3 - 23 Linie

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

3 - 23 Linie

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Vandaag op de rommelmarkt in onze straat een postkaart gevonden van een militair met op de schouderstukken "23" en op de bonnet "3". Was de man in kwestie zijn schoon gerief thuis vergeten toen hij bij de fotograaf kwam of kwam dit meer voor? De schouderkentekens zijn in stof, het mutskenteken in metaal.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 3 - 23 Linie

Bericht door eaw458 »

Dag Bram,

Ik neem aan dat je dit allicht ook al wel opgemerkt hebt op foto's van tijdens de mobilisatie van sep 39 - mei 40, waar je dit bij reservisten al wel eens durft zien.

Er is natuurlijk ook een ondubbelingslink tussen 3Li en 23Li.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 3 - 23 Linie

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef: Er is natuurlijk ook een ondubbelingslink tussen 3Li en 23Li.
Walter,

Correct. Ik vermoed dat dit tot heel wat opzoekingswerk, zowel destijds als nu, moet gezorgd hebben. Bij latere aanvragen werden beide eenheden soms verward of vermeld voor dezelfde periode door de aanvragers.

Het blijft wel een eigenaardig zicht.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 3 - 23 Linie

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:
eaw458 schreef: Er is natuurlijk ook een ondubbelingslink tussen 3Li en 23Li.
Walter,

Correct. Ik vermoed dat dit tot heel wat opzoekingswerk, zowel destijds als nu, moet gezorgd hebben. Bij latere aanvragen werden beide eenheden soms verward of vermeld voor dezelfde periode door de aanvragers.

Het blijft wel een eigenaardig zicht.

Groeten,
Bram
Nog een chance dat het maar om infanterie gaat :D

Bij de genie, geneeskundige dienst en het transportkorps is dat zoals we weten vanaf augustus 39 nog een veel grotere warboel door de ontbinding van de telkens drie grote eenheden (2,3 en 4 Regiment Genie; Geneeskundig Korps; Transportkorps) en oprichting van tientallen onafhankelijke compagnies en bataljons of gelijkwaardig.

Ik heb idd zelf ook nog maar heel af en toe een foto van oude-en-nieuwe kentekens gezien uit de periode pre-35 zoals hierboven. De stoffen kentekens had ik nog nooit opgemerkt.

Thx voor de foto,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”