Uniformvesten militairen ~1940

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Ik had even een vraagske bij deze foto van me:

Afbeelding

De foto is niet gedateerd, maar aan de losse interpretatie van de uniformdracht te zien, vermoed ik dat die foto na de 18-d veldtocht te situeren valt. De drie mannen staan aan het Noordstation in Brussel.

Is de vest van de man links Belgisch? Met mijn beperkte kennis twijfel ik er aan. Ik zie een andere kraag, geen borstzakken en andere knopen.

Als de vest Frans is, zou dit kunnen wijzen op een terugkeer uit krijgsgevangenschap, maar dan lijkt me het goede fysieke voorkomen van deze mannen en het feit dat de foto op een fotokaart is gedrukt een beetje tegen die logica in te gaan.

De mobilisatie lijkt me dan ook al uitgesloten - je ziet wel vanalles gedragen, maar toch zelden in het midden van de hoofdstad.

Wie heeft er nog interpretaties?

Dank u zeer,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door jef »

Mooie foto, Walter. Een paar jaartjes vroeger zaten we met de Spaanse Burgeroorlog...... iets in die richting? Ik zie het niet goed, maar dat mutsje is ook niet helemaal hetzelfde en de spanjaarden hadden ook een mutsje met een floche.
Heel overtuigend is mijn stelling niet... enkel een interpretatie.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door piot1940 »

Walter,

De vest lijkt me Frans evenals het hemd met de spitse kraag en borstzakken. Waar de bonnet de police met kwast evenwel vandaan komt is me een raadsel. Normaal gezien zouden er op de kraag nog spiegels met regimentsnummer moeten staan. Ook die getten doen me eerder Belgisch aan. De Fransen hielden nogal van hun beenwikkels. Ik zou gokken op terugkeer uit krijgsgevangenschap. Een Belg die een Franse jas en hemd op kop heeft getikt, gekregen, geruild, ge-organiseerd.


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door jef »

Zou inderdaad ook kunnen Jean.
Mijn buur, inmiddels overleden, kwam als KG uit Oostenrijk thuis met een Britse BD ( 1938), en een -volgens zijn zeggen- Poolse broek. Ik kan ze niet thuiswijzen. Ik heb echter zijn BD en broek hier bij mij thuis.
Jef
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door eaw458 »

Dank u, Jef en Jean.

Jean zal er wel op zitten met zijn identificatie en dan lijkt het me idd om terugkerende KG's te gaan. Misschien stond er aan de Nord wel een fotograaf om nog rap wat centen te slaan uit die mannen. In gevangenenkampen werd ook voor geld souvenirfoto's verkocht.

Is 't geen Franse bonnet de police met Belgische floche?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door homefront »

Ik denk ook aan krijgsgevangenen. Het lijkt inderdaad dat de man links een Franse muts met Belgische flosch draagt. Dit kwam méér voor, ik heb een Franse muts met Belgische driekleur op van een gevangene.
De fysieke conditie was niet van alle teruggekeerde KG's slecht. Velen werden tewerkgesteld bij boeren en hadden redelijk eten. Sommigen hebben maar 2 of 3 maanden vast gezeten. Anderen 9 maanden of langer, je moest geluk hebben...
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door piot1940 »

Dat van die goede plaats bij boeren heb ik nog meer gehoord. Mijn achterbuur had een bloemisterij en was als jonge kerel verplicht te werk gesteld in Duitsland. Hij zat op een boerderij, was er altijd goed verzorgd en goed gevoed. Na de oorlog keerde hij met vrouw en kind talloze malen terug naar die boer op vakantie. Ze zijn door de jaren heen vrienden gebleven. IK denk hierbij ook aan het verhaal uit de film met Fernandel en zijn "Deutche vache"

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Uniformvesten militairen ~1940

Bericht door eaw458 »

Ben het er mee eens - het gaat om ex-krijgsgevangenen die op het plein aan het Noordstation een fotograaf gevonden hebben.

Bedankt voor jullie reacties.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”