Gewondenvervoer

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Gewondenvervoer

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Zowat ieder leger zal in WOI wel de nodige middelen uitgedokterd hebben om gewonden te vervoeren van de eerste linie naar het achterland. Veelal modellen zoals op de bijgevoegde foto's. Heeft iemand een idee of dit een Britse dan wel een Belgische wagen is (ik spreek niet over de brancard zelf die vermoedelijke Brits is)? Mogelijk ontbreken er onderdelen (bv om het geheel voort te duwen). Moest er iemand een foto hebben waarop een identiek (zie buizenframe) model te zien is, had ik graag een kopietje ervan gezien.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Gewondenvervoer

Bericht door Grenadier »

Hallo Bram,

ik ken dit wagentje niet, maar vermoed dat het dateert uit de 2de W-O (of zelfs later). Het chassis is nl ineen gelast, ipv gebruik te maken van gegoten koppelstukken. Die techniek met de gegoten koppelstukken is op motorfietsen nog tot in de 70'er jaren gebruikt (de Japanners waren tegen dan ge(punt)last uit buizen en gestampte plaat (en wou je een goede wegligging dan liet je het frame "nalassen" door een goede lasser :roll: ) ). De groene kleur was zeker in het AB-BL nog niet in gebruik, eerder een bruine, blauw-grijze of zwarte kleur. Ook de draagberries zijn anders, die hadden toen een soort van opklapbaar (verstelbaar) hoofd-einde. De latere WO1 berries zijn eenvoudiger, geen verstelbaar hoofd-eind meer en plooibaar. Ze lijken sterk op de na-oorlogse (na WO2 bedoel ik hier) maar dan met houten vierkante liggers. Dit type is zeer lang in dienst gebleven, tot na WO2, dus moet je zeer goed zoeken naar een markering/datering om te weten uit welke periode ze zijn. Is het karretje zelf nergens gemarkeerd? (fabrikant, serienummers enz.).

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gewondenvervoer

Bericht door Bram1940 »

Dag Wim,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb naar markeringen gezocht maar niet gevonden.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Gewondenvervoer

Bericht door canadian2nd »

Bram.
Ik denk ook WO II of erna. De assemblage lijkt me goed en professioneel gedaan (de steunbaar met veer - de koppelingen)
Eens zeer goed speuren naar stempels of jaartal markeringen.
De draagberrie lijkt me Brits WO II. Langs de onderkant van de houten draagbalken moet er dan zeker een /|\ en jaartal op staan, erin gestempeld.
eens zeer goed kijken.
Ik ken iemand die dergelijk karretje heeft en die het achter een WO II fiets sleept.
Ik zal eens mailen naar hem om enkele foto's door te sturen.
Ik hou je op de hoogte
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gewondenvervoer

Bericht door Bram1940 »

Bedankt!

In wezen denk ik dat het mogelijk moet zijn om dit achter een fiets te haken.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”