Karwats

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Karwats

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Heeft er iemand foto's van een karwats die in gebruik was in het ABBL tijdens of voor het interbellum? Voor alle duidelijkheid het gaat om de kledingklopper.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Ik vermoed dat dit zo'n kledingklopper is.
Ooit gekocht van iemand die heel wat cavaleriemateriaal van een bepaald regiment had.

Afbeelding

Afbeelding

De ingekerfde markering is, voor zover ik het kan ontcijferen, 2 5 U

m vr gr, J
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door Walesha »

Hmmmm... volgens ik weet is dit ding wel bedoeld om op iets anders te "kloppen" dan op kleding alleen maar wel op wie er onder die kleding zit. Dat is een strafwerktuig, te vergelijken met een "roe" en een "kattenstaart"!! :roll:
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Wel,

't ja kan natuurlijk altijd gebruikt worden in bepaald clubs.

Maar, het zijn geen lederen riempjes, gewoon vilt. Op de foto is dat niet zo direct duidelijk.

m vr gr, J
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door Walesha »

Vilten riempjes? Die zullen dan wel geen lang leven beschoren zijn enne... de broer van mijn grootvader zaliger die in Wuustwezel veehouder was had net hetzelfde om de koeien te drijven.

Hij verkoos de karwats voor de roe omdat die volgens hem gemakkelijk was en meer effect had, m.a.w. dat ding was volledig in leder terwijl een roe een gespleten wilgentak is. En geloof me vrij: hij maalde er niet om daarmee ook zijn kinderen tot de orde te roepen zoals dat vroeger ging! :?
Ik kan me dus voorstellen dat lijfstraffen binnen het leger ook niet onmogelijk waren.

*edit* hoe plaats je hier eigenlijk weer een foto, het lukt me blijkbaar niet meer????? :roll:
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Yep, vilten riempjes.
't is bedoeld om stof van de klederen te kloppen, niet om melkvee naar de weide te drijven. :lol: :lol: :lol:

om foto's te plaatsen staan de instructies op de volgende link:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=11&t=2340

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Karwats

Bericht door canadian2nd »

Is reeds besproken hier heren :

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... t=martinet

en ja ... indertijd ook nog slaag gekregen van moeder met dergelijk exemplaar, maar dan wel eentje met leren riempjes met knoopjes op de uiteinden ... nie prettig !

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Inderdaad, dat is hetzelfde.

Dus heb ik mij goed miskeken op dat vilt. Maar die lintjes zagen er zo pluizig uit dat ik in eerste instantie dacht aan vilt. Straffe fout van dezen. :oops:
En, ik ben opgevoed zonder de karwats maar ik kende sommige hoeken van de kamer wel goed. :D

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door Walesha »

Tja Piot, wij zijn dan ook bij de oude garde hé... (ik toch althans) en ik vind het eigenlijk wel raar dat zoiets wordt gebruikt om stof uit kleding te kloppen. Hadden ze daar geen "mattenklopper" voor dan?
En lijfstraffen bij het leger... ik kan me voorstellen dat het bestond maar dat is dan wel van voor mijn tijd, ik heb er nog nooit iemand iets over horen vertellen, maar in die tijden waren er wel veel paarden bij het leger en dat is eigenlijk ook vee.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Karwats

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

De martinet, inderdaad. Zeer lang achter gezocht op het forum. Bedankt voor de tip.

Een recent gevonden exemplaar. De belettering komt qua stijl overeen.
Karwats (3).jpg
Karwats (1).jpg
Ik heb er noch de voordelen, noch de nadelen al van ondervonden. :mrgreen:

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Aiaiai

Paarden doen behoren bij vee. Man, man, man, ... ik hoop voor u dat er hier geen paardenliefhebbers meelezen. Die gaan letterlijk steigeren. :lol: :lol:

M vr gr, J
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door Walesha »

Tja, zo is het nu eenmaal, net zoals modelbouw nog steeds onder de noemer speelgoed valt en daar zijn mening modelbouwers ook niet mee akkoord!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Karwats

Bericht door Bram1940 »

Waren deze karwatsen misschien speelgoed van de Hollanders? op het www vind je aardig wat gelijkaardige modellen bij onze noorderburen.

't Is maar een idee.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Karwats

Bericht door piot1940 »

Voila, 't is gelijk dat ik dacht. We zijn goed aan 't zwanzen. :D :D :D
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Karwats

Bericht door ww_soldier »

Ook de Fransen hadden er. Vuil (lees modder) die op een wollen uniform blijft zitten laat je drogen en sla je er nadien af. Maar je houdt het uniform best niet aan als ze dat doen.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”