ABBL Ransels

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Ransels

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

een vrij alomtegenwoordig uitrustingsstuk: de ransel. Alomtegenwoordig in 1940 en blijkbaar vandaag nog het makkelijkst vindbare ABBL-stuk... tenminste als men onvolledige of ontbrekende riemen of rieten verstevigingen kan aanvaarden... Niet dus! Beide ransels hebben origineel bijhorende schouderriemen mét de 'hulpriempjes' om de ransel aan de patroontassen vast te maken.

Nelis

1. Beide ransels zien er vrijwel identiek uit, hoewel ze door verschillende fabrikanten zijn vervaardigd. Eén ervan vond ik in een leegstaand huis in mijn streek en zou dus kunnen stammen van één van de eenheden die geacht werden het Albertkanaal te verdedigen.
IMG_3233.JPG
2. Ondanks de meer dan 70 jaar op een zoldertje was deze ransel na een beurt met de stofzuiger in verrassend goede staat.
IMG_3234.JPG
3. Schouderriemen verschillen lichtjes. Ik denk dat daar indertijd totaal niet op werd gelet (zelfs in de Wehrmacht was dat niet het geval). Belgisch leerwerk is soms van erbarmelijke kwaliteit en kan gescheurd worden als papier. Ik behandel Belgisch leer altijd met een beetje zadelzeep (is zelfs noodzakelijk!) want dat heeft geen invloed op het uitzicht en geeft geen vlekken op uniformen.
IMG_3235.JPG
4. Binnenkant met bergruimte voor linnen (achter de flap), rieten versteviging en stempel 'AMS' van de fabrikant. Wie mij kan helpen om deze maker te identificeren zal ik zeker dankbaar zijn...
IMG_3236.JPG
5. Achterzijde tweede ransel. Ook hier weer lichtjes verschillende schouderriemen, die overigens (de eerlijkheid gebiedt mij dit te zeggen) Franse haken voor de patroontassen hebben (zwart staal). Wie kan mij een paar Belgische bezorgen (messing)? De cijfers zijn een raadsel: 28e IR., later 48e IR.? Het langwerpige vak onderaan de rug zou moeten dienen voor militaire handleidingen, die op die manier een soort 'kussen' zouden vormen. Onwaarschijnlijk of niet? Indien waar is dit een typische absurde AB(B)L-regeling... Wat met zweet? Een boek is toch niet 'zacht'? Heeft elke piot steeds een handleiding bij? Enz. Enz.
IMG_3237.JPG
6. Binnenkant tweede ransel met vage fabrikantenstempel en weer dezelfde mysterieuze cijfers. 11e Cie. 28e IR.?
Niet zichtbaar op de foto: aluminium verstevigingsplaat aan binnenzijde ransel (om uitscheuren van schouderriemen te beletten), lederen versteviging onder schouderriemen (buitenzijde ransel- zelfde bedoeling) en de twee zekeringspennen die de (zwakke) schouderriemen bovenaan de ransel bevestigen. Al bij al een pover ontwerp dat zelfs al ten tijde van Napoleon bestond...
IMG_3238.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Ransels

Bericht door Nelis1908 »

Heren,
Kleine correctie hier. In het voorjaar van 2016 toonde Jean reeds aan d.m.v. een officieel document dat de opbergruimte onderaan de rug van de ransel diende voor de reglementaire handdoek. Dat houdt meer steek, inderdaad... Zie één van mijn posts ‚Persoonlijk materiaal ABBL‘ voor foto‘s van deze moeilijk te vinden handdoeken (en ook op Jean’s site).

Nelis
t.kurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:58

Re: ABBL Ransels

Bericht door t.kurt »

Hallo,

De fabrikant AMS is het bedrijf Arthur M Seynaeve uit Oostrozebeke (opgericht 1908),
dat nu nog steeds bestaat en onder de naam Seyntex NV nog altijd uniformen maakt.
Reeds voor de oorlog producent van webbing voor het belgische leger (zoals deze M30 rugzak),
en ook terug te vinden als producent van webbing naar brits model voor het belgische leger in de jaren 50.
Maakte in de jaren 50 ook camouflage uniformen voor het belgische leger (type denison smock).

Kurt
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Ransels

Bericht door bupi »

@ t.kurt ,

Bedankt om dit te plaatsen .

Weer een "onbekende " leverancier minder .

En eentje bij in de lijst van "Jean " ,tenminste als hij dit " bewijs " goed vind .

Mvg. Pierre.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: ABBL Ransels

Bericht door piot1940 »

Ja hoor voor mij geen probleem. Dit lijkt me inderdaad correct en zal het wel bijplaatsen op mijn site

m vr gr, jeanb
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Ransels

Bericht door bupi »

@ piot 1940 ,

Bedankt Jean ,

Al iets gevonden over deze onbekende leverancier ?
W d H in een rechthoek op een riem .
Ook gevonden op centrale driedelige geperste patroontas overstempeld Armée Belge .

Mvg. Pierre.
DSC08461_zpsmgsq9hby.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”