ABBL Bivakmateriaal

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Bivakmateriaal

Bericht door Nelis1908 »

Heren,
bedankt voor de positieve reacties. Toen ik bijna 10 jaar geleden begon ABBL-materiaal te verzamelen, leek het vinden van stukken gemakkelijker dan informatie hierover. Op een bepaald moment ontdekte ik Jean's site, en een wereld ging letterlijk voor mij open. Op beurzen en brocantemarkten vond ik steeds interessante stukken en bij thuiskomst begon dan de zoektocht naar informatie. Het was telkens erg leuk om de gevonden items te dateren en determineren. Ook het ABLH-forum was een grote hulp, al was het soms moeilijk om in de discussies de juiste foto's en beschrijvingen te vinden. Met deze posts wil ik wat teruggeven, en de aanzet geven tot een database over ABBL-uitrustings- en -uniformstukken. Verzamelaars kunnen dan beginnen met de ABBL1940-site van Jean en de links daarop, en vervolgens aanvullende informatie vinden in deze discussies. Dit alles ook met de bedoeling nieuwe en jonge ABBL-verzamelaars te enthousiasmeren en te informeren.
Ik zou willen verdergaan met wat onmisbare uitrustingsstukken voor de soldaat ten velde: het bivakmateriaal. Deze stukken zijn relatief goedkoop te vinden, maar bvb. ABBL-dekens zijn erg zeldzaam. Wie heeft nog een mooi exemplaar? Ik heb nog een ABBL-deken naast het hier getoonde, iets groener van kleur, maar dat zit ver weg in één of andere doos uit de tijd van voor ik ABBL verzamelde... De tentzeiltjes heb ik erg prijsgunstig gevonden op de markt van Brussel. Veel verkopers verwarren deze met de naoorlogse en die kosten letterlijk niets... De kappen staken in een kist van mijn 'eerste' verzameling uit de jaren 1980. Toevallig had ik twee verschillende modellen in mijn bezit, hetgeen ik uitviste door studie op Jean's website (waarvoor dank). De koorden, tentstokken, piketten en bijhorende zak komen van hetzelfde zoldertje aan het Albertkanaal, waar ook één van mijn ransels vandaan komt. Alles in goede staat, zeker nadat het stof was weggekuist. En het grijsgroene deken heeft een apart verhaal. Op één van mijn vele militaria-omzwervingen kwam ik ooit eens langs een wijkbrocantemarktje zoals er dertien in een dozijn zijn. Het was ergens in Oost-Vlaanderen, meer herinner ik me niet. Hoewel het stevig geregend had en de standhouders allemaal aan het inpakken waren besloot ik toch om nog eens over die markt te wandelen. In een dooplopend straatje stond een vrouw die glas- en aardewerk verkocht. Als 'onderlegger' voor haar stand gebruikte ze dit deken, dat kletsnat en vuil in de goot lag. Ik zag meteen de 'AB'-javelmarkering en vroeg wat ze voor dat deken wou hebben. Ik moest het een tweede keer vragen en toen ze van haar verbazing was bekomen zei ze 'Euh... vijf euro?'. Okee zei ik! Moeilijk te vinden, zo'n deken, dus...
1) Overzichtje van het tentmateriaal. De piketten rechtsboven lijken op Duitse van 1914-'18 en hebben geen markeringen (net als de rest van de stokken en piketten).
IMG_3325.JPG
2) De tentstokken lijken ook op Duitse maar zijn enkele centimeters korter. Vorig jaar vond ik een lotje gelijkaardige Belgische tentstokken met stamnummers in het hout geslagen (niet op foto), maar de hier getoonde stukken komen allemaal van op dezelfde plaats. Bemerk ook het stamnummer op de regenkap en de markeringen op het zeiltje.
IMG_3326.JPG
3) Details van de tentkoorden en de opbergzak. Deze piketten zijn van een ander type en zijn rond, zonder versterkingen aan de uiteinden (verwijderd?). De eigenaar heet de houten uiteinden aangescherpt met een mes.
IMG_3327 (1).JPG
4) Een drinkkop ('un quart') naar Frans model maar van Belgisch fabrikaat. Wellicht civiel, komt echter uit een ABBL-lotje.
IMG_3321.JPG
5) De waterzak met immatriculatienummer van het 8e Artillerieregiment die ik vorige maand in de legerstock van Salmchateau gevonden heb. Ja, er zijn nog interessante legerstocks (Kobbegem en Salmchateau bvb.)!
IMG_5455.JPG
6) Hoewel ik het heel merkwaardig vond dat een waterzak een individueel stamnummer droeg, hebben een paar leden hier op het forum én enkele beurskennissen van mij verklaard dat dit een plausibel ABBL-stuk zou moeten zijn.
IMG_5456.JPG
7) Het 'AB'-deken. Grijsgroene wol, omgestikt tegen uitrafelen.
IMG_3323.JPG
8) De markering (geen stempel). Mij is verteld dat dit soort van uitrustingsstukken werden gemarkeerd door javel (bleekwater) door een sjabloon op de wol te gooien. Op die manier werden de letters 'AB' er letterlijk ingebrand. Is het mogelijk dit deken preciezer te dateren aan de hand van de afkorting 'AB'?
IMG_3324.JPG
Dit is mijn bescheiden bijdrage, waarvoor ik in totaal niet meer dan 50 euro heb uitgegeven. Wie heeft er nog meer van dit materiaal? Ik zou graag meer tentzeilen, -stokken en -piketten zien, maar vooral nog andere ABBL-dekens!

Groeten,

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Bivakmateriaal

Bericht door canadian2nd »

Zeer mooi Nelis !
Ik heb ook nog ergens een ABBL tentzeiltje liggen dat werd verward met een na-oorlogs grondzeiltje/poncho.
Doe zo verder.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: ABBL Bivakmateriaal

Bericht door ww_soldier »

Ik denk dat ik ook zo'n deken heb met AB, kon het niet lezen en slaap er nog geregeld op. Hm toch een ander deken zoeken dan.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”