Belgische oorlogsmisdaden

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Yente »

Mede forumgenoten,

Er zijn heel wat verhalen bekend van Duitse oorlogsmisdaden. Alsook van andere legers.
Zijn er ook gebeurtenissen bekend waar de belgische soldaten hun boekje te buiten gingen?
Eén voorval is mij bekend. Dit is echter tegen burgers maar blijft een misdaad.
Toen de Duffelse bevolking tijdens de meidagen van '40 zo goed als volledig weg getrokken was, sloegen de daar gelegerde belgische soldaten aan het plunderen.
Twee burgers die dit wilden tegen gaan werden door de belgische soldaten vermoord. Een schepen van Duffel vond deze twee lijken en probeerde een officier te vinden om het plunderen te stoppen. Hij heeft nooit één officier gevonden en is enkele dagen later ook uit het dorp weg getrokken.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo Yente,

Is het ook niet zo dat de "kogel" die de kerk van Vinkt heeft geraakt, ook door Belgische artilleristen is afgevuurd?
Maar ja moeilijk thema om over te spreken vind ik.
Uiteraard zal de dood van verscheidene burgers van Vinkt niet met opzet gebeurd zijn.

Mooi voorbeeld van jou, had het nog nooit gehoord.
Hoe ben je dat te weten gekomen? Mensen uit de streek die dit wisten te zeggen misschien?

Groeten
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Jentyyy »

Bedoel je niet de kerk van Meigem?
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Lewis Gunner »

Excuseer, dat klopt de kerk van Meigem :D .
Bedankt Jenty
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Yente »

Ja maar dat is geen oorlogsmisdaad.
Ik weet dit omdat er een boek is over Duffel tijdens de tweede wereld oorlog. Daarin staat een verslag van die schepen die de lijken vond.
Dit vind je inderdaad niet vaak in geschiedenis boeken.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door thelastofus »

De kerk van Meigem was inderdaad beschoten geweest door de Belgische artillerie maar ik heb gelezen dat de Belgen na de feiten de schuld op de Duitsers staken door te zeggen dat ze steelgranaten door de vensters hadden gegooid. Ook niet echt 'mooi' van ons...
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Yente »

Het belgische leger heeft in veel dorpen de kerken vernield. In Meigem hadden ze de 'pech' dat er slachtoffers zijn gevallen.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door ABL »

vergeet niet dat torens en dan vooral kerktorens (zo veel anderen waren er niet) veelal door waarnemers gebruikt werden, ook door die van de vijand.
toen was er van 'hoogbouw' nauwelijks sprake en was de kerktoren heel vaak het hoogste uitkijkpunt in de omgeving.

met het vernielen van zo'n toren, ontneem je de 'vijand' dan ook een deel observatie mogelijkheden.

in sommige verslagen van het oprukken vanaf de Franse kust in '44, lees je ook hier en daar dat bij een aanval van de bevrijders op een dorp de kerktoren
er vaak als eerste aanging.
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door thelastofus »

Het vernietigen van hoogbouw is natuurlijk perfect militair te verantwoorden. Wanneer er geen burgers of onschuldigen bij vallen zie ik geen enkel probleem er in maar wat er in Meigem gebeurt is, is een andere zaak. Een kerk platbombarderen met mensen in en daarna op de Duitsers steken is 'laag' om het zacht uit te drukken. Strategische gebouwen platgooien moet men relativeren.
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Om hier even in het algemeen op te antwoorden, ben ik bij mijn hobby-speurwerk al een pak annecdotes tegengekomen over de volgende types gedrag. Ik vel er hier bewust geen oordeel bij en som gewoon even snel op was ik gedocumenteerd zag.

(a) Wegnemen van voedsel of drank uit leegstaande woningen. Vooral in de ontruimde dorpen aan de statische verdedigingslinies, zoals de K.W. Stelling, het kanaal Gent-Terneuzen, enz..., lees je dit vaak.
(b) Fysiek geweld tegenover burgers of militairen die van spionage verdacht werden. Zelfs heren met sterren en strepen, zoals Generaal-Majoor Graff, adjunct CO van de 6ID, kreeg te Lier een pak rammel omdat hij er verdacht uitzag.
(c) Stelen van allerhande kledij en goederen van burgers.
(d) Opeisen van goederen en transportmiddelen zonder opeisingsbon.
(e) Meenemen van fietsen en ander materieel van andere eenheden.

De Belgen waren niet de enige schuldigen en de Fransen en Britten demonstreerden ook dergelijk gedrag.

Wat me in de archieven wel opvalt is het relatief groot aantal eenheden die incidenten van plunderen melden. Weliswaar meestal op eerder beperkte schaal, maar er lijkt me toch een groter dan verwacht aantal militairen rondgelopen te hebben die niet afkerig stonden tegenover het meenemen van allerlei zaken.

Ook van andere militairen werd al wel eens gestolen. In ondermeer getuigenissen van grenswielrijders lees je hoe bij stellingname het fietsenpark stevig bewaakt moest worden om te vermijden dat andere militairen er met hun velo's van door gingen.

Je moet er ook wel bijvertellen dat ons leger tijdens de mobilisatieperiode bijzonder voorzichtig was met het vernielen van gebouwen en andere voor militaire doeleinden. Zeer tot hun eigen last trouwens, want er zijn hopen getuigenissen van gebouwen of gewassen die tijdens de veldtocht het schoots- en gezichtsveld belemmerden, zelfs op voorbereide stellingen en bunkerlinies. Vaak werd er nog tot vlak voor het eerste contact met de vijand gewerkt aan het opruimen van het schootsveld, of werden stellingen niet ingenomen omdat bomen en stuiken niet tijdig gekapt konden worden.

Daartegenover staat dat alle geallieerde legers in ons land tijdens de veldtocht bijzonder kwistig met explosieven omsprongen en slechts in beperkte mate naar materiele schade aan burgerinstallaties keken bij het vernielen van infrastructuur. Toen de Fransen de brug van Willebroek opbliezen, werden meer dan twintig woningen vernield. En ook bij de Belgen zijn er zo taltijke voorbeelden te vinden. Meestal werd wel de moeite genomen om de buurt te ontruimen en de mensen in veiligheid te stellen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische oorlogsmisdaden

Bericht door Yente »

Bedankt voor de toelichtingen.
In de gemeente Putte heeft het belgische leger ook het dorp gebombardeerd. Ze hadden drie doelen die als waarnemingspunten konden dienen voor de duitsers. Maar 1 ervan hebben ze vernietigd. Wel waren er heel veel huizen kapot geschoten. Hier sneuvelden een hoop duitsers maar echter ook wel wat burgers. Over exacte getallen beschik ik nu niet.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”