Militaire luchtvaart?

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Militaire luchtvaart?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Wat zou ik hiervan moeten maken? Een fotografenfantasietje voor een milicien van de aéronautique? Of is er meer aan de hand?

Met dank,

Walter

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door nick »

eaw458 schreef:Hallo,

Wat zou ik hiervan moeten maken? Een fotografenfantasietje voor een milicien van de aéronautique? Of is er meer aan de hand?

Met dank,

Walter

Afbeelding

Hey Walter,

Heb zelf een tweetal identieke kaders hangen ttz halve vleugels op de kraagspiegels en een dergelijke speld (dubbele wing) boven de borstzak.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de uitleg. Leerling-piloot of fantasie??

Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Volgens mij fantasie. Om wat extra indruk te maken op het thuisfront. Leerlingpiloten droegen in 1935 hetzelfde uniform als gebrevetteerde piloten.

Groeten,
Bram
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door belgsken »

Hallo iedereen,
weet iemand toevallig welke beenstukken bij dit type uniform gedragen werden? Droegen ze bij de luchtvaart(hulp)troepen op het khaki uniform de korte (infanterie) of de langere (artillerie) beenstukken?
En weet er iemand welke schoenen de piloten onder het blauwe uniform droegen? Officiersmodel (zwart), troepschoenen of mischien burgerschoenen.
Alvast bedankt en ik wens jullie allen een schitterend 2013 !!!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Tot mei '40 waren er geen reglementaire schoenen voorzien voor piloten voor zover ik weet. Piloten konden hetzij de gewone troepschoenen gebruiken, hetzij eigen aangeschaft schoeisel. Op foto's kom je dan ook een variatie aan schoeisel tegen. Idem wat betreft vlieghelmen, -brillen en handschoenen. Piloten die minder bemiddeld waren, vlogen bv vaak zonder handschoenen.

Groeten,
Bram
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door foxy.jack »

Mogelijke denkpiste?

Kan je met de fotogegevens geen supplementaire informatie over de persoon terug vinden via Evere?
- de naam R Marauw
- nummer 37013

groetjes
Foxy
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Die man op de foto was volgens mij een infanterist van de luchtvaartregimenten. Op basis van de naam en het initiaal van de voornaam kan getracht worden zijn dossier te achterhalen mits zijn leeftijd te schatten (bv geboren tussen 1914 en 1919 en mits die achternaam in combinatie met dat initiaal niet al te veel voorkomt onder de toenmalige miliciens en beroepssoldaten). Vraag is dan ook of het initiaal van de voornaam slaat op de echte eerste voornaam of eerder of de tweede voornaam zoals vroeger gebruikelijk was.

Groeten,
Bram
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Militaire luchtvaart?

Bericht door belgsken »

Hallo Bram,
Ik had ook al zo'n vermoeden. Typisch AB-BL he..... Plantrekken.
De beenstukken gedragen op het khaki uniform luchtvaartregimenten zijn de korte (infanteriemodel). Heb ik op de site van Jean gevonden onder kentekens, attributen, luchtvaartregimenten. Helemaal onderaan staat een mooie foto van een groepje soldaten van het 3e Regiment luchtvaarttroepen met korte "getten" aan.
Alvast bedankt voor de reactie en nog fijne feesten voor allen.
Groeten Sven
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”