Groot Tenue model 1930 - vragen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik zet dit nog even in een apart topic.

Wat de blauwe tenue betreft, zit ik nog met een klein dilemma met een andere vest. Normaal gezien hadden alle infanterievesten een dubbele boord in geitenhaar met tussenin een boord in onderscheidingskleur. Bij een vest in de verzameling is de kraag volledig oranje of rood (moeilijk te zeggen) met een zeer dunne rode afboording boven- en onderaan. Ik veronderstel dat dit ook gold voor officieren van de Grenadiers, die een afwijking hadden wat de broek betreft.

Nu vraag ik mij af of de rijkswachtofficieren zich eventueel ook een tuniek model 1930 mochten aanschaffen. De vest heeft een dubbele rij knopen. Ik dacht dat officieren van de rijkswacht een vest hadden met een enkele rij knopen.

In de omzendbrief van de Minister van Landsverdediging van 8 juli 1930 (pagina 10 helemaal onderaan) is voorzien dat de mouwen een extra versiering kregen onderaan, hetzij in koningsblauwe stof en afgebiesd, hetzij in onderscheidingskleur maar dan in principe niet afgeboord, voorzien van drie knoopjes. De versiering op de vest is in onderscheidingskleur én rood afgebiesd...

Op 12 december 1930 laat de minister nog weten dat hij reeds te veel afwijkingen heeft gezien en dat hij erop staat dat het reglement strikt gevolgd zou worden.

Het gaat dus hetzij om de vest van een luitenant-kolonel van de rijkswacht, hetzij van een luitenant-kolonel van de grenadiers die niet conform het reglement zou zijn wat dus niet bepaald op veel goodwill kon rekenen van de hogere echelons.

Indien er hier iemand zijn/haar licht over wil laten schijnen, graag dan.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door nick »

Bram,

=> Dit is in ieder geval GEEN tenue van de Rijkswacht, dit omwille van de dubbele rij knopen, knopen dienen enkel de springende granaat te dragen en zijn in wit metaal vervaardigd.

Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door Bram1940 »

Nick,

Ik dacht eerder aan een groot tenue voor rijkswachtofficieren, maar ik veronderstel dat dat niet bestond, hoewel de rijkswacht toen nog niet gedemilitariseerd was. Een officierstuniek model 1930 van een grenadier dan toch?

Groeten,
Bram
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door nick »

Bram1940 schreef:Nick,

Ik dacht eerder aan een groot tenue voor rijkswachtofficieren, maar ik veronderstel dat dat niet bestond, hoewel de rijkswacht toen nog niet gedemilitariseerd was. Een officierstuniek model 1930 van een grenadier dan toch?

Groeten,
Bram

Dag Bram,

=> Ik spreek me enkel uit wat het zeker NIET is...

Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Tot mijn grote schande had ik niet gezien dat er wel degelijk geitenharen afboordingen waren aan de achterkant van de kraag. Op de foto waren deze niet te zien (omdat de kraagspiegels nogal diep zijn met die vlammende granaat erop), maar toen ik voornemens was een naam te vinden in de vest zag ik dat de kraag toch reglementair was voor een officier van de Grenadiers. Een naam staat er spijtig genoeg niet in.

Ik veronderstel dat een luitenant-kolonel geen bies had op het vizier van de kepie, maar dat dit pas gold voor de graad vanaf kolonel. Klopt dit?

Excuses voor de eerdere vergissing en groeten,
Bram
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Groot Tenue model 1930 - vragen

Bericht door belgsken »

@ Bram,

vergissen is menselijk.... dat kan gebeuren.

Ik vroeg me al een hele tijd af welke epauletten er eigenlijk op dat jasje zitten?

Zou het kunnen dat er epauletten met monogram Albert I opzitten... maar dan voor het khaki tenue (op whipcord)?

Deze epauletten (met monogram Albert I) bestaan zowel in whipcord- en in dezelfde stof als voor het blauwe tenue uitvoering, waardoor ik veronderstel dat dit type epauletten zowel op de khaki als blauwe tenue gedragen werden.

Of sla ik hier nu de bal volledig mis en zijn de "blauwe" epauletten van de Rijkswacht ? (maar persoonlijk denk ik niet Rijkswacht)

Ter verduidelijking in bijlage enkele voorbeelden, een paar epauletten van een officier op whipcord en een paar hoger officier (2 extra biezen) op blauwe stof....

Mvg Sven
epauletten 007 (640x480).jpg
epauletten 005 (640x480).jpg
epauletten 008 (640x480) (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”