ABBL Gamellen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Gamellen

Bericht door Nelis1908 »

Heren,
nog eentje voor het slapengaan. Ook een belangrijk stuk basisuitrusting: de gamel. Wellicht het gemakkelijkste te vinden van alle ABBL-stukken, maar de meeste gamellen die men vindt op beurzen of brocantemarkten zijn beschadigd, verveloos en onvolledig. Een jaar of vijf geleden liep ik over een brocantestraatmarkt in Deurne-bij-Antwerpen (als ik mij goed herinner) en zag ik bij een kraam van een verkoper van tweedehands gereedschap wel vijf van die ABBL-cavaleriegamelletjes. Ze waren allemaal opgeblonken, alsof de vorige eigenaar een massa Sidol ter beschikking had. Ik vroeg de verkoper (een vriendelijke Marokkaan) of hij wist hoe dit aluminium zo blinkend was geworden en hij antwoordde doodleuk dat hij dat zelf had gedaan... Hij meende dat deze opgeblonken blikken beter zouden verkopen dan de doffe, oude voorwerpjes die hij ergens op de kop had getikt. Onwetend over de betekenis van deze blikken (hij zei iets van 'blikken om verf in te mengen') verklaarde hij ook dat hij er toch al enkele had verkocht. Ik heb de rest laten liggen, helaas!

1) Overzichtje. Twee 'vroege' modellen, een 'later' model, twee gamellen voor bereden troepen (het zgn. 'cavaleriemodel') en een civiel modelletje (afkomstig uit de nalatenschap van een ABBL-aalmoezenier). Links onderaan een aluminium drinkbeker, waarschijnlijk afkomstig van een officiersdrinkbus. Dit bekertje zat in de zwarte gamel. Is dit overigens geen Rijkswacht-gamel?
IMG_3188.JPG
2) De 'oudere' gamel (als ik het goed heb is de zwarte kleur niet automatisch Rijkswacht, maar gewoon een erg vroege productie) en de zgn. 'Interbellum-gamel' (volgens de site van Jean). Beide stukken hebben, net als de vroege khaki-gamel op de eerste foto minstens 90% van hun originele verf. Lang naar moeten zoeken, dat wel...
IMG_3189.JPG
3) De zgn. 'cavaleriegamel' (officieel 'eetketeltje voor ruiterij'), beide in goede staat én uitgebreid gemarkeerd. Werden deze gamellen enkel maar door ruiters gebruikt, of ook door andere bereden troepen? Mij dunkt dat er wel heel erg veel van die gamellen hebben overleefd tot in onze tijd... Zoveel 'échte' ruiters waren er nu ook weer niet meer in 1940, algemeen 'paardevolk' des te meer (artillerie bvb.). Dus ook gebruikt in de artillerie?
IMG_3190.JPG
4) Jean geeft voldoende uitleg op zijn site over al die nummers (naast de stamnummers), dus ik ga dat hier niet meer doen. Het blijkt dat de cavaleriegamel nooit geverfd was en dus altijd een doffe aluminiumkleur dient te hebben (niet opgeblonken dus...).
IMG_3191.JPG
5) Erg goed kon dat toch niet zijn, al die slordig ingeslagen stamnummers... Verzwakte metaal en leer, ziet er slordig uit en een nieuwe eigenaar moest er weer nummers over of naast (laten) slaan.
IMG_3199.JPG
Zo, alle commentaar is welkom. Ik wil hierover bijleren.

Groeten,

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Gamellen

Bericht door Bram1940 »

Dag Nelis

Zeer waardevolle post.

Die grote zwarte (of donkerblauwe) gamel zal naar alle waarschijnlijkheid er een zijn voor de uitrusting model 1896 en is dan in originele kleur.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”