Mills 1915 rugzak

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
t.kurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:58

Mills 1915 rugzak

Bericht door t.kurt »

Enkele maanden geleden heb ik deze Mills 1915 rugzak aan mijn verzameling kunnen toevoegen.

Afbeelding

Afbeelding

Opmerkelijk aan deze rugzak zijn de twee kleuren van webbing waaruit deze is gemaakt, het middenstuk is uit groene webbing
en de zijstukken en de riemen zijn in beige webbing.
Alle andere rugzakken die ik tot hier toe ben tegengekomen zijn volledig in beige webbing.
Aan de binnenzijde is er de gebruikelijke Mills 1915 markering en ook twee stamnummers.
Heeft er nog iemand belgische Mills 1915 uitrustingsstukken in groene webbing ?
Kan iemand mij de belgische stamnummers binnenin verduidelijken ?
Ik vermoed dat 13A verwijst naar het 13de Artillerieregiment, heeft iemand fotos van het gebruik van de Mills uitrusting door artilleristen ?

Verder heb ik nog een bedenking bij de Mills 1915 markering die men in de belgische uitrustingsstukken tegenkomt.
Zou het kunnen dat deze 1915 slaat op het model eerder dan op het fabrikatiejaar ?
Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat men in oorlogstijd uitrustingen zou maken in 1915 om deze daarna pas in 1919 aan de troepen uit te reiken.
Heeft iemand belgische Mills uitrustingstukken met ander jaartal en met belgische markering (eenheidsmarkering/stamnummer) ?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Mills 1915 rugzak

Bericht door piot1940 »

De markering Mills 15 slaat inderdaad op het model en niet op het productiejaar.
De groene kleur van de webbing is gewoon een variante in het basismateriaal en kwam nog voor.
Zie onderaan http://www.karkeeweb.com/patterns/1919/ ... packs.html waar een "pack, 1st issue, variant" net de omgekeerde kleurconstructie heeft.


ter info: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... gzakNL.htm
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mills 1915 rugzak

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Deze combinatie kwam idd wel vaker voor. Ik heb net dezelfde in de verzameling.

Groeten,

Bram.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”