ABBL Patroontassen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Patroontassen

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

ik ga verder met mijn uiteenzetting over de basis-uitrustingsstukken van de gewone piot in 1940. Het is geenszins de bedoeling om hier 'volledigheid' na te streven en de eindeloze reeks varianten die er in het ABBL bestonden, op te lijsten. Ik toon gewoon stukken uit mijn bescheiden verzameling om (jonge) verzamelaars te informeren en om gesprekken uit te lokken en kennis uit te wisselen met de meer ervaren rotten. Daarom moet ik ook iets zeggen over de motivatie achter mijn verzamelwoede (dat valt nog mee, ik ben daarin niet fanatiek). Mijn interesse voor ABBL was altijd al aanwezig (hoewel sterk getemperd door politiek, mijn legerdienst en nog wat andere ervaringen en inzichten), maar pas een jaar of 10 geleden begon ik echt een verzameling aan te leggen. Wat deze stap precies heeft teweeggebracht, weet ik niet; het kan de ontdekking zijn geweest van het ontroerende dagboekje van mijn grootvader, of de gesprekken met enthousiastelingen op de vele beurzen die er toen nog waren... Hoe dan ook ging ik op dezelfde manier te werk als eerder bij mijn WH-verzameling: enkel gevechts- of dienstuniformen, liefst gewone soldaten en één type van officier: een artillerieofficier (ik was KRO bij 2A, waar ik gefascineerd was door de 'traditiekast'). Aan Belgische kant ontbreken nog heel wat uniformstukken (broeken, schoenen...) maar de bedoeling is om uiteindelijk een 6-tal 'silhouetten' van deelnemers (WH én ABBL) aan de veldtocht van 1940 te bezitten (géén poppen, die vind ik meestal afstotelijk). Ik vind de presentatie van Brecht S.'s verzameling wel mooi, maar een museum wil ik er niet uit maken. Alles in dozen, is properder! Wij verzamelen kleren van dode mensen, vergeet dat niet...
Goed, terzake nu, anders moet deze post in een andere sectie staan, vermoed ik... Het volgende 'basis'-uitrustingsstuk is de patroontas. Ook hierover is er een schat aan informatie te vinden op Jean's site. Ik geef U gewoon mijn bevindingen mee en wacht op commentaar, aanvullingen en kritiek van de andere leden!
IMG_3330.JPG
Overzichtje: een koppeltje, spijtig genoeg gezwart, een ventrale patroontas (zelfde probleem), één enkele in de originele kleur-Havanabruin (wie heeft er nog ééntje te koop?) en een koppeltje voor artillerie enz.
De gezwarte kogeltassen komen van Waver, waar enkele jaren geleden een Oost-Europeaan een bananendoos met Duitse m1907 kogeltassen bijhad, vermoedelijk afkomstig uit één van de vele Oostblok-depots. Ik vond in die doos deze drie ABBL-tassen en ruilde ze voor een Duits gasmasker. Ik was dolblij dat ik in één klap zoveel ABBL-patroontassen had gevonden (daarbij zelfs een ventrale!). Ja, die staken gewoon aan dezelfde prijs tussen die Duitse m1907, dus geluk gehad... Nog geen kwartier later stond die man voor mijn tafel van zijnen tak te maken: dat waren Belgische tassen, waren veel meer waard (wie heeft hem die onzin verteld?), ik had hem misleid enz. enz. Behoorlijk agressief manneke, gelukkig staan we gewoonlijk met n man of 5 samen op de beurs. Niet toegegeven natuurlijk... Kennis is macht! Verkocht is verkocht!
Zijn die kogeltassen nu 'veel' waard? Ik vond dat die man er nog goed vanaf kwam, al was dat gasmasker wat roestig... Niet vergeten dat ze door de Wehrmacht gezwart zijn... Haalt de waarde serieus naar beneden... Nu blijkt dat men die zwarte leerverf zou kunnen verwijderen met één of ander chemisch middel. Wie weet meer?
IMG_3333.JPG
Achterzijde van de 3 standaard-infanterietassen.
IMG_3331.JPG
Achterzijde van de 'ventrale' patroontas. Bemerk dat hier de achterkant ook is gezwart, en dat de leerverf hier lijkt af te bladderen.
IMG_3337.JPG
IMG_3338.JPG
Voor- en achterzijde van de artillerie-patroontassen (in feite gewoon een enkelvoudige- i.p.v. een drievoudige tas). Wie gebruikte deze verder nog? Chauffeurs? Telefonisten?
IMG_3334.JPG
Stempel van fabrikant in de mooie Havanabruine infanterie-patroontas. Buisset Vilvoorde.
IMG_3335.JPG
Stempel van Fonson Brussel op één van de sluitriempjes van een gezwarte standaard-kogeltas
IMG_3336.JPG
Stempel 'Armée Belge' in rechthoek in één van de gezwarte infanteriepatroontassen

Commentaar en aanvullingen meer dan welkom!

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”