ABBL Veldflessen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Veldflessen

Bericht door Nelis1908 »

Geachte heren (en wellicht ook enkele dames),
we gaan verder met een ander bescheiden maar onmisbaar uitrustingsstuk: de veldfles. Drinkwater bij de hand hebben was al van in de Oudheid levensnoodzakelijk voor soldaten, maar in de loopgraven van 1914-'18 werd de veldfles pas écht belangrijk. Omdat het oppervlaktewater vervuild was door lijken, uitwerpselen en chemicaliën zagen veel frontsoldaten van beide kanten zich genoodzaakt om elk twee veldflessen mee te dragen in de loopgraven. De waterschaarste was zo groot dat zelfs mineraalwater werd aangesleept om het waterrantsoen aan te vullen. Toen ik tijdens mijn legerdienst op het schietveld van Suippes was, zag ik daar hopen schroot en scherven van bierflessen, limonadeflessen maar ook mineraalwaterkruiken (genre jeneverkruiken) uit de periode 1914-'18. Bleek dat de Duitsers hun troepen ook water van Apollinaris leverden, niet als luxueuze traktatie voor officieren, maar als gewoon als drinkwater voor de Frontschweine. In het Belgisch leger moet dat in die tijd ongeveer hetzelfde geweest zijn, vermoed ik zo.
Na 1918 werd de mogelijkheid om twee veldflessen mee te dragen zelfs officieel voorzien in het ABBL, daar de 'nieuwe' broodzakken twee lussen kregen (de tweede lus is NIET, zoals men vaak verkeerdelijk denkt voor de beschuitendoos, maar gewoon voor een tweede veldfles). Hoewel er in 1940 geen loopgravenoorlog plaatsvond met vervuilde plassen en poelen was het weer in die meidagen zo warm en droog dat drinkwater ook een serieus probleem moet geweest zijn. Op foto's ziet men duidelijk dat het pas rond de 28e mei is beginnen te regenen, voor de rest van de veldtocht was er hoogzomerweer. In meer dan één getuigenis las ik dat veel piotten gewoon omvielen door een warmteslag, te wijten aan hun absurd warme kledij (overjas verplicht bij 30 graden!) maar ook door gebrek aan proper drinkwater. Gelukkig was daar de plaatselijke (eigen) bevolking die hielp waar mogelijk.
Nu mogen ABBL-veldflessen dan wel bescheiden uitrustingsstukken zijn, vandaag zijn ze erg moeilijk te vinden in goede staat. Verzamelaars merken geregeld op dat het vilt van de veldflesovertrekken wel erg sterk in de smaak valt bij motten. De reden hiervoor ken ik niet. Feit is wel dat een intacte veldfleshoes erg zeldzaam is geworden. Ik heb zelf erg lang moeten zoeken naar dit bescheiden groepje. Ook de reglementaire riempjes rond de flessenhals zijn vaak een probleem, want vermist en vandaag moeilijk los te vinden. Jaren geleden zag ik op de beurs van Antwerpen (op de kaaien) een verkoper met een bananendoos vol van deze riempjes. Toen verzamelde ik nog geen ABBL, spijtig...
IMG_3159.JPG
Overzichtje. Onderaan links twee officierenveldflessen (privé-aankoop), bovenaan één enkele infanterieveldfles en rechts twee veldflessen voor bereden troepen.
IMG_3166.JPG
Dit is een beetje een twijfelgeval. Hoewel in alle opzichten reglementair voor een officier, menen veel verzamelaars dat dit een naoorlogs model zou zijn (voor Scouts e.d.). Het leer van de sluitriempjes doet vreemd aan, maar de beker heeft een militaire uitstraling. Wie weet meer?
IMG_3168.JPG
Deze officierenveldfles is zeker van voor 1940. Betrekkelijk goede kwaliteit, doet een beetje 'Duits' aan... Ik heb deze veldfles gekocht op een beurs in Duitsland. De verkoper zei dat het 'DRK' was (Deutsches Rotes Kreuz), wist hij veel...
IMG_3167.JPG
Een ouder model voor bereden troepen. De vroegere uitvoering heeft een bolle onderkant.
IMG_3170 (1).JPG
Het latere model voor bereden troepen, met een vlakke onderkant. Riempjes zijn gedeeltelijk in 'Mills'-webbing. Hoewel deze veldfles door de motten is aangetast, is het eigenlijk mijn favoriet.
IMG_3169.JPG
Mijn enige infanterie-veldfles. Deze heeft tenminste geen mottenschade.


Commentaar en aanvullingen meer dan welkom!

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door bupi »

Ongewone mooie collectie " gewone gebruiksvoorwerpen " .

Weeral zou een maataanduiding een " nuttig " gegeven zijn .

Om het verschil grootte tussen b.v. de bruine en groene bereden troepen .

Of is het door het perspectief n.t.st. het plat kantje ?

De hoogte van de beker officier / scouts veldfles ?

Mvg. Pierre.
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door Nelis1908 »

Beste Pierre,

ik zal de gevraagde maten doorgeven, maar al deze zaken zijn alweer opgeborgen. Binnenkort haal ik ze nog eens uit de dozen voor jou. Gewoon een beetje tijd vinden...

Groeten,

Nelis
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad een prachtige collectie dat je hier aan het delen bent Nelis.
Bedankt daarvoor.
Misschien eens erop denken, inderdaad zoals Pierre zegt, om als je foto's neemt in het vervolg, ergens een maatreferentie mee te fotograferen ?
Nog veel succes en ... we blijven uitkijken naar je waardevolle spullen.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door Nelis1908 »

Bedankt Jan en Pierre!
De foto's heb ik al n tijdje geleden genomen (bemerk het mooie zonlicht...), helaas had ik er niet aan gedacht een maataanduiding mee te fotograferen! Als het kan helpen: de zichtbare houten latjes (van mijn tuin- of beter gezegd terras-hok) zijn ongeveer 9 cm breed. Er zal verder niets anders opzitten om die stukken weer uit te pakken en er dan een meetlatje naast te leggen...
IMG_5926.JPG
Foto's van vandaag, ook mooi zonlicht. Spijtig genoeg geen tijd om die spullen uit de opslag te halen en opnieuw te fotograferen...

Ondertussen kreeg ik van een paar kanten commentaar op de eerste officieren-veldfles (die met de 'hoge' beker). Blijkbaar is het getoonde exemplaar toch een vooroorlogs model, geproduceerd voor officieren (en tegelijk voor kampeerders- voor zover dat soort van vakantie al bestond voor 1940). De firma werkte na de oorlog verder en gebruikte veel eerder geproduceerde 'losse' elementen om veldflessen samen te stellen, dit keer uitsluitend voor de 'burgerij' (Scouts, kampeerders, hippies...). Als men deze bussen vindt met een canvas of een bruine lederen draagriem (met een 'militaire uitstraling'), een hoge beker en een aluminium drinkfles mét kurk is de veldfles volledig reglementair voor een officier en dus (waarschijnlijk) vooroorlogs. Als men deze veldflessen vindt met een klassieke 'drinkebus' met een springsluiting (genre ouderwetse bierflesjes) of met een ander soort draagriem dan ZOU het kunnen gaan om een naoorlogs product (want niet alle onderdelen voldoen aan de specificaties van militair gebruik). Nogmaals, dit is geen exacte wetenschap... Het nogal merkwaardige leder zou ook waargenomen zijn op andere vooroorlogse uitrustingsstukken voor officieren (in zgn. 'privaat-aankoop') en is dus geen bewijs voor een naoorlogse productie. The story continues...

Groeten,

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Nelis.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Mogen we besluiten dat de veldfles reglementair door de rechterbeugel van de broodzak meegedragen werd door de infanteristen met de lederen uitrusting en de broodzak aan de riem?

Volgens de “Algemene kennisgeving, Vaste uitrusting van het voetvolk, Inhoud van de boedelzak (sac blue)” (zie www.abbl1940.be) zou er voor langdurige inlegering een tweede veldfles uitgereikt kunnen worden die dan door de linkerbeugel moest meegedragen worden.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door piot1940 »

Nelis,

Proficiat, toch een paar mooie werkstukken die je ons hier in de verschillende topics aangeboden hebt.

m vr gr, Jean
Theo01
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 apr 2015 17:58

Re: ABBL Veldflessen

Bericht door Theo01 »

Hallo ,
bonjour ,

bedankt voor het delen van mooie verzameling bravo
merci du partage belle collection bravo


Groeten,
Salutations,


Théo ,
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”