T-13 Tankwiel

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Tim
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:46

T-13 Tankwiel

Bericht door Tim »

Dit bijzonder stukje Belgische mei 1940 geschiedenis kon ik onlangs bekomen. Betreft een tankwiel voor een T-13, geproduceerd in gietijzer door de firma Leys in 1939! Van deze tankjager werden er net geen 200 gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tim
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:46

Re: T-13 Tankwiel

Bericht door Tim »

Het wiel is rijkelijk gestempeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tim
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:46

Re: T-13 Tankwiel

Bericht door Tim »

Tot slot nog twee verduidelijkende foto's met de tankwielen in beeld. De kleurenfoto toont de T-13 van het Legermuseum, het enige resterende exemplaar ter wereld.
Mocht iemand meer informatie hebben over de firma Leys en hun productie voor het Belgisch leger, is die uiteraard zeer welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: T-13 Tankwiel

Bericht door piot1940 »

Is het niet mogelijk dat Leys een britse firma is.

Dit wiel gelijkt kwa ontwerp heel sterk op dit van de Britse Bren Carrier, een Vickers Carden Loyd produkt.
Nu weet ik niet veel van belgische voertuigen maar is die T13 niet gebaseerd op dat Vickers Carden Loyd onderstel.

m vr gr, Jean
Tim
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:46

Re: T-13 Tankwiel

Bericht door Tim »

Hallo Jean, klopt, deze waren gebaseerd op een Brits model en zeer gelijkaardig. Wat precies de kleine verschillen waren, weet ik helaas niet.
De T13 werd ondanks de Britse inspiratie wel in België geproduceerd, ik vond de firma's Miesse in Tubize en de Ateliers de Construction van Familleureux. De firma Leys nog niet tegengekomen, al is het wel een courante Belgische achternaam, vooral in het Antwerpse... ik hoop dat er iemand uitsluitsel kan geven over deze producent. Benieuwd ook welke markering er op de wielen van de T13 in Brussel te vinden is.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: T-13 Tankwiel

Bericht door one_O_five »

De T 13 had inderdaad een Brits onderstel.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”