Uniform en kepie

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een lot met ABL materiaal gekocht en dit uniform en kepie zaten erbij.
Nu vraag ik me toch af wanneer ze gedateerd zouden zijn.

Het uniform is volgens een kennis model 1935, wat denken jullie ervan?
En van de kepie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De kepie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door homefront »

De jas is inderdaad model 35, maar dit model werd ook in 44-45 doorgedragen. Waarschijnlijk ook tot begin jaren 50.
Of de jas nu voor 1940 gemaakt is of na 1944 is moeilijk te zeggen. Staat er een datum in? Vanaf 1944 werden vooral jassen gemaakt naar Brits model met vastgenaaide zakken, stoffen riem en twee knopen op de mouw. Maar misschien werd ook het model 35 nog gemaakt? Dat weet ik niet zeker, het werd in elk geval doorgedragen.

De kepie is naoorlogs.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Er staat geen naam in, want er zijn ook geen binnenzakken aanwezig. Misschien door een stoftekort ofzo?

Weet iemand wat het kostuum ongeveer waard zou zijn?

Heb ook nog een mantel enzo waar ik niets over weet. Ik plaats die zo.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Bij deze de mantels. Nergens is een datum te vinden. Enkel een makers etiket

De eerste:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De tweede:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Anthony Degrande
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Uniform en kepie

Bericht door Troyka »

Mantel , (2e mantel) Martingale met 3 knopen is post WOII. Die eerste is juiste model pre-45. Moet eens bij de eerste kijken of ie van Lier komt. In de binnenzak kan een naam staan.
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door homefront »

Afgaande op de gebruikte stof en de knopen van de jas en mantels zou ik zeggen naoorlogse fabrikatie gebaseert op model 35. Het is in elk geval een stuk na de oorlog gedragen als je de medailles bekijkt.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

homefront schreef:Afgaande op de gebruikte stof en de knopen van de jas en mantels zou ik zeggen naoorlogse fabrikatie gebaseert op model 35. Het is in elk geval een stuk na de oorlog gedragen als je de medailles bekijkt.
Naoorlogse fabrikatie terwijl ze vlak na de oorlog of zo goed als al een nieuw model hadden?
Lijkt mij vreemd eerlijk gezegd.
Mvg,
Anthony

@Troyka: Is inderdaad van Lier, maar er is geen naam aanwezig.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door eaw458 »

anthony schreef:
homefront schreef:Afgaande op de gebruikte stof en de knopen van de jas en mantels zou ik zeggen naoorlogse fabrikatie gebaseert op model 35. Het is in elk geval een stuk na de oorlog gedragen als je de medailles bekijkt.
Naoorlogse fabrikatie terwijl ze vlak na de oorlog of zo goed als al een nieuw model hadden?
Lijkt mij vreemd eerlijk gezegd.
Mvg,
Anthony
Hou er rekening mee dat in tegenstelling tot de hedendaagse aanpak waarbij de service dress steeds door de militaire keten wordt geleverd, er toendertijd uniformen voor officieren door een groot aantal kleermakers vervaardigd werden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Uniform en kepie

Bericht door Troyka »

anthony schreef:
homefront schreef:Afgaande op de gebruikte stof en de knopen van de jas en mantels zou ik zeggen naoorlogse fabrikatie gebaseert op model 35. Het is in elk geval een stuk na de oorlog gedragen als je de medailles bekijkt.

@Troyka: Is inderdaad van Lier, maar er is geen naam aanwezig.
Ik heb er ook zo één. Afkomstig van een militair die verzetsstrijder was tijdens de bezetting en pas na de bevrijding officieel in dienst trad. Ik vermoed dat er in Lier een groot lot van deze mantels moet gelegen hebben die na de bevrijding meteen gebruik werden of een kleermaker uit Lier is meteen begonnen met het maken van de kapotejassen vanaf dat er stof was en den Duitsch weg was.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Die mantels werden op maat gemaakt, waarom zou een kleermaker er dan een hoop liggen hebben of beginnen maken?
Mvg,
Anthony Degrande
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Uniform en kepie

Bericht door larotje »

Tja hoeveel vooroorlogse modellen dingen werden er nog na de oorlog gemaakt? Wie zal het zeggen. Wist de kleermaker in kwestie dat het model verouderd was? Misschien werd het met opzet nog zo gemaakt.

Je kan het ook op 2é hands te koop zetten en zien dat er bitter weinig interesse in is. Moest het effectief vooroorlogs zijn dan was dat geen probleem. Wat er ook van is het is en blijft een mooi uniform.

Mwg,
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

De medaille linten die erop genaaid zijn zullen hoogstwaarschijnlijk niet origineel zijn.
De oudste majoor van de administratie is geboren in 1906 volgens marcbrans.
Kan dus niet kloppen.
Mvg,
Anthony Degrande
Nelsallm
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:50
Locatie: Gent

Re: Uniform en kepie

Bericht door Nelsallm »

Het is niet omdat hij majoor was bij zijn pensioen (datum onbekend), dat hij het altijd geweest is.

Mvg
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Nelsallm schreef:Het is niet omdat hij majoor was bij zijn pensioen (datum onbekend), dat hij het altijd geweest is.

Mvg
Zoals een betrouwbare bron mij reeds via email zei : De persoon kan de rang van majoor bijvoorbeeld in 1946 gekregen hebben. Wanneer hij dan nog 2 jaar dienst moet doen vooraleer hij op pensioen mag, zal deze geen nieuw uniform aanschaffen.
Mvg,
Anthony Degrande
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Uniform en kepie

Bericht door Troyka »

anthony schreef:
Nelsallm schreef:Het is niet omdat hij majoor was bij zijn pensioen (datum onbekend), dat hij het altijd geweest is.

Mvg
Zoals een betrouwbare bron mij reeds via email zei : De persoon kan de rang van majoor bijvoorbeeld in 1946 gekregen hebben. Wanneer hij dan nog 2 jaar dienst moet doen vooraleer hij op pensioen mag, zal deze geen nieuw uniform aanschaffen.
Kan ook die rang als reserve-officier gekregen hebben of net voor zijn pensioen als laatste 'bevordering'. Heb ik al gezien in een militair dossier.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Als een commandant ver op zijn pensioen staat kan hij soms enkele maanden majoor zijn.
Kwestie van een soort ere titel (zoals maj Honnorée, deze titels werden dikwijls na zijn pensioenering uitgereikt en deze komen ook niet voor in de jaarboeken)
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door homefront »

De reglementen werden niet zo goed gevolgd in het Belgisch leger qua uniformen. En in de naoorlogse periode zal dat zeker zo geweest zijn. Het was een overgangsperiode. Het model 35 werd nog getolereerd en hoogstwaarschijnlijk ook gefabriceerd tot eind jaren 40. De fabrikagedatum van dit model zal je nooit met zekerheid kunnen zeggen. Vooral de broek lijkt op het naoorlogse model (zonder V - uitsnijding en riempje). Kleur van stof en zeer blinkende knopen lijken ook naoorlogs.
Maar... Ik zeg niet dat dit kleur en knopen niet bij vooroorlogse kon voorkomen, wel in mindere mate. Het kwam zeker naoorlogs voor. Vandaar mijn gissing. En het zal steeds een gissing blijven. Geloven kan misschien leuk zijn, zekerheid is leuker :mrgreen:
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

homefront schreef:De reglementen werden niet zo goed gevolgd in het Belgisch leger qua uniformen. En in de naoorlogse periode zal dat zeker zo geweest zijn. Het was een overgangsperiode. Het model 35 werd nog getolereerd en hoogstwaarschijnlijk ook gefabriceerd tot eind jaren 40. De fabrikagedatum van dit model zal je nooit met zekerheid kunnen zeggen. Vooral de broek lijkt op het naoorlogse model (zonder V - uitsnijding en riempje). Kleur van stof en zeer blinkende knopen lijken ook naoorlogs.
Maar... Ik zeg niet dat dit kleur en knopen niet bij vooroorlogse kon voorkomen, wel in mindere mate. Het kwam zeker naoorlogs voor. Vandaar mijn gissing. En het zal steeds een gissing blijven. Geloven kan misschien leuk zijn, zekerheid is leuker :mrgreen:

Homefront, wat denk je van de kraagspiegels?
Je merkt dat er losse zwarte draadjes aanwezig zijn en op de achterkant kun je overduidelijk een gat zien.
Dit wijst erop dat er andere kraagspiegels aanwezig geweest zijn.

Foto's zijn trouwens vaak misleidend qua kleur.
De knopen waren trouwens het foute model, maar die zijn reeds vervangen.
Holle knopen werden pas vanaf 1963 gebruikt en tegen die tijd zal dit uniform zo goed als zeker niet meer getolereerd geweest zijn!

Nog een indicatie dat het om een vooroorlogs uniform gaat.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door homefront »

Geen idee ivm de kraagspiegels, ik zou dat eens in hand moeten zijn. Zoals ik zei, ik ben het niet zeker. Het kàn vooroorlogs zijn...
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door gendarmeke »

anthony schreef:Afbeelding
Mijn excuses voor de "offtopic".
Waarvoor staat het ereteken linksonder :arrow: (rood-geel-zwart-wit-zwart-wit-zwart-geel-rood)?
En wat ik ook nog nooit gezien heb is een officier met het Militair Ereteken 1e Klasse. Hoe kan dit? :?

Groeten,

Kenny
To protect and to serve
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Uniform en kepie

Bericht door canadian2nd »

eventjes de medaillelintjes opgezocht :

vlnr bovenste rij : Officier in de Leopoldsorde -- Officier in de Kroonorde -- Militair Kruis 2de klasse
vlnr middenste rij : Overwinningsmedaille WO I -- Herinneringsmedaille 1914-1918 met rood email kruis (gewond tijdens ?) -- Herinneringsmedaille Eeuwfeest 1830-1930 -- Militair ereteken voor anciënniteit (15 jaar) 1e klasse (inderdaad raar voor een officier - deze zal wel eerst onderofficier geweest zijn gedurende 15 jaar en daarna opgeklommen of gepromoveerd naar officier ?)
vlnr onderste rij : ONBEKEND -- Herinneringsmedaille 1940-1945 -- Herinneringsmedaille regeerperiode Koning Albert I -- Militaire Medaille van strijder 1940-1945

Dus : hij heeft gevochten (?) - deelgenomen aan de campagnes (?) was ingelijfd bij het Belgisch Leger (?) tijdens zowel WO I als WO II. En is waarschijnlijk militair gebleven tussen beide oorlogen. Tijdens WO II : 18 daagse veldtocht meegemaakt ? nadien geheim leger ? verzetstrijder ? Meegevlucht naar Engeland ?

wat de datering van de uniformen betreft : eerlijk gezegd doet het er niet zoveel toe of deze nu net voor - tijdens (wat zeer onwaarschijnlijk is !) of net na de tweede WO werden gemaakt. Ze zien er heel mooi uit en ze zijn per slot van rekening reeds meer dan minimum 60 jaar oud ! Persoonlijk denk ik dat ze van eind jaren 40 of begin jaren 50 dateren. Houden dus en goed bewaren ! ... je kinderen (kleinkinderen) zullen nogal ogen trekken als ze deze van jou zullen erven of als je ze zult schenken terwijl jij nog leeft aan hen om hun verzameling te spijzen !

ps : ik ben wel benieuwd naar het lintje links onderaan.

als ik hierboven fouten gemaakt heb qua determinering : laat het me maar weten ! ik leer graag bij.
grt
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniform en kepie

Bericht door jef »

Ziet er mij toch een vreemde combinatie uit: draagvolgorde niet gerespecteerd, niet regelementair rood kruisje op het medaillelint van de herdenkingsmedaille 14/18. Iemand die WOI meemaakt en nog een medaille van militair strijder 40/45 in de wacht sleept. Tussen de medailles zit dan nog een-volgens mij- niet officiele medaille. Weet niet welke.
Ik dacht dat ik het lint kende .... nee het zit er niet tussen. Ben benieuwd
jef
zw-w lint.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Uniform en kepie

Bericht door Bram1940 »

Bovendien gaat het om een officier die zowel de IJzermedaille opgespeld kreeg als de Overwinningsmedaille, maar op de mouw geen spoor van frontstrepen ...?

Groeten,
Bram.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Uniform en kepie

Bericht door nick »

Hallo,

Het lint in kwestie is volgens mij van de "mars leger en natie" georganiseerd door reserve-officierenkring Gent.

Wat de lintjes betreft, een onmogelijk allegaartje op één jas...
Carrière zou lopen van WOI tem eind jaren zestig???

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door anthony »

Hierboven werd reeds vermeld door mij op 7 maart dat de combinatie niet klopt.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniform en kepie

Bericht door jef »

nick schreef:Hallo,

Het lint in kwestie is volgens mij van de "mars leger en natie" georganiseerd door reserve-officierenkring Gent.

Wat de lintjes betreft, een onmogelijk allegaartje op één jas...
Carrière zou lopen van WOI tem eind jaren zestig???

Mvg,

Nick
Wat het onbekende lint betreft Nick, zou best kunnen. Zwart en Wit zijn de kleuren van Gent. De twee linker lintjes waarvan ik een foto plaatste hebben te maken met Gent.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniform en kepie

Bericht door jef »

Hallo, heb toch het betreffende lint gevonden :)
slag der zilveren helmen.
groeten,
Jef
slag zilveren helmen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Uniform en kepie

Bericht door gendarmeke »

jef schreef:Hallo, heb toch het betreffende lint gevonden :)
slag der zilveren helmen.
groeten,
Jef
slag zilveren helmen.jpg
Waar ergens op het uniform werd deze gedragen, Jef?

Groeten,
Kenny
To protect and to serve
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Uniform en kepie

Bericht door jef »

linksonder, dacht ik.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”