ABBL Broodzakken

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

ABBL Broodzakken

Bericht door Nelis1908 »

Geachte heren,

eerst en vooral wens ik jullie allemaal een Zalige Kerstmis en verder nog prettige feesten. Omdat deze periode voor onze hobby traditioneel nogal een 'doodse' tijd is, wil ik hier nog wat stukken uit mijn (nog jonge) ABBL-collectie tonen. Weliswaar was de respons op mijn vorige posts nogal magertjes, enkele sympathieke enthousiastelingen zoals Bram, Nick en Pierre (ik vergeet er enkele) uitgezonderd. Deze gepassioneerden wil ik bedanken voor hun waardevolle bijdragen en commentaren!
Ik toon hier een uitrustingsstuk dat in zowat alle legers van de eerste helft van de 20e eeuw gold als hét basisuitrustingsstuk bij uitstek (samen met veldfles en gamel): de broodzak. Gewoontegetrouw was dit stuk in het ABBL nogal... divers (om het met een modewoord te zeggen). De weinige 'halve maantjes' (bij Jean de 'broodzak jaren '20' genoemd) die ik ooit vond heb ik aan enkele WO1-verzamelaars verkocht, en 'halve' of te sterk beschadigde recentere broodzakken laat ik liggen (band voor veldflessen of draagriempjes weg, teveel scheuren of vlekken...). Ik ben content met de drie 'propere' exemplaren die ik heb gehouden, hoewel eentje strikt genomen eigenlijk een rugzakje is...
Deze posts dienen niet om te 'stoefen' maar wel als documentatiemateriaal voor beginnende of ook meer ervaren ABBL-verzamelaars. Ik hoop dat er nog bijkomen! In ieder geval post ik deze bijdragen hier op het forum, dit op aanraden van Jean. Bij deze dus...

Nelis

1. Overzichtje. Twee keer Model 1930 en één Model 1933. De zgn. 'weekeindtassen' toon ik in een volgende post. Typische verscheidenheid van kleuren, van okergeel tot khaki ('ABL') groen. Ik denk (na het bestuderen van vele, vele foto's van mei 1940) dat ABBL-voetvolk grotendeels met de Model 1930 broodzak was uitgerust.
IMG_3130.JPG
2. 'Tweede Model 1930' (?) met webbing sluit-en draagriempjes. Bemerk de lichtbruine kunststof knopen, sterk gelijkend op de knopen van naoorlogse 'smoke-vesten'.
IMG_3131.JPG
3. 'Eerste model 1930' (indeling door mezelf- voor commentaar vatbaar!) met lederen sluit-en draagriempjes. Knopen lijken sterk op die van Duitse Zeltbahnen en broodzakken. Misschien deel van 'reparatieleveringen' uit de jaren 1920?
IMG_3132.JPG
4. Model 1933 brood- of rugzak. De bijgeleverde draagriem (zie een oudere bijdrage van mij) liet toe deze broodzak 'en bandoulière' te dragen of ook op de rug. Tot voor een paar jaar (toen ik nog een leek was op ABBL-vlak) dacht ik nog dat deze tasjes naoorlogs waren, gezien hun 'moderne' groene kleur.
IMG_3133.JPG
5. Binnenkant van de 'oudere' Model 1930 broodzak, met een prachtige immatriculatiestempel van het 1e Grenadiers. Dit roemrijke regiment was in mijn dorp gelegerd in mei 1940 (weliswaar pijnlijke geschiedenis) en ik herinner me nog zeer goed de jaarlijkse herdenkingsmars.
IMG_3136.JPG
6. Binnenkant van de Model 1933 broodzak met stempel van fabrikant
IMG_3137.JPG
7. Binnenkant van de okergele Moedel 1930 met webbing riempjes. Net als het exemplaar op ABBL1940 met een stempel 'Armée Belge'
IMG_3138.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: ABBL Broodzakken

Bericht door canadian2nd »

Effenaf prachtig Nelis.
proficiat
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: ABBL Broodzakken

Bericht door Bram1940 »

Bedankt om deze posts te plaatsen Nelis. Krijgt ongetwijfeld navolging.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”