ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

een soms wat ondergewaardeerd 'uitrustingsstuk': de dienstvoorschriften en handboeken. Omdat ik al jaren boeken verzamel, had ik altijd al een aantal van deze kleurrijke boekjes in mijn boekenkast staan, meestal dienstvoorschriften voor de artillerie. Later begon ik ABBL te verzamelen en telkens als ik op een beurs of markt een exemplaar vond tegen een goede prijs nam ik het mee naar huis. Hieronder kunnen jullie het resultaat van deze verzamelwoede zien. Ik heb ze niet allemaal volledig uitgelezen maar heb er wel enorm veel uit geleerd over het ABBL. Erg onvolledige verzameling, dat weet ik wel...
Op de site van Jean zijn deze voorschriften vanzelfsprekend zeer prominent aanwezig. Tal van zeldzame en erg informatieve handboeken en richtlijnen kan men daar in hun volledigheid lezen. Ik denk nu dat de studie van het ABBL gewoonweg niet kan gebeuren zonder deze bronnen te gebruiken. De meeste dienstvoorschriften zijn na de nieuwe taalrichtlijnen van 1930 in het Nederlands vertaald, al is die vertaling soms zo krom als een hark (maar dat is nadien typisch gebleven voor het Belgisch leger).
IMG_3810.JPG
Overzichtje. Er zit ook een merkwaardige handleiding bij die niet van het ABBL afkomstig is maar van een jeugdbeweging (KAJ). Links een groepje ABBL-formulieren.
Er zijn enkele verschillende 'reeksen' te onderscheiden: 'langwerpige' voorschriften uit de jaren 1920, allemaal in het Frans. Verder de 'gekleurde' reeks van rond 1932, met parallelle franstalige en nederlandstalige uitgaven.
IMG_3811 (1).JPG
Vier van de interessantste. Rechts twee handleidingen bij het kaartlezen (ik post later nog een bijdrage over de stafkaarten, mijn lievelingsthema), verder een militair verkeersreglement en een zeer interessante over de kentekens, attributen en graadinsignes.
IMG_3812.JPG
Nog enkele zeer interessante handleidingen. Onderaan links een oudere uitgave (jaren 1920).
IMG_3813.JPG
Twee nogal courante handleidingen. Vooral 'Tucht en Inwendige Dienst' is erg boeiend.
IMG_3814.JPG
Typisch voorbeeld van de 'parallelle' uitgaven.
IMG_3815.JPG
Links bovenaan een uitgave van het KAJ voor de onder de wapens geroepen leden. Hier staan ook morele raadgevingen in voor de vrome katholiek.
IMG_3816.JPG
Wat ABBL-papierwerk van voor 1940. Enkele niet-ingevulde formulieren.
IMG_3817.JPG
Idem. Gevonden in een lotje met 5 dienstvoorschriften.
IMG_3819.JPG
Enkele van de minst zeldzame dienstvoorschriften.

Ik heb ze niet allemaal besproken. Vorige zondag vond ik nog een diensrvoorschriftje op de beurs van Antwerpen.

Commentaar en vragen welkom!

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bram1940 »

Dag Nelis,

Het boekje waarvan je schreef "(...) en een zeer interessante over de kentekens, attributen en graadinsignes", kan je daarin eens kijken wat men schreef over de armband voor het controlepersoneel van de militaire spoorwegen? Dit was een tricolore armband met een groene rechthoek met daarin de letters CFT of een gevleugeld wiel.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Nelis1908 »

Dag Bram,

ziehier
IMG_6005.JPG
IMG_6006.JPG
IMG_6008.JPG
IMG_6007.JPG


Groeten,

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bram1940 »

Dag Nelis,

De meeste armbanden die nu opduiken, hebben een gevleugeld rad. Mogelijk was er dus nog een wijziging tussen dit reglement en mei 1940. Heb jij weet van zo’n aanpassing(en)?

Groeten,
Bram
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Nelis1908 »

Dag Bram,

neen daar heb ik geen weet van. Stond deze info al niet op ABBL1940? Het dienstvoorschrift waar bovenstaande info uit komt (december 1939) is m.i. volledig verwerkt door Jean, tekeningen incluis.

Groeten,

Nelis
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door piot1940 »

Best interessant. Er moeten tientallen van die boeken uitgegeven zijn. Ik heb er ook aardig wat.

Dank voor je medewerking op het forum ivm met AB BL interbellum materiaal. Dit is een waardevolle bijdrage

m vr gr, Jean
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Nelis1908 »

Bedankt Jean!
ABBL-verzamelaars hebben altijd al zelf hun database moeten samenstellen, zo dunkt mij...
Zo ben jij wellicht ooit aan je website begonnen, Jean? Toevallig vond ik vorig weekeinde nog een exemplaar van het speciale nummer van AMI uit 1980, gewijd aan Mei 1940. Dat was lange tijd alles wat er bestond...
Nu zijn daar bijgekomen de website ABBL1940, dit forum en een franstalig forum. Niet zoveel bronnen...

Bedankt voor de informatie Jean, Bram, Pierre en alle anderen! Binnenkort post ik nog wat meer.

Nelis

P.S. Ik zag dat wikispaces verdwijnt. Wat gebeurt er dan met de ‘18-daagse veldtocht’? Al dat werk kan toch niet zomaar verdwijnen?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Wikispaces stopt er mee, maar niet getreurd: er komt een nieuwe 18daagseveldtocht.be tegen de datum dat de oude site sluit.

Wat die reglementen betreft, lijkt me het gebruik van kleuren volgens thema (groen = infanterie, bruin= artillerie, grijs = genie en overrseiningstroepen enz) niet zo geheel samen te vallen met 1930. En ook na 1930 verschenen nog tweetalige documenten.

Wie graag dubbels verkoopt of ruilt, mag steeds even bij mij polsen. Ik heb er intussen ook zo een stuk of 40. En dat is trowens het enige dat ik ‘verzamel’ want zonder ze te lezen mis je een pak context bij het begrijpen van operationele beslissingen van mei 40.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Een greep uit "mijn" bibliotheek:

Reglement over de Militaire Opeischingen, 1930
Réglement Général du Corps de Transport, Titre troisième, Instruction automobile, 1928
Vade-Mecum Administratif du commandant d'unité en campagne, 1939
Code de Procédure Pénale Militaire, 1917
Règlement pour le Tir des Armes Portatives, Titre premier, Instruction du Tir, 1928
Manuel du sous-officier d'Infanterie en Campagne, 1917
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Infanterie, 1932
Reglement op den Garnizoensdienst, 1929
Onderrichting betreffende het Kaartlezen, het oriënteren en het merken van het terrein, 1932
Réglement sur le Service en Campagne, 1939
Réglement de Gymnastique, 1908
Instruction Provisoire sur le Fonctionnement, l'Entretien et le Maniement de la Mitrailleuse "COLT", Description et Emploi du Caisson-Mitrailleuse - Service de la Section et Discipline du Feu, 1915
Manuel du sous-officier d'Infanterie, 3e Edition
Leruittes Handbüchlein fûr den Infanteristen, 1925
Manuel du Pontonnier, Matériel de l'Equipage Automobile, 1930
Manuel à l'usage des Gradés et Soldats du Service de Santé, 1926
Manuel à l'usage des Gradés et Soldats du Service de Santé, 1927
Guide Pratique du Brancardier Militaire Belge, 1905
Reglement Tucht en Inwendige Dienst, Boekdeel II, Bereden troepen, 1929
Instruction sur la Liaison et les Transmissions, Tome I, Principes de la liaison et des transmissions, 1931
Notice N° 1 concernant le Poste ERP Modèle 1936, 1938
Reglement betreffende de Oefeningen en de Evoluties der Gendarmerie, 1931
Tuchtreglement, 1919
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume I, 1933
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume II, 1933
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume I, 1933
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume II, 1933
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume I, 1933
Manuel pour les Cadres de Réserve d'Artillerie, Volume II, 1933
Réglement Général pour l'Artillerie de Campagne, 1910, 1er volume
Signalement des Chevaux, 1920
Manuel de théorie pour le soldat d'Artillerie, 2e édition
Règlement sur le Service des Canons de 9c, Garde Civique de Bruxelles, Division d'Artillerie, 1896
Organisation des Etablissements d'Artillerie, Armée Belge CI N° 3, 1917
Réglement sur les Exercices et les Evolutions de l'Artillerie, Deuxième Partie, Instruction à Cheval, 1922
Règlement d'Artillerie - Canon 75 G.P., Première Partie, Service des Bouches à Feu, 1935
Réglement sur les Exercices et les Evolutions de l'Artillerie, Première Partie, Instruction à Pied, 1922
Règlement d'Artillerie CISLAA, 1915, 1er Volume
Règlement d'Artillerie CISLAA, 1916, 2e Volume
Règlement d'Artillerie CISLAA, 1916, 2e Volume
Instruction sur les Trompettes, Cavalerie, Artillerie et Train, 1894
Annexe VII au Règlement sur le Service en Campagne, Ordre Normal de Succession des Eléments du Charroi, 1930
Instruction sur le Tir de l'Artillerie, Titre VI, Observation Aérienne, 1929
Artilleriereglement Kanon van 155L, Eerste Deel, Bediening der Vuurmonden, 1935
Instruction sur le Tir de l'Artillerie, 1926
Réglement sur les Exercices et les Evolutions de l'Artillerie, Troixième Partie, Instruction des Unités Automobiles, 1923
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage et Tir, 1921
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage - Tir – Observation, 1921
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage et Tir, 1921
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage - Tir – Observation, 1922
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage - Tir – Observation, 1922
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage - Tir – Observation, 1923
Réglement sur les Exercices et les Evolutions de l'Artillerie, Deuxième Partie, Instruction à Cheval, 1921
Remarques auxquelles ont donné de la part du lieutenant général IGA, les Ecoles à Feu d'artillerie de 1924, 1925
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Obusier de 105 A, Première Partie, Service des bouches à feu, 1918
Règlement d'Artillerie Instruction Technique, Deuxième Partie, Pointage et Tir, 1918
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Canon de 75 AA Automobile, Première Partie, Service des Bouches à Feu, 1922
Règlement Général pour l'Artillerie de Campagne, Titre VI, Instruction à Cheval, 1917
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Obusier de 6 Pouces, Première Partie, Service des Bouches à Feu, 1921
Instruction sur le tir d'artillerie, 1936
Instruction sur l'emploi du Théodolite Jobin, 1935
Instruction sur le Tir de l'Artillerie, Annexes, 1937
Réglement sur les exercices et les évolutions de l'artillerie,Deuxième Partie, Instruction à Pied, 1936
Réglement sur l'emloi tactique de l'artillerie, 1939
Résumé des Travaux de l'Artillerie en 1906, 1907
Résumé des Travaux de l'Artillerie en 1911, 1912
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Obusier de 155 S. 1917, Première Partie, Service des Bouches à Feu, 1922
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Canon de 7c5 G.P., Première Partie,Service des Bouches à Feu, 1922
Règlement d'Artillerie Instruction Technique Canon de 7c5 T.R., Première Partie, Service des Bouches à Feu, 1920
Elements d'Electricité Industrielle à l'usage des Officiers d'Artillerie des forts de la Meuse par le Lt Le Brun (Namur), 1897
Cours d'Artillerie – Tactique, Procédés utilisés part l'artillerie pour sa mise en oeuvre au combat, 1922
Cours d'Artillerie – Tactique, Emploi de l'artillerie dans la bataille, 1922
Cours d'Artillerie - Organisation de l'Armement, 3e Partie, Organisation des munitions et du matériel d'artillerie, 1922
Cours d'Artillerie – Tactique, Procédés utilisés part l'artillerie pour sa mise en oeuvre au combat, 1921
Cours de fortification - Guerre des sièges, 1921
Cours de fortification - Fortification de Campagne, Etude d'ensemble, 1922
Fortification permanente terrestre, Etude d'ensemble, 1922
Fortification permanente terrestre, Etude des détails, 1922
Cours d'éducation physique, Jeux et sports militaires, 1920
Cours d'Hygiène militaire, 1921
Tactique, L'infanterie au combat
Cours d'art militaire, Stratégie et Tactique générale, 1921
Handboek voor de infanterist, 1932
Manuel pour le fantassin, 1932
Réglement sur le Mortier de 76 F.R.C. à l'usage des unités d'infanterie, 1935
Réglement de l'Infanterie, L'Infanterie au combat, 1929
Handboek voor het Reserve-kader der infanterie, 1933
Instruction sur la Liaison et les Transmissions, Organisation de la liaison et des transmissions au cours des opérations, 1931
Instruction sur la Liaison et les Transmissions, Principes de la liaison et des transmissions, 1931
Table de tir de la Mi Maxim Lourde et de la Mi. Hotchkiss tirant la cartouche mod. 30, 1935
Handboek voor de infanterie, Bijzondere opleiding van den fusilier-miltrailleur, 1932
Manuel pour le fantassin, Formation particulière du fusilier-mitrailleur, 1932
Manuel pour le fantassin, Formation particulière du soldat mitrailleur, 1933
Livret de compte à la masse d'habillement, 1934

Zoals Walter schreef, noodzakelijk om een beter inzicht te krijgen in de militaire gebeurtenissen. Ik heb zelf geen militaire vorming genoten (afgekeurd om lichamelijke reden bij de toelatingsproef voor de KMS in 1993), wat toch wel nadelig was in de beginjaren van de verhoogde interesse in het ABBL.

Groeten,
Bram
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door ww_soldier »

Ik heb tussen mijn boeken dit terug gevonden:

Handboek voor het Reserve-kader der Artillerie uit 1933
Ik zag het bij Bram ook staan, maar dan de Franstalige versie.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door bupi »

De Nederlandse (Vlaamse) zijn meer gezocht naar zeldzaamheid .

Soms zijn er verschillen naar inhoud van de taal en jaartal .

Ook de al of niet ingeplakte verbeteringen zijn van groot belang ;

Een beetje laat ermee begonnen ( duur dus )en enkel met illustraties .

Stonden vroeger in de nek te kijken tot dat je het kocht, en dan sloegen ze het aan .

De verkopers lieten ze gerust , daar hadden ze eerste keus .

Was een gemakkelijke manier om een collectie aan te leggen voor de " arm der wet ".

Titelblad ontbreekt meestal van " strafbare verspreiding ".

Of word niet gekopieerd .

Mvg. Pierre.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bertje1964 »

Nelis1908 schreef: 13 feb 2018 19:38 Heren,

Op de site van Jean zijn deze voorschriften vanzelfsprekend zeer prominent aanwezig. Tal van zeldzame en erg informatieve handboeken en richtlijnen kan men daar in hun volledigheid lezen. Ik denk nu dat de studie van het ABBL gewoonweg niet kan gebeuren zonder deze bronnen te gebruiken.

Commentaar en vragen welkom!

Nelis

wat is de link naar "de site van Jean"?

mvg
Bertie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bram1940 »

www.abbl1940.be

Groeten,
Bram
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: ABBL Dienstvoorschriften en Handboeken

Bericht door Bertje1964 »

bedankt Bram,
prachtige web site

mvg
Bertie
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”