sigaretten '14 - '18, '40 - '45 of nog later

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

sigaretten '14 - '18, '40 - '45 of nog later

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 15 Dec 2010 9:28
piot1940 schreef:Ik verkreeg onlangs een pakje sigaretten van 25 stuks, merk AMADIS met een intrigerende tekst erop.


Afbeelding
...
Afbeelding

De tekst werd er met een blauwe viltstift opgezet en slaat nergens op.
De sigaretten van de merknaam AMADIS komen van Gosset, Bruxelles en Brussel was tijdens de eerste wereldoorlog bij mijn weten nog altijd een bezette stad. Hou zouden in 's hemelsnaam die sigaretten tijdens de eerste wereldoorlog tot bij koningin Elisabeth achter de frontlinie geraakt zijn?

Evenwel is het mogelijk dat de auteur zich vergiste van oorlog en eigenlijk 1940 bedoelde. Elisabeth was toen immers nog in leven.

Ook is de lay-out van het pakje een beetje te modern voor die periode.

Feit is wel dat het pakje nooit een taksband heeft gehad. Het is gewoon zo, rechtstreeks van de fabrikant uitgereikt.
Voor wat, wanneer,

in 1939-1940 tijdens de mobilisatie? in 1945 bij de algehele bevrijding ? of nog later voor terugkerende vluchtelingen, ontheemden

Heeft iemand informatie over gebruikelijke merken, prijzen, verpakkingsvormen van sigaretten uit die periode.


m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
irtamos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2018 23:22

Re: sigaretten '14 - '18, '40 - '45 of nog later

Bericht door irtamos »

Mijn vader (geboren in 1923 - overleden in 2012) vertelde dat tijdens de tweede wereldoorlog de sigaretten AMADIS een boodschap hadden die niet luidop mocht gezegd worden : Adolf Maakt Alles Dood In Stilte.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”