Sam Browne Belt in ABBL

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Sam Browne Belt in ABBL

Bericht door Nelis1908 »

Gisteren vond ik een oude Sam Browne belt op het Vossenplein in Brussel. Duidelijk ouder dan 1940, misschien zelfs WOI. Heb alle sites afgezocht, maar heb weinig afbeeldingen gevonden van gebruik in ABBL. Ik zou zeker willen weten dat het een 'Belg' is en geen 'Brit', anders gaat hij naar de beursdozen.
Kan iemand mij helpen?

Nelis
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Sam Browne Belt in ABBL

Bericht door Nelis1908 »

Nu pas zie ik dat Bram1940 eind mei van dit jaar een gelijkaardige vraag heeft gesteld. Ook mijn SB-belt is een 'variant' met een losse sabelhaak die tegelijk dienst doet als bevestigingsknop voor het 'stabilisatieriempje' van de sabel. Op 'Karkeeweb' staat dat er ontelbare varianten bestaan. Maar welke werden door ABBL gebruikt?

Nelis
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Sam Browne Belt in ABBL

Bericht door Nelis1908 »

Ik zet mijn vraagje nog eens bovenaan. Wie kan meer vertellen over vatiaties op de Sam Browne-officiersriem in het ABBL?

Nelis
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Sam Browne Belt in ABBL

Bericht door piot1940 »

Enige info vind u hier terug

http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... erenNL.htm

De 100% Belgische gemaakte zijn gemarkeerd met de naam van de maker op het lederen lipje achter de gesp.
De Belgische officieren uit de eerste wereldoorlog hadden Sam Browne's van buitenlands makelij, veelal Brits.
(Het uniform van een kapitein kommandant uit het interbellum in mijn verzameling heeft een britse riem)

Let wel, deze riemen zijn na WO II ook geproduceerd en die vind je vlug op beurzen terug.

Hoe het onderscheid maken is de vraag waar ik ook niet echt een antwoord op weet. De varianten in leder, kleur, D-ring vorm etc. hangt af van de producent. Als ze te nieuw zijn heb je veel kans dat ze na-oorlogs zijn. Zoek een exemplaar dat gemarkeerd met de naam van de maker en dat sporen van gebruik heeft. Als je er eentje vind met de D ringen voor dubbele kruisriemen ben je zeker. De dubbele kruisriem werd na WO II niet meer gebruikt.
Dat was wel zo tijdens WO I en het interbellum.


m vr gr, Jean
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Sam Browne Belt in ABBL

Bericht door Nelis1908 »

Bedankt, Jean!

Nelis
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”