Belgische telescoop/verrekijker

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jens
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2013 12:57

Belgische telescoop/verrekijker

Bericht door Jens »

Ik open dit onderwerp met een specifieke vraag over een Belgische verrekijker...

De desbetreffende telescoop/verrekijker kwam in mijn bezit via mijn overgrootvader (oudstrijder 14-18, 8° Regiment d'Artillerie 8°Cie Mortier van Deuren).
Het verhaal erachter is echter wel twijfelachtig... Mijn grootvader vertelde mijn vader namelijk steeds twee versies:
-) Na de wapenstilstand 1918 zou mijn overgrootvader, na zijn frontjaren, de verrekijker hebben meegenomen naar huis...
-) Mijn overgrootvader en grootvader hebben de verrekijker meegenomen uit een Belgische militaire vrachtwagen (tijdens de Tweede Wereldoorlog)

Welk verhaal nu correct is, laat ik in het midden. De Belgische militaire oorsprong van de verrekijker is niettegenstaande onbetwistbaar.

De telescoop bestaan uit een groenkleurige koker met drie uitvouwbare houten poten. In de koker wordt de eigenlijke koperkleurige verrekijker bewaard. Deze kan vervolgens door een cirkelvormige opening in 'telescopische' positie worden gebracht.
Op de verrekijker is volgende markering te vinden: 'Lunette de Bie (?), A.B. N°2 - 3019'.

Ik had graag dit onderwerp op jullie losgelaten met de vraag of iemand deze verrekijker herkent (en vervolgens er wat meer over kan vertellen).
Uiteraard zou een foto van de verrekijker in gebruik meer dan welkom zijn...
tele 1.jpg
Verrekijker opgesteld
tele 2.jpg
Verrekijker opgeborgen
tele 3.jpg
Koker waarin verrekijker wordt gestopt
tele 4.jpg
Markering
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ixelles1943
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jun 2011 00:18

Re: Belgische telescoop/verrekijker

Bericht door ixelles1943 »

Ik denk dat "lunette de bie is voor "lunette de batterie"
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”