bonnet de police, onbekend_2

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

bonnet de police_onbekend_2.jpg
Op het eerste zicht lijkt dit een beetje op de bonnet de police van de vooroorlogse DTCA maar de vorm is licht anders en de witte floche is duidelijk een aanwijzing naar het een of andere legeronderdeel.

m vr gr, Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Hoe is het binnenwerk? Hadden de Italianen geen gelijkaardige bonnet met floche?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Paddy »

Ook het Spaanse Vreemdelingenlegioen hebben (altijd) iets dergelijks gehad ...
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Inderdaad Patrick, ik verwarde de Italianen met de Spanjaarden. Excuses aan beide volkeren. :mrgreen:

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

Beiden dank, die spaanse piste had ik ook al eens gehoord.
bonnet de police_onbekend_2a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door nick »

Dag Jean,

=> Volgens mij DTCA waar iemand een floche aan genaaid heeft.

=> Gezien de verhuisperikelen heb ik niet onmiddellijk mijn muts bij de hand (ter vergelijking).


Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het lijkt inderdaad sterk op een muts van de GTA. Loopt de rode bies helemaal tot aan de binnenvoering? Het andere uiteinde van de muts waarop de binnenvoering te zien is, is van de foto gevallen ... De mutsen die ik tot nu toe zag, zijn afgeronder van vorm en de bies is vloeiender maar misschien is dit eigen aan de fabrikant.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

Het verschil zit hem in de voorkant.
Bij het exemplaar met de witte floche is de voorkant open en afgebiesd tot aan de onderkant
Bij het exemplaar van de luchtdoelartillerie is de voorkant slechts open tot halverwege

Afbeelding
Afbeelding

Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

bonnet de police_onbekend_2b.jpg
links de onbekende, rechts eentje van een luitenant DTCA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Paddy »

Zie ik daar losgekomen stiksel?

Afbeelding

PS. Spaans Vreemdelingen Legioen kunnen wij uitsmluiten.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

Paddy, niet echt losgekomen stiksel. Maar uw opmerking is terecht.
Het is gewoon een vastzetten van die twee zijkanten. Die draad is echter wel iets dikker dan de andere zwarte draad waarmee, bij deze muts althans, de binnenvoering aan de buitkant is genaaid.
Ik zie op de rode bies echter ook geen sporen van een eerdere samenstikking tot 1/3 of zelfs minder van de voorkant.
Er is evenwel vaag een spoor van een kenteken dat ooit met twee pennetjes vooraan op de linkerzijkant gemonteerd was.

Misschien is dit inderdaad een oude dtca bonnet die nooit goed genaaid was en waar de een of andere "leutigaard" een floschke op gemonteerd heeft.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

bonnet de police_onbekend_2d.jpg
bonnet de police_onbekend_2c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Jean en andere,

Is er ergens een reglement die deze muts toewijst aan de DTCA? Ik heb namelijk een uniformvest met bonnet van de DTCA. De bonnet is nog de gewone met de floche. Volgens mij werden de modellen zonder floche eerder uitgereikt aan de nieuw opgerichte GTA ipv de DTCA. Ook de GTA was uitgerust met de 40mm Bofors kanonnen.

Heeft er iemand hierover meer gegevens?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

Bram,

Ik geeft toe dat ik de term DTCA in algemene zin heb gebruikt zonder een onderscheid te maken tussen de twee eenheden.
Wat was in het praktijk het verschil tussen deze twee enheden? Wanneer werd die opgericht?
Akkoord voor wat betreft het bestaan van DTCA bonnets de police met floche.

Afbeelding

Indien de GTA de nieuwe bonnet zonder floche kreeg in hoeverre kan die redenering dan doorgetrokken worden naar de speciale overall voor luchtdoelartillerie-eenheden? Maar misschien is dit voer voor een apart topic ivm kledij van de GTA.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Uit mijn website artillerie.be die heel kort even actief was destijds, de geschiedenis van de GTA in een notedop:

Voor de verdediging van het grondgebied in oorlogstijd werd België bij de Wet van 27 december 1938 opgedeeld in een Zone van het Leger en een Zone van het Binnenland. Pas bij K.B. nr 1 van 20 mei 1939 wordt de Territoriale Wacht voor Luchtafweer (GTA ofte Gardes Territoriales Aériennes) opgericht die moest instaan voor de verdedigng van de Zone van het Binnenland. De opdeling van de zones was uiteraard theoretisch. De GTA werd gemobiliseerd samen met de mobilisatie van het leger en zou in oorlogstijd onder leiding staan van de opperbevelhebber van het leger. De manschappen die ondergebracht werden bij de GTA (o.l.v. generaal-majoor Nonnon) zullen hun opleiding (a rato van 2 uur per week op zaterdagnamiddag) krijgen vanaf 15 juli 1939, nadat eerst enkele experimenten gedaan werden met eenheden te Brussel, Antwerpen en Luik, bij de DTCA. In september 1939 kwam dan de eerste batterij van vier kanonnen van 94mm toe (in feite een Britse 3"7), gevolgd door een tweede in oktober 1939 en een derde in april 1940. De levering van de 40mm Bofors luchtafweerkanonnen verliep eveneens zeer traag.

Tijdens de mobilisatie was er een Luchtwaakdienst in een schuilkelder onder het Théâtre du Parc in het koninklijk park van Brussel.

Op 10 mei 1940 bestond de GTA uit ongeveer 4.500 militairen. Deze troepen konden beschikken over een groep met drie batterijen van vier kanonnen van 75mm FRC model 1936 zonder vuurleidingssysteem (te Brussel), een groep met drie batterijen van vier kanonnen van 94mm (één te Koningslo, één te Sint-Pieters-Leeuw en één te Dielegem), 28 secties met kanonnen van 40mm Bofors model 1935 (10 in de omgeving van Brussel, 5 in de omgeving van Antwerpen, 3 in de omgeving van Gent, 4 in de omgeving van Luik, 3 in de omgeving van Namen en 3 in de omgeving van Charleroi) en twee secties met acht schijnwerpers.

Tijdens het verloop van de Achttiendaagse Veldtocht zal de DTCA om en bij de 164 vijandelijke vliegtuigen neerhalen of zwaar beschadigen, de GTA doet hetzelfde bij 70 vliegtuigen (hoewel de eerste vuurscholen voor de GTA pas voorzien was voor de tweede helft van mei 1940).

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door eaw458 »

Het zou me niet verbazen moest er een of andere Van Pimperzele eens zelf een floche aangezet hebben.

Moest ik officier of onderofficier bij de GTA geweest zijn, en van de veldartillerie (zoals de meesten) of de luchtdoelartillerie (de minderheid) naar de GTA gestuurd zijn in 39, zou ik me danig bedrogen gevoeld hebben bij het krijgen van die toch wel kale bonnet. En misschien was ik het wel beu geworden om als iemand van de tuchtcompagnie aanzien te worden. ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door Bram1940 »

Of de eigenaar vond de muts terug na de oorlog in een schuif en dacht dedju (of pardieu) de floche is er af. Ik zal dat al gauw eens repareren zie :mrgreen:
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, onbekend_2

Bericht door piot1940 »

Bon,

Ik heb het begrepen.
Voor mij is het dus GTA en staat ze derhalve op de bijhorende mannequin. 't Flochke hangt er nog aan maar is mooi weggemoffeld. Zal er een dezer eens wat foto's van trekken en op her forum posten.

zonnige groeten vanuit een warme gemeente in de buurt van xxxxxx (militaire censuur)
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”