Muts van Ardeense jagers.

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Leopold
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2013 20:13

Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Leopold »

Hallo collega verzamelaars.
Graag had ik willen vragen of er iemand fotos van een vooroorlogse muts van de Ardeense jagers heeft? Binnen en buitenkant.
Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door piot1940 »

Een interessante vraag.

Het enige dat ik onlangs van informatie binnenkreeg was dat de vooroorlogse een dubbele omgevouwen boord hebben. Moeilijk uit te leggen met tekst. Ook dient de stof van de muts een spiraalvormige draai in de stof te hebben.

m vr gr, Jean
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door abbl64 »

Hallo Jean,
dat van die rand kan ik niet bevestigen maar in verband de stof;
dat spiraalprofiel hebben alle Belgische mutsen als ze wat gedragen zijn.
Dus ook de huidige.
Dan ook om een originele muts van voor 1940 te vinden is heel moeilijk,
de Ardeense jagers zijn maar gesticht in 1934,zij kwamen van het 10e linie voort.
MVG,Lucien
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door geert45 »

Leopold
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2013 20:13

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Leopold »

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad niet makkelijk om informatie over deze mutsen te vinden.
Maar er moet toch ergens iemand een originele hebben waar fotos van te verkrijgen zijn? Vooral de binnenzijde. Dus als iemand een collega kent die er één heeft ????
Mvg.
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Peter T »

Van deze muts ben ik zeker dat ze vooroorlogs is. Ze heeft inderdaad een dubbele omgevouwen boord zoals aangegeven door Jean. Bij de mutsen van cyclistes frontières is ook deze dubbele boord gebruikt.

Peter

Afbeelding

Afbeelding
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

gevonden op het Vossenplein, een jaar of drie geleden. Eerst dacht ik aan een civiele baret, maar alle kenmerken kloppen. Het is ook een oude baret met lichte sporen van mottenvraat. De lederen zweetband is verwijderd maar de plaats waar deze was opgestikt, is nog zichtbaar. Andere kenmerken: 'lontje' bovenaan, spiraalvormig weefsel en dubbelgevouwen rand. De dikte van de stof klopt ook. Enkel de kleur vind ik nogal afwijkend: eerder mosgroen dan het groenblauw van de eerste getoonde baret.
Wat denken jullie?

Nelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Nelis1908 »

Nog enkele detailfoto's van de rand van de baret
Graag uw opinies.

N
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Bram1940 »

Dag Nelis,

Tenzij de kleur serieus afgeschenen is, lijkt de kleur te licht om een vooroorlogs exemplaar te zijn. Die baretten waren echt zeer donker.

Groeten,
Bram
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Nelis1908 »

Dag Bram,

kleur lijkt wel wat op dat exemplaar van de Cie Wielrijders op Jean's site?
De Ardense jagers die in in Brussel zie rondlopen hebben meestal eerder blauwgroene mutsen. Donkerder dan dit exemplaar in ieder geval. Welke kleurschakeringen waren er eigenlijk en wanneer werden ze gebruikt?

Groeten,

Nelis
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

ik wil deze topic een beetje levendig houden. De Ardense jagers zijn één van de meest iconische eenheden van de ABBL en wekken ook bij verzamelaars die geen Belgische collectie hebben interesse op. Toch weten we blijkbaar erg weinig over hun baretten.
In verband met het kleurverschil tussen de baret van Peter en de mijne, wil ik toch nog opmerken dat de eerste bij (geel) kunstlicht gefotografeerd werd en de mijne bij daglicht (avondzon). Dit laatste zorgt voor een veel lichtere kleur (er is meer licht om te weerkaatsen). We zouden vergelijkingen moeten kunnen maken in dezelfde omstandigheden.
Wie heeft nog een correcte baret om mee te vergelijken?

Groeten,

Nelis
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Peter T »

Mijn eerste foto is met kunstlicht, mijn tweede heb ik buiten gemaakt met zonlicht net om kleurverschillen te voorkomen. De kleur van de baret van Nelis blijft zeer afwijkend. Ik vind ze ook te gelijkmatig van kleur om afgeschenen te zijn.

Peter
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Bram1940 »

De baret die ik zag bij een oud strijder van het 20A die 5 jaar in krijgsgevangenschap gezeten had, was alleszins zeer donker, enkele tinten donkerder dan de naoorlogse mutsen.

Groeten,
Bram
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Peter T »

Ik geloof niet echt in die beret. Mogelijks is dit een civiel model is. De militaire zijn mooi symmetrisch (is ook zo bij de beret van de Cyclistes Frontières), de boord is overal even groot. Bij de beret van Nelis is de boord aan de ene kant veel breder. Het “lontje” lijkt me ook te lang, meestal is het veeleer een soort ‘knobeltje’ en de stof lijkt me iets te pluizig. Het verbaasd me ook dat er geen sporen zijn van het stiksel van de verwijderde lederen band.

Peter
Mathieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2012 14:52

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Mathieu »

Beste allen,

Wat denken jullie van deze baret volgens mij zijn de 'goede elementen' aanwezig: paar tinten donkerder dan de na-oorlogse, de cirkelvorm van stikking toelopend naar het midden, geen grote punt, de 'dubbele' zweetband, ...

Het leertje achter het kenteken heeft men zelf erbij gestoken ter versteviging en maakt geen deel uit van de muts. Opmerkelijk is wel dat het leertje typisch Belgische kenmerken vertoont met aan beide zijden een groeve langs de kanten.

Het kenteken heeft er altijd al opgezeten te zien aan de verkleuring achter het kenteken en de afdrukken.

Veel dank voor jullie reacties!

Gr, Mathieu
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door RSMCI »

Beste Mathieu, is dit een zelf samengestelde muts?
Het kenteken van opperofficier wordt volgens mijn bescheiden mening enkel op de donkerblauwe (artillerie) muts gedragen.

W.
RES NON VERBA
Mathieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2012 14:52

Re: Muts van Ardeense jagers.

Bericht door Mathieu »

Beste,

Nee dit is geen zelf samengestelde muts. De afdruk in de muts en verkleuring tonen aan dat deze er hoogstwaarschijnlijk altijd heeft op gestaan.

Dit kon wel (bv. portret van Generaal-Majoor Ley):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”