Piot, rijkswacht, Leuven

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Komt er een iemand aanzetten met een doos champagne. Niet ongebruikelijk voor de periode van het jaar. De doos weegt echter verdacht licht. Snel open gedaan. Wat stak erin?

Een helm model 1915 met eerste model binnenwerk en originele smalle kinriem in originele rijkswachtkleur. Binnenin een zeer oud etiket met de volgende gegevens: PIOT Constant - MDLis Chef - n° de matr 11809. Prachtig geschenk (zeker wetende dat ik geen champagneliefhebber ben :mrgreen: )

Piot was vermoedelijk de vader of grootvader van Ghislaine Piot die jaren (minstens tot einde 2005) een winkeltje in voornamelijk werkkledij uitbaatte in de Diestsestraat 106 in Leuven (op google streetview een Free Record Shop geworden. De winkel op zich bestond van vlak voor WOI (evenwel iets verderop gelegen in die straat maar in 1914 verwoest door den Duits).

Bij de afbraakwerken van het originele pand enkele jaren gelden, is deze helm naar boven gekomen. Er lag nog een hele stock onuitgepakte kledij uit de jaren 60-70. Blijkbaar teerde men de laatste jaren op een wel zeer oude stock van kleding die (vintage) terug populair geworden was bij de hedendaagse student. Het originele uniform zou er ook nog gelegen hebben. Dit werd meegenomen door de mensen die de stock hebben leeggehaald. De helm hebben ze toen laten liggen.

Indien er iemand meer gegevens heeft over deze mijnheer Piot, verneem ik het graag.

Groeten,
Bram
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door js1 »

hallo Bram

super aanwinst !

mvg
Johan
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door canadian2nd »

Een fotootje Bram ?

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Foto's zijn voor deze namiddag.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Zoals beloofd, enkele foto's in de doos zoals ik hem gekregen heb. De helm lag enkele jaren opgeborgen in een bureelkast van een zandgroeve. Zoals jullie kunnen zien, heeft die dus ondertussen aardig wat zand en stof vergaard.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door canadian2nd »

Awel, 't is een hele schone Bram !
Proficiat. Een mens moet al eens geluk hebben in z'n leven.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Dank u.

En niet onbelangrijk, van een streekgenoot.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door canadian2nd »

Het leer inwrijven met vaseline. Bij de apotherer verkrijgbaar.
De helm eens proberen te demonteren zodat je al het leerwerk kan behandelen. Niet bang zijn. Alles uit elkaar nemen. Breekt er iets af dan is het maar zo maar je moet het lederwerk behandelen.
Dan de helm inspuiten met WD40 en droogwrijven. De boel weer samenvoegen en klaar is kees.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Nelis1908 »

Geen vaseline!
Dit bevat zuren en breekt het leer af (zware fout van vele verzamelaars, al decennia lang).
Gebruik een beetje 'saddle soap', dat is niet vet en tast het leer niet aan.
Mooie helm.
Ik kende het Huis Piot ook vanuit mijn studententijd en weet nog toen ze het pand afbraken.
Ik wist niet dat de naam van de eigenaars écht 'Piot' was, want in Leuven noemden ze de winkel 'DE Piot' (zoals iedereen weet bijnaam voor gewone soldaat).

N
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door homefront »

Idd, nooit vaseline gebruiken, niet voor metaal en niet voor leder.
In de staat zoals dit binnenwerk is raad ik aan: de witte aanslag en het stof een beetje wegwrijven met een zachte doek en voor de rest afblijven!

Een mooie aanwinst trouwens!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Ok, Bedankt. Voorlopig is die nog untouched wegens geen tijd om eraan te prullen.

Ik heb onlangs een e boek gekocht in Frankrijk over het bewaren van historische artefacten. Zal daar ook eens in kijken.

Groeten,
Bram
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door langemarck »

vooral niets aan doen, zo laten is het beste!!!! mooie helm trouwens ;-)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Bedankt voor de reacties. Ik zal alles voorlopig zo laten behalve de bruine vegen op de foto. Dit is stof van aarde. De helm lag enkele jaren opgeslagen in een kast in een zandgroeve. Vandaar.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door canadian2nd »

Geen vaseline gebruiken ?
wat denken jullie hier dan van ? allemaal leugens ?
http://www.infotalia.com/nld/wonen/huis ... asp?id=626
http://www.rapide-bv.nl/shop/leder-onde ... l?___SID=U
http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... ine-600gr/
http://www.esquire.nl/Stijl/Zo-onderhoud-je-leer
http://www.lederluxe.nl/lederonderhoud
en zo zijn er nog heel veel meer. Eens googelen en je weet het wel. Ik onderhoud al JAREN mijn lederen spullen met ZUURVRIJE vaseline en ze herleven inderdaad als nieuw. Eens gevraagd aan een grote lederwarenproducent en die zei net hetzelfde : zuurvrije vaseline.
Ik zeg dit helemaal niet om jullie te kloten of om jullie iets wijs te maken, enkel om jullie te helpen. Als jullie het niet willen geloven dan is het maar zo.
Jarenlange ervaring maar ja wat baten kaars en bril als .....
Ik weet één ding : als je het zo laat met roest en hard leer, dan gaat het onverbiddelijk kapot en houden ze na jou niets meer over (of enkel de dingen die wij nu na al die jaren zonder onderhoud vinden) ...

Kijk ook eens naar Tante Kaat....

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Bram1940 »

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie.

Geen paniek. De stukken zullen de juiste behandeling krijgen. Momenteel ontbreekt mij de tijd om ze grondiger te bekijken. Na jaren in een stofferige kast gelegen te hebben, denk ik niet dat enkele extra maanden veel extra kwaad zullen uitrichten.

Groeten,
Bram
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Piot, rijkswacht, Leuven

Bericht door Nelis1908 »

Ik vind die obsessie van bepaalde verzamelaars om al hun stukken te lijf te gaan met vetten, smeersels en middeltjes nogal onnozel.
Hoe vaak heb ik niet uniformen en uitrustingsstukken gezien die vol vetvlekken zaten door die wijd verspreide en onuitroeibare praktijken...
Vaseline is en blijft -al bestaat er ook een zuurvrije versie- een afgeleide van aardolie en dus een vet.
Suum cuique... als je je verzameling aldus wil behandelen... 't is je eigendom, dus...
Weliswaar niet zo erg als de 'liefhebbers' die tot in de jaren 1980 bajonetten en leerwerk in afgewerkte motorolie onderdompelden. Goedkoop en praktisch? Ja, maar nu zijn die stukken niets meer waard door de afbrekende eigenschappen van hun huis- tuin - en keukenmiddeltjes.
Het is niet zo dat vaseline persé ook goed is voor leer omdat het wel vaststaat dat het goed is voor de huid (brandwonden).
Een aantal websites aanhalen maakt op mij geen indruk. Een 'hond met een hoed op' kan informatie op het Internet plaatsen.
Ook ik ga verder op jarenlange ervaring, oa. in het reinigen en restaureren van antiekmarkt-, zolder- en schuurvondsten.
Overigens ben ik bereid om iedereen te helpen die met een vraag zit rond reinigen en/of restaureren. Ik sta ook op de beurs van Dendermonde en Waver.
Ik blijf erbij: leerwerk nooit behandelen met vaseline, schoensmeer, spuitbussen, motoroliie, nerts- of ossepootolie. Allemaal vetten en oliën!
Zadelzeep is alles wat ik ooit gebruik: het is niet vet maar voedt het leer, dus kan je er hard leder weer soepel mee maken. $Er bestaat ook zoiets als 'leermelk', een witte vloeistof met dezelfde eigenschappen als zadelzeep (oa. gebruikt voor het onderhoud van lederen zetels). Dit product heb ik echter al enige jaren niet meer in de mij vertrouwde winkels gezien en ik gebruik het niet meer.


Groeten,

Nelis
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”