GTA, ontstaan, kledij, materiaal

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door piot1940 »

Voortvloeiende uit het topic "bonnet de police, onbekend_2" het een en ander over de GTA en het mogelijk gebruik van de speciale overall en bonnet de police

door Bram1940 » 30 apr 2013 15:06
Jean,

Uit mijn website artillerie.be die heel kort even actief was destijds, de geschiedenis van de GTA in een notedop:

Voor de verdediging van het grondgebied in oorlogstijd werd België bij de Wet van 27 december 1938 opgedeeld in een Zone van het Leger en een Zone van het Binnenland. Pas bij K.B. nr 1 van 20 mei 1939 wordt de Territoriale Wacht voor Luchtafweer (GTA ofte Gardes Territoriales Aériennes) opgericht die moest instaan voor de verdedigng van de Zone van het Binnenland. De opdeling van de zones was uiteraard theoretisch. De GTA werd gemobiliseerd samen met de mobilisatie van het leger en zou in oorlogstijd onder leiding staan van de opperbevelhebber van het leger. De manschappen die ondergebracht werden bij de GTA (o.l.v. generaal-majoor Nonnon) zullen hun opleiding (a rato van 2 uur per week op zaterdagnamiddag) krijgen vanaf 15 juli 1939, nadat eerst enkele experimenten gedaan werden met eenheden te Brussel, Antwerpen en Luik, bij de DTCA. In september 1939 kwam dan de eerste batterij van vier kanonnen van 94mm toe (in feite een Britse 3"7), gevolgd door een tweede in oktober 1939 en een derde in april 1940. De levering van de 40mm Bofors luchtafweerkanonnen verliep eveneens zeer traag.

Tijdens de mobilisatie was er een Luchtwaakdienst in een schuilkelder onder het Théâtre du Parc in het koninklijk park van Brussel.

Op 10 mei 1940 bestond de GTA uit ongeveer 4.500 militairen. Deze troepen konden beschikken over een groep met drie batterijen van vier kanonnen van 75mm FRC model 1936 zonder vuurleidingssysteem (te Brussel), een groep met drie batterijen van vier kanonnen van 94mm (één te Koningslo, één te Sint-Pieters-Leeuw en één te Dielegem), 28 secties met kanonnen van 40mm Bofors model 1935 (10 in de omgeving van Brussel, 5 in de omgeving van Antwerpen, 3 in de omgeving van Gent, 4 in de omgeving van Luik, 3 in de omgeving van Namen en 3 in de omgeving van Charleroi) en twee secties met acht schijnwerpers.

Tijdens het verloop van de Achttiendaagse Veldtocht zal de DTCA om en bij de 164 vijandelijke vliegtuigen neerhalen of zwaar beschadigen, de GTA doet hetzelfde bij 70 vliegtuigen (hoewel de eerste vuurscholen voor de GTA pas voorzien was voor de tweede helft van mei 1940).

Groeten,
Bram

Bram1940

Berichten: 574
Geregistreerd: 29 mei 2011 13:25
enige foto's met de 40 mm Bofors en het gebruik van de speciale overall.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De speciale overall, mogelijks ontworpen voor de GTA
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door piot1940 »

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Foto: Frans Gorissen

Allen hebben de special bonnet de police
Ik veronderstel dat dit het kanon 94 mm is? In hoeverre werd dit stuk ook aan de gewone DTCA toegekend?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

Het betreft inderdaad de QF 3.7 inch AA gun (94mm-kanon). Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat België er slechts twaalf gekocht heeft. Alle twaalf zouden dan bij de GTA terug te vinden moeten zijn.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

De C94 DTCA zoals de Belgische type-aanduiding klonk, was ingedeeld bij de IIde groep van de Groepering R van de GTA.

De Groepering R was de GTA van Brussel.

Alle twaalf vuurmonden werden geleverd.

Gisteren was ik toevallig op het CHD en keek ik het dossier van de GTA in. Er zijn bijzonder veel documenten bewaard, vanaf het eerste rondschrijven van het ministerie in 1937 tot het eind van de veldtocht. De ganse uitbouw en uitrusting zit er in geuren en kleuren beschreven, met alle problemen en uitdagingen incluis.

De komende maanden zal ik werk maken van de foto's die ik nam van een selectie van de documentatie.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Ondertussen ben ik begonnen met de pagina over de GTA:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... uchtafweer

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Je hebt weer mooi werk geleverd. Heb je iets terug gevonden ivm overalls, politiemutsen of andere onderdelen van het uniform? Hoe was de samenwerking met de andere legeronderdelen opgevat? Bestond hierover een doctrine?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Je hebt weer mooi werk geleverd. Heb je iets terug gevonden ivm overalls, politiemutsen of andere onderdelen van het uniform? Hoe was de samenwerking met de andere legeronderdelen opgevat? Bestond hierover een doctrine?

Groeten,
Bram
Niks ivm de specifieke uniformstukken, Bram.

De stukken van voor de mobilisatie bevatten eerder info ivm organisatie en slagorde, die zoals we weten nogal groots opgevat was en nooit gerealiseerd was. Ook een en ander ivm omkadering en de vraag van waar ze nu al die offr met AA ervaring gingen halen. Ook dat lukte maar in beperkte mate en de meesten kwamen van de veldartillerie.

Samenwerking met het veldleger was zeer beperkt en indrect. De commandolijn liep alleen via Nonnon (comd GTA) die via Duvivier (comd luchtverdediging grondgebied) van het GHK zijn orders ontving om bepaalde zones van luchtverdediging te voorzien.

Na de evacuatie van de grote steden werden de eenheden gebruikt voor het dekken van bruggen over strategisch belangrijke bruggen over grote waterlopen in het achtergebied, telkens vanaf een paar dagen voor de doortocht van het veldleger tot de dag ervoor of de dag zelf. Slechts in een laatste fase werden ook sectoren van het veldleger gedekt, hoewel het gros naar de Westhoek, Roeselare en Torhout gestuurd was voor alweer dekking in het achtergebied.

Er was ook duidelijk geen samenwerking tussen de GTA en de DTCA.

Het dossier staat ook bol van de munitieproblemen met de C40 waarvan ganse reeksen die specifiek voor de GTA gemaakt waren foutief waren en de lopen in 123 versleten. GTA en DTCA hadden elk eigen productiereeksen en de toevoer van C40 munitie liep parallel.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

Klaar.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Apropos, Jean en Bram, welke aanduidingen bestaan er dat die overals specifiek tot de GTA behoorden?

Thx

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door piot1940 »

Walter,

De overall met de grote kraagspiegels, à la française, zoals deze uit mijn collectie zijn terug te zien op de paar GTA foto's die ik hierboven heb laten zien. Die heb ik nog niet gezien op foto's van andere eenheden waar overalls op terug te vinden zijn.

Die andere overalls vind je een beetje in alle soorten van afwerking, met of 1 of twee borstzakken, al dan niet heupzakken ed...
Deze worden door verschillende eenheden gebruikt maar veelal door chauffeurs, mechaniciens, garagisten, enfin het soort personeel dat met mechaniek, vet en olie, bakkerijen, onderhoud ed. te maken heeft.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Ok - weer iets bijgeleerd. Thx, Jean

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

piot1940 schreef:Walter,

De overall met de grote kraagspiegels, à la française, zoals deze uit mijn collectie zijn terug te zien op de paar GTA foto's die ik hierboven heb laten zien. Die heb ik nog niet gezien op foto's van andere eenheden waar overalls op terug te vinden zijn.

Die andere overalls vind je een beetje in alle soorten van afwerking, met of 1 of twee borstzakken, al dan niet heupzakken ed...
Deze worden door verschillende eenheden gebruikt maar veelal door chauffeurs, mechaniciens, garagisten, enfin het soort personeel dat met mechaniek, vet en olie, bakkerijen, onderhoud ed. te maken heeft.

m vr gr, Jean
Walter,

+1. Bovendien kom je dat type overall niet tegen op foto's met andere luchtafweermonden dan de C95 en de C40.

Toch wel straf hoeveel verwarring er bestaat onder verzamelaars en andere "kenners" als het over de terminologie gaat voor de aanduiding van de eenheden. Op de beurs in Waver sprak ik twee personen aan die zich bezig houden met de studie van de ABBL, waaronder de militaire luchtvaart. Geen van beiden wist af van het bestaan van de GTA. Ze dachten dat ik de naoorlogse GTA verwarde met de vooroorlogse passieve luchtbescherming. Nu toegegeven, het is en blijft een beetje een kluwen maar de GTA is toch wel prominent aanwezig geweest in de pers van 1939-1940.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:
piot1940 schreef:Walter,

De overall met de grote kraagspiegels, à la française, zoals deze uit mijn collectie zijn terug te zien op de paar GTA foto's die ik hierboven heb laten zien. Die heb ik nog niet gezien op foto's van andere eenheden waar overalls op terug te vinden zijn.

Die andere overalls vind je een beetje in alle soorten van afwerking, met of 1 of twee borstzakken, al dan niet heupzakken ed...
Deze worden door verschillende eenheden gebruikt maar veelal door chauffeurs, mechaniciens, garagisten, enfin het soort personeel dat met mechaniek, vet en olie, bakkerijen, onderhoud ed. te maken heeft.

m vr gr, Jean
Walter,

+1. Bovendien kom je dat type overall niet tegen op foto's met andere luchtafweermonden dan de C95 en de C40.

Toch wel straf hoeveel verwarring er bestaat onder verzamelaars en andere "kenners" als het over de terminologie gaat voor de aanduiding van de eenheden. Op de beurs in Waver sprak ik twee personen aan die zich bezig houden met de studie van de ABBL, waaronder de militaire luchtvaart. Geen van beiden wist af van het bestaan van de GTA. Ze dachten dat ik de naoorlogse GTA verwarde met de vooroorlogse passieve luchtbescherming. Nu toegegeven, het is en blijft een beetje een kluwen maar de GTA is toch wel prominent aanwezig geweest in de pers van 1939-1940.

Groeten,
Bram
Hmm... zo is dat. Het bestaan van de GTA voor WO2 is nochtans idd niet zo duister. En tenslotte ging het toch om ~4500 manschappen en een pak geschut. Al is het wel zo dat ze door het mobiele karakter van de 18d veldtocht al heel snel de facto binnen het veldleger opereerden en ze hun eigen identiteit al even snel verloren hadden.

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Ik moet mijn eigen statement over de operationele links tussen de GTA en de DTCA even bijsleutelen:

(a) Hoewel uit de documenten van de GTA van Brussel lijkt dat de GTA parallel met de DTCA optrad en de co-ordinatie alleen via de staf van LtGen Duvivier verliep, blijft uit de in krijgsgevangenschap opgestelde geschiedenis van het 2DTCA dan weer dat het commando van het 2DTCA tijdens de eerste oorlogsdagen ook een tactische link had met de C94 kanonnen van de II/GTA/Brussel. Hoewel de bronnen mekaar dus een beetje tegenspreken, lijkt het me dan wel weer ergens plausiebel. Alhoewel uit documenten van de GTA dan weer blijkt dat de GTA voor zijn eigen bevoorrading mocht instaan.

(b) Op 27 mei zijn de overgebleven twee batterijen C94 rond Oostende ontplooid en aangedikt met een paar elementen van het 1DTCA als de "Groepering D", dit keer dan weer onder het tactisch commando van de GTA/Luik en hun comd LtKol Denil.

Enfin - het zijn maar details.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Naarmate de veldtocht op zijn einde liep, waren er overal versmeltingen van pelotons, compagniën/batterijen en bataljons/groepen om het front op een min of meer geordende manier te kunnen behouden. Dat de GTA en de DTCA overal los van mekaar zouden blijven opereren, lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk. Tenware dat de "echte" DTCA'ers de "nieuwkomers" wat scheef zouden bekijken. Zoals je al schreef waren vele GTA'ers hetzj reservisten hetzij actieven van de veldartillerie. Vind je daar iets over terug?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Naarmate de veldtocht op zijn einde liep, waren er overal versmeltingen van pelotons, compagniën/batterijen en bataljons/groepen om het front op een min of meer geordende manier te kunnen behouden. Dat de GTA en de DTCA overal los van mekaar zouden blijven opereren, lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk. Tenware dat de "echte" DTCA'ers de "nieuwkomers" wat scheef zouden bekijken. Zoals je al schreef waren vele GTA'ers hetzj reservisten hetzij actieven van de veldartillerie. Vind je daar iets over terug?

Groeten,
Bram
Uit het archief in Evere en enkele on-line gazetten van toen, distilleer ik het volgende:

(1) Het officieren- en onderofficierenkader was een mix van een erg beperkt aantal actieven en een veel groter gedeelte aan reservisten, allen van de artillerie. Hiervan kwam het gros van de veldartillerie. De omscholing verliep in de Sint-Annakazerne in Laken.

(2) De troep was samengesteld uit:
(a) reservisten die nog militieverplichtingen hadden
(b) personen zonder militieverplichtingen tussen 17 en 45 jaar oud

Voor die categorie mocht men zich kandidaat stellen na een jaarlijkse oproep in de pers. Wie zich kandidaat stelde, kreeg het engagement om in zijn thuisstad te mogen dienen. Personen uit categorie 2a werden gewoon milicien. Personen uit categorie 2b kregen het statuut van vrijwilliger en moesten tekenen voor één jaar. Vrijwel iedereen mocht zich kandidaat stellen, ook de voorlopig medisch afgekeurden (!).

Ook voor de kaders werd waar mogelijk de plaatselijke recrutering gehandhaafd.

In De Volksstem las ik ook dat personeel van groep (2) in burger naar de opleiding mocht en aldaar een uniform zou krijgen.

Al het personeel had het statuut van militair, maar er was klaarblijkelijk wel een KB dat bepaalde welke reglementen van de ABBL op de GTA van toepassing waren. Beetje vis noch vlees lijkt me dat.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door piot1940 »

Voor een impressie van een soldaat GTA http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=57&t=4141

m vr gr, jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door eaw458 »

piot1940 schreef:Voor een impressie van een soldaat GTA http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=57&t=4141

m vr gr, jean
Mooi. Nu zie ik ook eens over wie ik hier zat te schrijven :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: GTA, ontstaan, kledij, materiaal

Bericht door Bram1940 »

Een militair zakboekje van een oud-gediende van de DTCA, die in 1939 dienst deed bij de 4e Bij/IIe groep van Brussel van de GTL onder leiding van Commandant Eugène Englebert. Hij werd gedemobiliseerd in augustus 1940 bij de 3e Bij/Ie Groep van Brussel.

1.jpeg
IMG_4383.jpg
IMG_4384.jpg

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”