hulp bij abbl cavalerie capotejas

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ixelles1943
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jun 2011 00:18

hulp bij abbl cavalerie capotejas

Bericht door ixelles1943 »

Beste,

Kennen jullie deze belgische vooroorlogse capotejas model? Waarschijnlijk een officer model maar met twee extra zakken zoals troep cavalerie capotejas. Deze exemplaar werd gebruikt door een luitenant van de pharmaceutische dienst.

mvg
Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
caami
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 nov 2012 22:42

Re: hulp bij abbl cavalerie capotejas

Bericht door caami »

Hallo

Bent u echt zeker dat vroegere eigenaar een apotheker was?

Niet zo lang geleden stond er een vest van een 'zogezegd' apotheker (van 4de linie, kroon ontbreekte) op ebay te verkopen.

Kraagspiegels van deze vest waren echter blau en niet groen. Zij zagen wel groen eruit maar 't was wegens vuilnissen.

Zou deze mantel dezelfde oorsprong kunnen hebben? Dan is uw apotheker een paardenarts.

En het lijkt mij dan logisch dat hij over een 'cavalier' mantel beschikte.

Dit model is van vòòr 1936.


(Ik heb ook in m'n bezit zo'n model capotejas van een capitaine-commandant van een linie-regiment, vermoedelijk iemand die vaak op een paard zat).

Mvg
koos48
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2022 09:44

Re: hulp bij abbl cavalerie capotejas

Bericht door koos48 »

ik zoek foto's van een capotejas die gedragen werd rond 1940
. Mijn kleinzoon Cisse (12) heeft zo een jas maar de kraag is los gekomen en wij willen hem er op de juiste manier op zetten. Daarvoor hebben wij wat fdetailfoto's nodig van de kraag van de mantel. De mantel heeft steekzakken. Misschien kan iemand hem ook dateren
Dank voor jullie hulp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: hulp bij abbl cavalerie capotejas

Bericht door ABLcollector50s60s »

Hetgeen wat ik mij afvraag over dit soort mantels is hoe je nu kan zien dat deze voor of naoorlogs zijn. Dit model is nog tot de jaren 60 in gebruik geweest. Bij Pelsmackers is het duidelijk, die zijn pas na de oorlog opgericht, maar bij de andere heb ik geen idee. Iemand die hiervoor meer informatie heeft?
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”