiek bijvoorbeeld, en het verdwijnen van de Secties Veiligheid.

Wat de oorsprong van kraagspiegels betreft, moet je teruggaan tot in WO1 toen bij het invoeren van het khaki uniform werd gezocht naar een systeem om de verschillende korpsen te onderscheiden waarbij referentie werd gemaakt naar het uniform van voor WO1. Het amarant met groene schildje van de gisden bijvoorbeeld, was een directe verwijzing naar hun groene vest en amarante broek van voor 1914.

Zoals hierboven reeds aangehaald hadden sommige eenheden een eigen fantasietje op het officiele reglement. 2L bijvoorbeeld gebruikte het donkerblauwe biesje niet; maar dat was gewoon een eigenzinnige afwijking op het reglement en stond nergens gedocumenteerd.

[/u]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Snaaip schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paddy schreef:Op de foto een jonge gebrevetteerd parachutist met zijn bruid.
Vanaf 1953 krijgen zowel de Para's als de Commando's een gelijkwaardige opleiding, wat o.a. wil zeggen dat de Para's het Commandokamp dienen te doorlopen en de Commando's in Schaffen het para-a-brevet moeten halen.
De foto is dus bijna zeker pre-1953 (enkel para-A-brevet). Er zijn geen kentekens van rang te zien, dus soldaat. Doch heeft deze man de kraagspiegels van een adjudant of officier!

Een beroepssoldaat die zich voor deze gelegenheid een BD naar officierensnit liet maken of gewone kost onder de beroepsmilitairen pre 1962?

Trouwens iemand een idee wat de "fourragère" aan de linkerschouder zou kunnen zijn?

Afbeelding
RSMCI schreef:
Paddy schreef:
Trouwens iemand een idee wat de "fourragère" aan de linkerschouder zou kunnen zijn?
Deze "fourragère" is een zogenaamde onderrichterskoord.
Kakikoord met zlefgevlochten knoop.

Vind ik wel raar voor een soldaat.

W.
Paddy schreef:
one_O_five schreef:RSMCI, zou het kunnen dat we hier een foto hebben van een oorlogsvrijwilliger die na de oorlog bij het leger gebleven is, ik heb al gehoord van dergelijke militairen die in de oorlog een graad hadden maar dan na de oorlog deze weer verloren.
Dan zou hij op zijn minst een paar medaillelintjes moeten dragen ... (denk ik)
one_O_five schreef:Klopt ook weer Paddy, ik had alleen maar aan een mogelijkheid gedacht.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Op onderstaande twee foto's zien we twee soldaten in Battle Dress pre 1962, bij beiden is de zak op de broek vooraan (bij de Britten Pattern 37) op de derde foto is de zak aan de zijkant (bij de Britten Pattern 49). Wie weet hier meer over?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Ik heb hier twee broeken, een gemaakt in 1952 en een in 1958, beiden met de zak aan de zijkant.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door patrouilleur »

Patrick,
Er zijn daadwerkelijk ABL battledress broeken gemaakt met de zak vooraan tot 1950/51. tot dit jaartal heb ik ze al daadwerkelijk gezien.



Paddy schreef:Ik heb hier twee broeken, een gemaakt in 1952 en een in 1958, beiden met de zak aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Lijkt misschien een rare vraag maar heeft er iemand een "handleiding" hoe deze gedrochten reglementair gestreken moesten worden?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Bij het 1é Lansiers, Spa 1949. De sergeant uiterst links draagt een BD die oorspronkelijk voor officieren was voorbehouden. Bij de man naast hem is het niet duidelijk of het hier om een officier gaat.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door tsjokke »

Paddy schreef:Lijkt misschien een rare vraag maar heeft er iemand een "handleiding" hoe deze gedrochten reglementair gestreken moesten worden?
Handleiding?
Bij het begin van de opleiding werd uitgelegd hoe het moest.
De nepen op het vest gaven aan hoe gestreken moest worden.Alleszins in de zeventiger jaren.
Ook op de hier geplaatste foto's zie ik die beginplooien.(rugzijde en mouw)

Zaak was om ze op te halen.
Aan de manchetten waren er per manchet 2 nepen die in lengterichting opgehaald moesten worden,respectievelijk tot aan het linkereinde van de epaulet en tot aan de rechter epaulet.De nepen op de mouw waren ter breedte van de schouderepaulet.
Op de rugzijde was er een dwarsplooi nodig ongeveer ter hoogte van de oksels,terwijl een aantal nepen aan de heupband (rugzijde)opgehaald moesten worden tot aan de dwarsplooi.Nu weet ik niet meer precies hoeveel plooitjes er waren.12 of 8.
Het eindresultaat was 6 of 4 vlakke tegen elkaar aanliggende verticale banden.
Geweldig arbeidsintensieve bezigheid dus.





.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Kwestie om de verschillende mouwemblemen uit elkaar te houden ;)

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door marcbrans »

eaw458 schreef:Dit is een overzicht van alle kraagspiegels uit het reglement van 1950:

Afbeelding

1. Opperofficieren der Wapens.
2. Linie-infanterie en Grenadiers.
3. Karabiniers en Jagers te voet.
4. Ardeense Jagers.
5. Secties Veiligheid.
6. Commando's.
7. Parachutisten.
8. Gidsen.
9. Lansiers.
10. Jagers te paard.
11. Artillerie - Koninklijke Militaire School - Cadettenschool.
12. Genie.
13. Transmissietroepen.
14. RASC.
15. REME.
16. Militaire Politie.
17. Gezondheidsdienst : Geneesheren
18. Gezondheidsdienst : Apothekers
19. Gezondheidsdienst : Stomatologen
20. Gezondheidsdienst : Dierenartsen
21. RAOC.
22. Administratieve dienst.
23. Militaire Justitie.
24. Lager personeel van de Gezondheidsdienst

Tot aan het invoeren van het huidige uniform is aan die lijst periodiek gesleuteld - bij het samenvoegen van de RASC, REME en ROAC tot het korps der Logistiek bijvoorbeeld, en het verdwijnen van de Secties Veiligheid.

Wat de oorsprong van kraagspiegels betreft, moet je teruggaan tot in WO1 toen bij het invoeren van het khaki uniform werd gezocht naar een systeem om de verschillende korpsen te onderscheiden waarbij referentie werd gemaakt naar het uniform van voor WO1. Het amarant met groene schildje van de gisden bijvoorbeeld, was een directe verwijzing naar hun groene vest en amarante broek van voor 1914.

Zoals hierboven reeds aangehaald hadden sommige eenheden een eigen fantasietje op het officiele reglement. 2L bijvoorbeeld gebruikte het donkerblauwe biesje niet; maar dat was gewoon een eigenzinnige afwijking op het reglement en stond nergens gedocumenteerd.

[/u]
Is het ook al iemand opgevallen dat in die bundel uit 1950 bij die kraagspiegels er geen staan van aalmoezenier?
Die droegen dan nog kaki ipv al paars veronderstel ik?
Daaruit volgend: iemand een idee wanneer de paarse herkenningskleur ingevoerd is voor de padré's?
dank alvast ;)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door canadian2nd »

Ik weet dat de Canadezen (en de Britten ook natuurlijk) tijdens de 2e WO reeds het paars als "backing colour" gebruikten voor de kentekens van de "Chaplains"
De mouwkentekens voor het Canadian Chaplain Service waren paars met goudgeel borduursel of gedrukt.
De backing patch voor het mutskenteken was ook paars.

grt

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door hiems »

In de eerste post staat een vest uit 1964 (zonder kentekens).
Op het etiketje van de fabrikant staat er o.a. het volgende geschreven in stylo:
"120 POL - 215"
"CAQUE INFECTION"

Dit betekent dat het een vest moet zijn van een leerling van de KMS 2de jaar van de Polytechnische afdeling.
De eigenaar was "CAQUE INFECTION", wat er op neerkomt dat hij verantwoordelijk was voor de organisatie van de doop van de leerlingen van het eerste jaar die toetraden tot de KMS.

De 120ste Promotie Polytechniek moet in 1965 begonnen zijn aan de opleiding.

Op basis hiervan moet het mogelijk zijn om de nodige kentekens te voorzien op het vest.

Leuke anekdote!
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

Is er iemand die de aangeven maten kan vertalen? Wat is Small, Medium, Large, eXtra Large etc?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:
Is het ook al iemand opgevallen dat in die bundel uit 1950 bij die kraagspiegels er geen staan van aalmoezenier?
Die droegen dan nog kaki ipv al paars veronderstel ik?
Daaruit volgend: iemand een idee wanneer de paarse herkenningskleur ingevoerd is voor de padré's?
dank alvast ;)
Een aalmoezenier (J. Scherens ?), jaren '50

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
general glenn
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2017 13:00

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door general glenn »

beste
weet u mischien vanwaar deze riem afkomt er staan geen tekens in of initialen is het een troepriem??
mvg
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door canadian2nd »

Hallo general glenn
welke riem .... ?
misschien eens een foto plaatsen ?
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Exjager »

Iemand een aanduiding van maten van de BD?
Men spreekt daar niet van M, L, XL, enz...maar van andere vermeldingen.
Iemand een overzicht of info?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door wolf »

Paddy schreef: Afbeelding
Tiens, raar dat hij zijn wing rechts draagt, bij ons werd die links gedragen, of... is de foto misschien in spiegelbeeld afgedrukt?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Patric »

Dubbel bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Patric op 29 jul 2017 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Patric »

Exjager schreef: 28 jul 2017 21:39 Iemand een aanduiding van maten van de BD?
Men spreekt daar niet van M, L, XL, enz...maar van andere vermeldingen.
Iemand een overzicht of info?
Als ik mij niet vergis dan was het cijfer een aanduiding van de kostuummaat. Het cijfer werd gevolgd door een lettervermelding om aan te duiden of het voor een grote of een kleine gestalte was. De maat stond op het ingenaaid etiket aan de linker binnenzijde van de vest.
Ik vermoed dat de maten werden overgenomen van de Britse BD's zoals vermeld op https://en.wikipedia.org/wiki/British_Battledress
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Exjager »

Patric schreef: 29 jul 2017 22:10
Exjager schreef: 28 jul 2017 21:39 Iemand een aanduiding van maten van de BD?
Men spreekt daar niet van M, L, XL, enz...maar van andere vermeldingen.
Iemand een overzicht of info?
Als ik mij niet vergis dan was het cijfer een aanduiding van de kostuummaat. Het cijfer werd gevolgd door een lettervermelding om aan te duiden of het voor een grote of een kleine gestalte was. De maat stond op het ingenaaid etiket aan de linker binnenzijde van de vest.
Ik vermoed dat de maten werden overgenomen van de Britse BD's zoals vermeld op https://en.wikipedia.org/wiki/British_Battledress
Bedankt!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Kievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2018 18:34

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Kievit »

Hallo, ik heb een ABL battledress van 1949 waar ooit embleem en kraagspiegels van zijn verwijderd. Ik dacht eraan deze eens terug te plaatsen, maar ik zie op oude foto’s ook veel vesten die naar het lijkt (?) zonder enig embleem of kraagspiegels worden gedragen. Was dat wellicht gebruikelijk als velduniform of dergelijk?
Groet, Clément (verzamel zelf Nederlands)
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door geert45 »

In 1963 was het zo, je kreeg een uitgangs-BD met emblemen en een tweede oudere BD zonder emblemen, die laatste werd gedragen in de kazerne, tijdens de herfst en winter tijd. Mijn tweede BD paste mij beter dan mijn uitgangs-BD. Mijn vest bedekte bijna half het kleine zakje aan de rechterzijde. Ik bekloeg mij hierover in Turnhout, maar zonder gevolgen. De broeken onderling verwisselen ging niet wegens teveel kleur verschil. Wanneer we in 1964 de nieuwe BD's kregen stond ik net in het magazijn als hulp. Ik kreeg van de 1ste chef de toelating in de hoop te zoeken naar een geschikte broek en vest. Ik heb de vest genomen die bestemd voor een KRO, Lt. De Corte, er hingen papiertjes met een speld erop met de namen. Dat was dus de eerste uitgangs-BD die als gegoten zat. De kraagspiegels zijn erop geplaatst door een vriendelijke kantinehoudster met zelf gesneden kartonnetjes eronder zodat die nooit gekruld stonden. De rest voor het plaatsen van de spiegels moest terug naar Ieper volgens de hogergenoemde chef.Bij deze mijn excuses Lt. De Corte, mocht u dat al lezen.
Mvg,
Geert
Kievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2018 18:34

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Kievit »

Bedankt Geert voor het antwoord! Ik laat mijn battledress dan zoals die is.
Grt Clément
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Patric »

Ik was niet bij de Landmacht dus ik weet niet of mijn herinnering van horen zeggen ook juist is.
Op het ogenblik dat je 'binnen kwam' bij een OC Landmacht werd een basisuniform uitgedeeld met een leeuwtje op de muts.
Wanneer je dan in de definitieve eenheid toekwam werd je daar voorzien van de spiegels, mouwbadges en mutskentekens in overeenstemming met het wapen waar je werd aan toegewezen.

mvg,
Patric
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door wolf »

Eén van de eerste dagen dat ik binnen was(9/70), zijn burgermensen onze maten komen opnemen en een paar weken later kregen we dan onze eigen BD (de eerste weken mochten we bij 2 Codo in Flawinne toch niet buiten.)
Spiegels en embleem "Commando" waren er toen al op bevestigd door de firma, de koperen dolken op de schouders moesten we zelf bevestigen.

Wij kregen ook een kaki-beret maar mochten die alleen dragen tezamen met onze BD, in alle andere situaties moesten we een zelfgemaakte muts van een sjaalkraag dragen (vergeten hoe dat ding genoemd werd).
Volgens mij was 2Codo het enige bataljon van regiment Para-Commando die zo'n hoofddeksel droegen, dit ter nagedachtenis van de Commzndo's in WOII
Pas toen we na 4 maanden onze groene muts verdiend hadden, konden we dat onding weggooien.

Ik lees hier ook iets over "strijkinstructies".
Ik heb in de 15 maanden dat ik in 't leger was nooit iets gestreken: die plooien bleven er hier goed inzitten en zitten er nu na 48jaar nog steeds in :-)
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door canadian2nd »

Die "muts" zal dan wel een "scarf" geweest zijn zoals de commando's in WO II droegen.

mvg
Jan
ac7545aa67c910017cd102244a2995d7.image.200x233.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door Stef »

De zogenaamde Britse Cap comforter ;)
Fidelitas et Superbia
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door wolf »

just ! dat was het.
Daar iedereen zijn eigen hoofddeksel moest "vormen" van die sjaalkraag, waren daar wel belachelijke modellen bij.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door ABLcollector50s60s »

Hallo iedereen

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een battledress uit 1968 van een korporaal van de luchtdoelartillerie.
Maar als ik hem vergelijk met mijn andere bd van de hawk uit 1965 ,heb ik er toch een paar vragen bij.
Als ik de schouderstukken vergelijk zie ik dat er bij die van 1968 geen regimentcijfers staan en er is ook geen schouderbadge.
er is ook geen afdruk van te zien.
Normaal gingen er ook batons van 15 en 20 jaar dienst, maar die heb ik er niet bij.

Is er iemand die mij hier meer informatie kan over geven?
Hieronder een paar foto's in bijlage.

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Battle-Dress in gebruik bij het Belgische leger

Bericht door ABLcollector50s60s »

Niemand...?
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”