lederen motorrijdersvest groen (voor en na oorlogs)

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

lederen motorrijdersvest groen (voor en na oorlogs)

Bericht door piot1940 »

De vooroorlogse groene lederen motorrijdersvest

Afbeelding

Dit exemplaar heeft geen epauletten, nochtans zijn er sproren van een stiknaad op de schouders waar deze wel ooit opgenaaid waren
Afbeelding

De binnenzijde is ook groen, met daarbij een met met de hand aangebrachte markering
Afbeelding

Het kleurverschil tussen de vooroorlogse en de na-oorlogse is vrij duidelijk. Deze laatste is eerder olijfgroen dan gewoon groen.
Afbeelding


De na-oorlogse groene ledere motorrijdersvest
Het belgische leger heeft in de jaren 50 het vooroorlogse model terug in gebruik genomen met evenwel een paar aanpassingen. Vooreerst een bijkomende laag leder aan de schouders. De epauletten die van een speciale constructie weren zijn nu gewoon ingenaaid tussen schoudersstuk en armstuk. Een martingale in de rug.
Dit exemplaar mist de armen. Tevens is de kleur meer olijfgroen dan groen zoals bij de vooroorlogse

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

m vr gr, Jean
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: lederen motorrodersvest groen (voor en na oorlogs)

Bericht door langemarck »

goed om weten, bedankt.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: lederen motorrodersvest groen (voor en na oorlogs)

Bericht door piot1940 »

Ter info voor de bierliefhebbers en de heemkundigen: de fles is van GYSELEN EN ZONEN OOSTENDE
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: lederen motorrodersvest groen (voor en na oorlogs)

Bericht door piot1940 »

Ik heb de oorsprong van deze vest eens nagekeken en ik heb die in 1999 gekocht op de beurs in Beltring. Zij was oorspronkelijk uitgevoerd met Duitse knopen. Ze heeft dus na de overgave in mei 1940 dienst gedaan bij onze Oosterburen. Die Duitse knopen heb ik dan zelf vervangen door leeuweknopen.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: lederen motorrijdersvest groen (voor en na oorlogs)

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Dit is een ander groen exemplaar in mijn verzameling. Achteraan hebben ze de rug wat gecentreerd (modeverschijnsel?). Binnenin is de vest op een vergelijkbare manier met die van Jean (eigenhandig?) gemarkeerd.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”