ABBL schoenen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

ABBL schoenen

Bericht door obersalz »

Dag collega-verzamelaars,
Deze schoenen werden gevonden op een rommelmarkt.
Zouden deze interbellum kunnen zijn?

Groeten,
Lieven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL schoenent

Bericht door Nelis1908 »

Dag Lieven,
Deze lijken wat op de ‘box-calf’-schoenen die tijdens het Interbellum gedragen werden, ook door Belgische piotten.
Het ontbreken van ABBL-markeringen is plausibel want die schoenen waren meestal privé-aankoop... dus niet door de krijgsmacht gestempeld...
Ze zijn weliswaar onmogelijk te dateren, want dit type van rijgschoen met ‘haken-en-ogen’ werd ook nog lang na 1940 gemaakt...
Wat mij tegensteekt zijn de nogal hoge schoentippen (de ‘neuzen’ van de schoenen). Dit komt eerder als een na-oorlogs design over... ‘Hoge’ neuzen, gemodelleerd naar Britse ‘ammo-shoes’ of Amerikaanse combat-shoes...
Oudere designs hebben ‘platte’ neuzen (Franse, Duitse schoenen, maar ook de reglementaire ABBL-bottines), de zgn. ‘haaiensnuit’.
Wat ik hier schrijf is geen dogma, het zijn gewoon een paar waarnemingen van mijn kant...
Zelf zoek ik ook nog naar een goed paar ABBL-bottines...

Groeten,
Nelis
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

Re: ABBL schoenen

Bericht door obersalz »

Dank u Nelis,
Je kent er duidelijk heel wat meer van dan ikzelf.
Nogmaals dank!
Groeten,
Lieven
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL schoenen

Bericht door Nelis1908 »

Dag Lieven,
ieder zijn ding hé! Bedankt voor het compliment, maar ik val steeds terug op de zeer verdienstelijke website van Jean. Ik heb zowat alles over ABBL daar geleerd, aangevuld met wat ik zie op beurzen en verder nog lees in boeken en (vooral) op het internet. Lees maar wat Jean schrijft over box-calf-schoenen en vergelijk vooral met de foto's! Er staan ook schoenen met 'hoge' neuzen bij...

Groeten,

Nelis
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”