ABBL Weekeindtassen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Weekeindtassen

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

een uitrustingsstuk dat op weinig interesse of zelfs respect kan rekenen: de weekeindtas. Verzamelaars vinden dit waarschijnlijk een weinig 'martiaal' voorwerp, vergeleken bij een bajonet of helm... Nochtans waren deze tassen van erg groot belang voor onze (over)grootvaders! In de loop der jaren heb ik er twee dozijn gevonden, maar uiteindelijk heb ik er drie gehouden die in min of meer goede staat zijn of die... een geschiedenis doen vermoeden. Ik ontdekte zo ook dat er minstens 3 maten waren (zie foto). De middelste maat weekeindtas bevatte een klein relikwie: toen ik deze kocht op de markt van Brussel vond ik opzij een papieren zakje met daarin aspirines van die periode (zie één van mijn vorige posts). Dit beschouw ik als één van die ontroerende vondsten, die je weer doen wensen dat deze voorwerpen hun verhaal konden vertellen. Hoewel... het zou misschien een vrij banaal verhaal zijn, wie weet...

Nelis

1. De drie weekeindtassen bij elkaar
IMG_3139.JPG
2. De middelste van de drie met daarin een medicament van een apotheker uit Elzele (Ellezelles).
IMG_3135.JPG
3. De kleinste van de drie met het typische metalen plaatje. Deze militair heeft zijn initialen erin gekrast.
IMG_3134.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door canadian2nd »

Zeer mooie verzameling Nelis. Het zit hem in de "kleine" en "onbeduidende" zaken.
Doe zo voort !
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

nog een kleine aanvulling. Vorige week zag ik in een grote verzameling een nog kleiner model van weekeindtas. Er zijn dus minstens 4 maten (de drie grootste zijn bovenaan afgebeeld), maar ik tast volledig in het duister over hoe deze uitrustingsstukken verdeeld werden. De kleinste voor de piotten, en dan groter naargelang de dienstgraad? In de Wehrmacht bestond er zo'n systeem voor de veldkoffers, dat erg precies werd beschreven in dienstvoorschriften. Kent iemand dit gebruik ook van in andere legers? Heeft iemand weet van een ABBL-dienstvoorschrift dat enig licht kan brengen in deze kwestie?

We zijn hier om bij te leren,

groeten,

Nelis
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door bupi »

@ Nelis

Gelieve een maataanduiding te geven naar grootte .

Bijvoorbeeld de breedte langs buiten van de beugel .

Misschien ook van dat kleinste 4 de model .

Om te leren !

Mvg. Pierre .
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door bupi »

Herschaalde kopie van 20190219_113832.jpg


Hier een " kleintje " dat ik weergevonden heb .

Zat goed verpakt .

Mvg. Pierre .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door nick »

=> Betreft private aankoop van de militair, er waren inderdaad diverse maten.

=> Geen dotatie van het leger.

Mvg,
Nick
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door bupi »

@ nick ,

Bedankt voor het antwoord .

Vraag mij toch af waarom een militair zich dat extra aanschafte en wat hij erin vervoerde .

Kleine afmetingen ,lichte stof, geen verstevigingsriemen of bodemversterking maar wel een slotje.

Afmetingen een beetje als een oud "doktersvaliesje" .

Mvg. Pierre.
Herschaalde kopie van 20190219_114925.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door canadian2nd »

Model voor (hogere) officieren Pierre ?

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: ABBL Weekeindtassen

Bericht door bupi »

Hier ook dus een " upke" voor Nelis 1908 .

Mvg. Pierre .
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”